شماره ۱۴۰۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
دعوا برای تسویه‌حساب
کارلوس کی‌روش بعد از مدت‌ها آرامش، چند ساعت مانده به بازی حساس ذوب‌آهن با استقلال علیه قلعه‌نوعی موضع تندی گرفت

شهروند| در ما‌ه‌های اخیر بازشدن زخم کهنه درگیری‌های امیر قلعه‌نوعی و کارلوس کی‌روش باز هم به سوژه اصلی رسانه‌ها و محافل ورزشی تبدیل شده است. ماجرا از زمانی شروع شد که امیر قلعه‌نوعی یک‌بار به خاطر فشردگی مسابقات اجازه حضور سه ملی‌پوش خود در تمرین ریکاوری تیم‌ملی را نداد و پس از آن کی‌روش دیگر قید استفاده از بازیکنان ملی‌پوش ذوب‌آهن را زد. در چنین شرایطی غیبت طولانی‌مدت و به‌ خطرافتادن موقعیت حضور در تیم‌ملی روی روحیه مرتضی تبریزی،‌ سیدمحمدرضا حسینی و رشید مظاهری تأثیر منفی گذاشت و درنهایت هم وقتی لیست 35نفره تیم‌ملی اعلام شد،‌ سرمربی تیم‌ملی تهدید خود را عملی کرد و روی نام تبریزی و حسینی به‌عنوان دو ستاره تیم ذوب‌آهن برای حضور در جام‌جهانی قلم قرمز کشید و فقط رشید مظاهری را به اردو دعوت کرد. همین مسأله باعث شد باز هم کی‌روش و قلعه‌نوعی با هم وارد جدال لفظی شدید شوند. در این میان اعراض و انتقاد اصلی قلعه‌نوعی به زمان بد، اعلام لیست در آستانه بازی حساس ذوب‌آهن استقلال بود!
شروع دعوا با اعتراض شدید قلعه‌نوعی
امیر قلعه‌نوعی در کنفرانس خبری پیش از بازی برگشت برابر استقلال به صراحت به انتقاد از رفتار کی‌روش و سیاست تعیین‌شده برای اعلام فهرست تیم‌ملی پرداخت. او گفته بود: «اگر لیست بعد از بازی با استقلال اعلام می‌شد، بهتر بود. از استقلال 7 بازیکن دعوت شدند و این اتفاق در روحیه تیمی آنها می‌توانست تأثیر بگذارد. به نظر کادرفنی تیم‌ملی احترام می‌گذارم اما شاید بعضی بازیکنان ما نیز انتظار داشتند و در روحیه آنها تأثیر می‌گذارد. لیستی که اعلام شد، به نظرم طراحی است و فکر نمی‌کنم اتفاقی باشد! ما با یک تیم ایرانی بازی داریم و بازی با العین نیست. ارسال لیست به فدراسیون فوتبال و اعلام عمومی تفاوت زیادی دارد! ضمن این‌که الان دو بازیکن اصلی ما که شاید شانس کمی برای خودشان قایل بودند که در جام‌جهانی باشند،‌ حالا با خط‌خوردن روحیه خود را از دست داده‌‌اند».
اعلام لیست تیم‌ملی به خاطر تسویه‌حساب؟
به همین ترتیب مدیران فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش هم می‌توانستند طبق تاریخ مقرر لیست را برای فیفا بفرستند و برای نگه‌داشتن روحیه بازیکنان تیم‌های پرسپولیس،‌ استقلال و ذوب‌آهن به‌عنوان نمایندگان ایران در آسیا،‌ بعد از مسابقات آنها لیست را رسانه‌ای کنند. منتهی کی‌روش که تمرینات تیمش برای حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا با تعداد کمی بازیکنان آغاز شده، با این رفتار عملا ضربه بزرگی به پرسپولیس و ذوب‌آهن زد. جالب اینجاست که از بین سرمربیان این 3 تیم وینفرد شفر تنها مربی‌ای بود که حاضر شد با کی‌روش جلسه بگذارد و با او به تعامل برسد. نتیجه این تصمیم هم دعوت 7 استقلالی به اردوی تیم‌ملی بود تا بازیکنان این تیم با روحیه بالا به مصاف ذوب‌آهنی بروند که ستاره‌های اصلی‌اش به خاطر خط‌خوردن از تیم‌ملی روحیه مناسبی ندارند.
کی‌روش: شما مسئول خط‌خوردن بازیکن ذوب‌آهن هستید!
