شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
نکاتی درخصوص عادت‌های نادرست غذایی
در وعده‌های افطار و سحری چه مواد غذایی را نخوریم؟

شهروند|  روزه‌داران چه غذاهایی را باید بخورند و از چه غذاهایی باید دوری کنند؟ این سوال هر ساله افرادی است که یک ماه رمضان روزها لب‌ها را به غذا می‌بندند و شب‌ها با حجم قابل توجهی از غذاها روبه‌رو می‌شوند. متخصصان تغذیه می‌گویند که یکی از عادت‌های نادرست غذایی روزه‌داران این است که به دلیل تشنگی زیاد در طول روز، به‌ویژه حالا در این فصل که روزه‌داران نزدیک به 17 ساعت را روزه می‌گیرند، افطارشان را با آب سرد و یا حتی نوشیدنی‌های گازدار شروع می‌کنند، به همین دلیل توصیه می‌شود تا این افراد افطار خود را با کمی آب گرم و یا چای شروع کنند. پس از آن می‌توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند؛ چرا که این دو سبب کنترل اشتها شده و از بیش‌خواری به هنگام افطار جلوگیری می‌کند. بنابراین به روزه‌داران توصیه می‌شود تا در وعده افطار تا جایی که ممکن است 3 تا 5 عدد خرما میل کنند، به این دلیل که خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است. البته باید به این موضوع توجه کرد که از مصرف بیش از حد خرما، درست مثل شیرینی‌ها باید خودداری شود. به‌ طور کلی توصیه می‌شود به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که تنها حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود. زیاده‌روی در مصرف انواع شیرینی‌ها به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت. مصرف آب زیاد در وعده افطار سبب می‌شود تا هضم مواد غذایی مختل شود. پس از صرف سحری هم بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز به مقدار زیادی آب می‌نوشند که اقدام درستی نیست.
روزه‌داران باید نکات دیگری را هم رعایت کنند؛ مانند این‌که در وعده‌های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند و شکر پرهیز کنند، در وعده سحری زیاد چای ننوشند چون منجربه افزایش ادرار و از دست‌رفتن نمک‌های معدنی بدن می‌شود؛ املاحی که در طول روز به آنها نیاز است. همچنین آنها که روزه می‌گیرند، نباید در وعده افطار تا سحر تنقلات زیادی مصرف کنند؛
چرا که سبب می‌شود تا هنگام سحر، میل به غذا خوردن کاهش پیدا کند. همچنین مصرف مواد غذایی سنگین، دیرهضم، پرچرب و سرخ‌شده هنگام افطار مناسب نیست. به ‌طور کلی توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ‌شده از غذاهای آب‌پز و بخارپز کبابی استفاده شود.
توصیه خاص به افراد خاص
کودکان به‌خصوص آنها که از نظر جثه کوچک و کم‌وزن هستند، بهتر است روزه کامل نگیرند.
سالمندان اگر روزه می‌گیرند، باید مراقبت بیشتری کنند، کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه شود و اینگونه سرگیجه‌ها اگر موجب افتادن افراد شود، خطرآفرین است. مصرف میوه رنده‌شده، لبنیات مخصوصا شیرکم چرب، استفاده از انواع سوپ‌ها و آش‌ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ برای آنها مفید است و می‌تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند.


تعداد بازدید :  269