شماره ۱۴۰۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
سفارتخانه صلیبی‌ها

محمد سرابی/روزنامه‌نگار


ایمن الظواهری فرمانده سازمان القاعده در پیامی اعلام کرده است که با انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس؛ رئیس‌جمهوری آمریکا، نقاب از چهره واقعی جنگ صلیبی مدرن برداشت. ظواهری و بن‌لادن سال‌ها قبل در زمان تأسیس القاعده از اصطلاح جنگ صلیبی برای حمله آمریکا به خاورمیانه استفاده می‌کردند. البته این کلمه کاربرد خیلی بیشتری دارد و هر بار که یک دولت مشخصا مسیحی، اقدامی در زمینه سرکوب مسلمانان در خاورمیانه انجام می‌دهد به کار می‌رود. گاهی اوقات هم به کار بردن عبارت جنگ صلیبی، تنها ناشی از توهم توطئه درباره پیشرفت کشور‌های قدرتمند غربی است ولی در این مورد خاص می‌شود آثار گرایش‌های «مسیحیت صهیونیستی» را پیدا کرد زیرا کسی که برای خواندن دعای افتتاح ساختمان سفارت در بیت‌المقدس انتخاب شد «رابرت جفریس» بود. بعد از آن «میت‌رامنی» تاجر و سیاستمدار آمریکایی که خود به فرقه «مورمون» تعلق دارد گفت که شخص اشتباهی برای خواندن این دعا انتخاب شده زیرا جفریس یک «متعصب» مذهبی است که قبلا سخنانی در دشمنی با یهودیان گفته است.
جفریس یک کشیش کوچک‌اندام باپتیست اوانجلیست است که در تلویزیون سخنرانی می‌کند و هوادارانی پیدا کرده است. تعداد اعضای کلیسای او در تگزاس به 13‌هزار نفر می‌رسد و ظاهرا با ترامپ هم ارتباط دارد. ترامپ از سمت پدر لوتری آلمانی و از سمت مادر پرسبیتری اسکاتلندی است که ظاهرا فرقه پرسبیتری را انتخاب کرده است، اما از رهبران مذهبی مختلف مشاوره می‌گیرد که در میان‌ آنها می‌توان نام «پائولا وایت» از فرقه پنتیکاستالیست و مخصوصا «جری فال ول کوچک» را دید. پدر فال ول، از مهمترین شخصیت‌های فرقه اوانجلیست بود که بخشی از این فرقه به حمایت از اسراییل معروف هستند. البته بار‌ها اظهاراتی علیه یهودیان هم از آنها شنیده شده است. کاری که جفریس هم انجام می‌دهد.
حالا که ترامپ دستور داد درست در هفتادمین سالگرد روز نکبت (تشکیل رژیم صهیونیستی) سفارتخانه آمریکا در بیت‌المقدس افتتاح شود بعضی از مفسران به دنبال این هستند که نقش یک جریان مسیحی صهیونیستی را در شکل‌دهی به این اتفاق پیدا کنند. این اندیشه که مسیح در آخرالزمان به زمین برمی‌گردد در مسیحیت فراگیر است اما این‌که استقرار دولت یهودی - آن هم از نوع صهیونیسم مسلح - در سرزمین مقدس به آن کمک خواهد کرد دیدگاهی خاص است که در آمریکا هوادار دارد.
از طرف دیگر یک ماجرای دینی دیگر هم در انتقال سفارت حضور داشت. «ایوانکا» دختر رئیس‌جمهوری همراه با همسرش در این مراسم شرکت کرد و از تابلویی که روی دیوار سفارت نصب شده و نام دونالد ترامپ روی آن بود، پرده‌برداری کرد. همسر او «جراد کوشنر» نیز او را همراهی می‌‌کرد. دین خانوادگی جراد کوشنر یهودی ارتدکس مدرن است که از آن به‌عنوان میانه‌رو نام برده می‌شود. در ‌سال 2009 و زمانی که او با ایوانکا ازدواج کرد؛ این زن مسیحی بود اما اکنون یهودی است و برخی آداب و رسوم یهودیان را هم به جا می‌آورد. نخستین بار است که در خانواده رئیس‌جمهوری آمریکا کسی یهودی است. مسلما فرقه یهودیان ارتدکس مدرن به این‌که دختر رئیس‌جمهوری هم‌مذهب آنها باشد هیچ اعتراضی ندارند و احساس می‌کنند در سیاست نفوذ دارند؛ درحالی‌که به نظر نمی‌آید شخص دیگری بتواند به همین سادگی - با توجه به سنت‌های یهودی - وارد این دین شود و مورد استقبال قرار گیرد.
این زن و شوهر نمایندگان آمریکا در مراسم بودند و مخاطب انواع شعار‌هایی قرار گرفتند که جمعیت شادمان صهیونیست‌ها در استقبال از آنها سردادند. البته آنها شعار‌های دیگری که فلسطینی‌های غزه در پشت سیم‌های خاردار و فلسطینی‌های کرانه غربی در قسمت‌های باقیمانده از شهر مقدس می‌دادند را نشنیدند. درحالی‌که ساده‌ترین موضع مذهبی درست در همین خطوط جریان دارد. اعراب مسلمانی که قدس را فراموش نخواهند کرد.


تعداد بازدید :  373