شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
اعتقاد همدانی‌ها به آجیل مشکل‌گشا

اهالی همدان مراسم متعددی را در ماه رمضان به جای می‌آورند که ساده و درعین حال جالب و ارزشمند است. مراسم «کیسه برکت» ازجمله این مراسم است. این مراسم در روز 27 رمضان انجام می‌شود. در این روز زنان روزه‌دار همراه خود پارچه‌، نخ و سوزن به مسجد می‌برند و پس ازخواندن نماز ظهر مشغول دوخت کیسه‌های برکت می‌شوند. همدانی‌ها معتقدند هر فردی که در این کیسه‌های برکت پول بریزد بر دارایی‌اش افزوده می‌شود‌. آنها این کار را
پر برکت می‌دانند و تا پایان ماه رمضان کیسه‌های برکت را پر می‌کنند و درنهایت پول جمع شده از این طریق را خرج نیازمندان می‌کنند.
از رسوم دیگر همدانی‌ها پخش آجیل مشکل‌گشا در ماه رمضان بین نماز‌گزاران و روزه‌داران است. نذر آجیل مشکل‌گشا در سراسر ایران طرفدار دارد و همدانی‌ها هم با این اعتقاد که هر آرزو و خواسته‌ای که فرد داشته باشد تحقق خواهد یافت از این نذر در رمضان بهره می‌برند.
از دیگر سنت‌های مردم همدان می‌توان به افطاری که تازه داماد به خانه پدر عروس می‌برد و همچنین رسم جالبی در مورد نان‌های خشک اشاره کرد. همدانی‌ها بر این باورند كه اگر تمام خرده نان‌های باقی مانده از افطار را در تمام روزهای ماه رمضان جمع کنند و در روز عید قربان آنها را در آبگوشتی بریزند که از گوشت قربانی تهیه شده و سپس از آن آبگوشت بخورند، تمام حاجات‌شان برآورده می‌شود.

 


تعداد بازدید :  390