شماره ۱۴۰۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
خودروسازان:
نشانی محل احتکارمان را بدهید
احتکار 60‌هزار خودرو سایپا به 150 هکتار فضا نیاز دارد

شهروند | «آقایانی که می‌گویند خودروسازها احتکار کرده‌اند، آدرس محل احتکار را بدهند!» این پاسخ خودروسازها در واکنش به احتکار 90‌هزار خودرو است که نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده و گفته بود خودروسازها می‌خواهند خودروهایی را که با دلار مبادله‌ای سه‌هزار و 200 تومانی آذرماه 96 تولید کرده‌اند، نگه دارند و با تنش بازار ارز و با حاشیه سود چشمگیر بفروشند، اما خودروسازها می‌گویند برای نگهداری 90‌هزار خودرو به فضای قابل توجهی نیاز است که خودروسازها آن را در اختیار ندارند. یک مقام آگاه در شرکت خودروسازی سایپا به «شهروند» توضیح می‌دهد: «برای نگهداری هر دستگاه خودرو به‌طور متوسط به 25 مترمربع فضای پارکینگ نیاز داریم که با احتساب 60‌هزار دستگاه خودرو ادعاشده، دست‌کم 150 هکتار فضا نیاز است.» جاده مخصوص‌نشین‌ها که تأمین چنین فضایی برای احتکار 60‌هزار خودرو را بسیار دور از ذهن می‌دانند، از مدعیان این خبر می‌خواهند که نشان دهند چینن فضایی در کجا واقع شده است؟
تأمین فضای لازم برای احتکار خودرو تنها یک طرف ماجراست چرا که به گفته جاده مخصوصی‌ها، خودروسازان مطابق قانون موظفند به ازای هر روز تأخیر در تحویل خودرو خسارت سنگینی را به مشتریان خود بپردازند. یک مقام آگاه در سایپا در این‌باره ادامه می‌دهد: وقتی تحویل خودرو به تعویق می‌افتد، مطابق قرارداد، ملزم به پرداخت خسارت تا 30‌درصد قیمت خودرو به مشتری هستیم؛ در این‌صورت پرسشی که مطرح می‌شود این است ‌که آیا افزایش قیمت ادعاشده با این خسارت همخوانی دارد؟
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم معتقد است خودرو کالایی سرمایه‌ای است که «خواب» آن تبعات اقتصادی متعددی برای خودروسازان به همراه دارد. او در این‌باره به ایرنا گفته است که خودروها پس از تولید باید در اسرع وقت به پول تبدیل شوند و تأخیر در فروش آنها به هیچ عنوان به‌صرفه نیست. او از سود تأخیر به‌عنوان عامل دیگری یاد کرد که سبب می‌شود خودروسازان تولیداتشان را براساس تعهدات عرضه کنند و با توجه به این دو عامل یادشده، دیگر دلیلی برای انبار کردن خودروها وجود نخواهد داشت. نعمت‌بخش یادآور شد: موجودی خودروسازان همواره عدد مشخصی است که مطابق با ظرفیت پارکینگ‌های آنهاست؛ بر این اساس امکان نگهداری تعداد زیادی خودرو به‌ویژه ارقام ادعاشده به هیچ عنوان وجود ندارد.
ادعای احتکار 90‌هزار خودرو از طرف قاضی‌پور
همین دو روز پیش بود که نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه اعلام کرد که خودروسازان در آذرماه ‌سال 96 با دلار سه‌هزار و 200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ خودرویی را پیش‌فروش نکرده یا به‌روز و به‌صورت نقدی نفروختند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سایپا نزدیک به60‌هزار و ایران‌خودرو 30‌هزار خودرو احتکار کرده‌اند، افزود: خودروهای داخلی به‌طور میانگین 10 تا 30‌میلیون و برخی از این خودروها نیز 40‌میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که این موضوع، گران‌فروشی و نارضایتی‌های مردمی ایجاد کرده است.


تعداد بازدید :  110