شماره ۱۴۱۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
مردم کشورهای مختلف در رمضان چه می‌کنند؟
ماه تکرارنشدنی

تهمینه انصاری|  در ابتدای ماه مبارک رمضان مساجد و خیابان‌ها در همه کشورهای مسلمان با طرح‌های رنگارنگ و متنوع تزیین می‌شود. ماه رمضان برای عبادت خدا، ماه تقویت روابط دوستانه و خانوادگی نیز است. در طول این ماه، افراد ثروتمند پول خود را برای تدارک افطار جمع و مردم فقیر را برای صرف افطاری دعوت می‌کنند. در طول ماه مقدس خداوند به کسانی که روزه می‌گیرند، برکت می‌دهد؛ به همین دلیل است که مسلمانان تمایل دارند ماه رمضان را بر اساس سنت‌های قرون گذشته که در دنیای اسلام گسترش یافته‌اند، جشن بگیرند. در این‌جا قصد داریم به سنن ماه رمضان در کشورهای مختلف نگاهی بیندازیم. تمرکز تنها بر روی نمونه‌های بارز خواهد بود؛
چرا که ماه رمضان در همه جا در جهان جشن گرفته می‌شود.
رمضان برای بدویینی‌ها
(قبیله‌ عرب ساکن شمال آفریقا و خاورمیانه)
بدویینی‌ها ویژگی‌های خاصی در ماه مبارک رمضان به‌ویژه در زمان افطار دارند. آنها چادرهای بزرگی را که در آن تنها مردان می‌توانند گرد هم آیند، بر پا می‌کنند. به هنگام غذا برنج را با گوشت آماده می‌کنند و آن را با شیر ترش و انواع سالاد می‌خورند. پس از صرف شام، آتشی روشن می‌کنند که از آن بوهای مختلفی استشمام می‌شود. سپس در کنار آتش می‌نشینند و قهوه عربی یا چای نعنا را با شیرینی مشرقی می‌خورند. بعد از اقامه نماز شاعرانی دور هم جمع می‌شوند و در مدح پیامبر(ص) اشعاری را می‌خوانند و ایشان را ستایش می‌کنند. برخی از اشعار در ادبیات عرب و دیگر اشعار در گویش‌های بومی عربی نوشته شده است. این سنت برای قرن‌ها در بین مردم انجام می‌شده است.
رمضان در لبنان
در لبنان بسیاری از مردم از مساجد بازدید می‌کنند و تعداد زیادی کلاس‌های آموزشی دینی برگزار می‌شود. مردم با تمام وجود و قلبشان از شنیدن مناجات اسلامی حس و حال خوبی می‌گیرد. در خیابان‌ها پوسترهایی می‌چسبانند که مردم را به روزه گرفتن، انجام کارهای خوب و صدقه‌دادن تشویق می‌کند. هر خانواده تلاش می‌کند خانه‌اش را با زیباترین چراغ‌های الکتریکی تزیین کند. مسلمانان ثروتمندتر شادی خود را با فقرا شریک می‌شوند. آنها یک افطار دورهمی ترتیب می‌دهند، فقرا را دعوت می‌کنند و به آنها لباس و کفش هدیه می‌دهند. قبل از غروب خورشید، خیابان‌ها پر از افرادی می‌شود که در حال بازگشت به خانه هستند تا شام را در کنار خانواده خود صرف کنند. پس از افطار، ساکنان شهرهای ساحلی اگر آب‌وهوا خوب باشد، برای پیاده‌روی به ساحل می‌روند. درست قبل از طلوع آفتاب یک نفر طبلی بزرگ می‌آورد و همه را برای صرف سحری بیدار می‌کند. او همیشه می‌گوید: «ای کسی که در خواب هستی! از خواب بیدار شو و خودت را برای سحری آماده کن، زیرا که خوردن سحری تنها در ماه رمضان اتفاق می‌افتد.»

 


تعداد بازدید :  250