با توجه به سابقه قبلی درگیری‌های امیر قلعه‌نوعی و کارلوس کی‌روش از همان صبح روز گذشته همه سرمربی تیم‌ملی را در تمرینات با چهره‌ای برافروخته و عصبانی مشاهده کردند. به همین ترتیب کی‌روش برای پاسخ‌دادن به صحبت‌های قلعه‌نوعی در بین خبرنگاران حاضر شد و این جملات را به زبان آورد: «آقای قلعه‌نوعی! لطفا خود را پشت داستان‌های ماسک‌گونه پنهان نکنید. لطفا سعی نفرمایید که اذهان عمومی را به‌سمت دیگری ببرید. شما به‌ صورت رسمی صداقت، وجاهت و تعهد کاری من را زیرسوال بردید. اگر این کار در پرتغال می‌افتاد، می‌دانستم چطور پاسخ دهم اما به‌ خاطر این‌که در ایران هستیم و می‌دانم در 5دقیقه دیگر از طرف رئیسم و فدراسیون هشدار دریافت می‌کنم، فقط از شما تشکر می‌کنم. می‌توانیم محترمانه با هم اختلاف‌نظر داشته باشیم اما وقتی شما می‌فرمایید که من این لیست را به ‌صورت عمدی برای لطمه به شما و تیم‌تان اعلام کردم، با این فرضیه صداقت، وجاهت و تعهد کاری من را زیرسوال می‌برید. مدیرعامل شما به ما اطلاع داد که این شما بودید به همکاری بازیکنان‌تان با تیم‌ملی لطمه زدید، اگر این دروغ است، رسما اعلام کنید و به بازیکنان‌تان توضیح دهید».
پاسخ قلعه نوعی؛ فرافکنی نکنید!
درگیری امیر قلعه‌نوعی و کارلوس کی‌روش به شکلی بالا گرفت که سرمربی ذوب‌آهن مجبور شد با وجود این‌که چند ساعت به بازی حساس تیمش مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی باقی مانده بود، توضیحاتی پیرامون اظهارات تند کی‌روش ارایه بدهد. امیر درباره ادعاهای مطرح‌شده از سوی کی‌روش تاکید کرد: «نکته اول درخصوص این است ‌که گفته‌اند من بازیکنان ذوب‌آهن را در اختیار تیم‌ملی قرار نداده‌ام. حرف من این است ایشان که اصلا در ایران نبود و من در آن مقطع به دلیل فشردگی‌ مسابقات که هر 4روز به 4روز بازی می‌کردیم، تصمیم گرفتیم با هماهنگی تیم‌ملی و کادر فنی ریکاوری ملی‌پوشان‌مان را خودمان انجام بدهیم. بعد از تماس با دستیار ایشان، آقای مارکار آقاجانیان و تشریح موقعیتی که در آن قرار داشتیم بنا شد ایشان با کارلوس کی‌روش صحبت کنند و نتیجه را به اطلاع ما برسانند که بعد از این تماس آقای آقاجانیان به ما گفتند آقای کی‌روش موافقت کرده و گفته ایرادی ندارد. پس من هیچ وقت جلوی حضور بازیکنانم در اردوی تیم‌ملی را نگرفته‌ام. نکته دوم برمی‌گردد به ایران و ایرانی؛ من سوالم این‌جاست درحالی‌که سرمربی تیم‌ملی ایران حاضر نشده به‌عنوان سرمربی و نام ایران در قرعه‌کشی جام‌ملت‌های آسیا حاضر شود، چگونه می‌تواند از ایران و ایرانی صحبت کند؟ وقتی من سرمربی تیم‌ملی بودم در زمانی که فدراسیون رئیس نداشت و قراردادی نداشتم، هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفتم و تیمم اول آسیا بود، هیچ وقت هم برای این مسأله منتی بر سر کسی نگذاشتم.»

چرا کی‌روش مثل دشان و لوپتگی عمل نکرد؟
درست است که کارلوس کی‌روش و مدیران فدراسیون فوتبال تاکید کرده‌اند به خاطر زمان‌بندی تعیین‌شده از سوی فیفا هیچ راهی برای اعلام لیست نداشتند‌، منتهی نکته این‌جاست که این اتفاق عملا تأثیر منفی زیادی روی تیم ذوب‌آهن و ستاره‌های این تیم گذاشت. به‌هرحال نکته قابل ‌تامل این‌جاست که کی‌روش در شرایطی اعلام کرد تمامی تیم‌های صعود کرده به جام‌جهانی باید تا تاریخ 15می ‌(25 اردیبهشت 97) فهرست خودشان برای جام‌جهانی را اعلام می‌کردند که تیم‌های ملی اسپانیا و فرانسه هنوز این کار را انجام نداده‌اند. بد نیست بدانید بعد از صعود مارسی به فینال لیگ اروپا، دیدیه دشان سرمربی تیم‌ملی فرانسه اعلام کرد به خاطر حضور بازیکنان فرانسوی در این تیم، فهرست تیم‌ملی را دیرتر از موعد مقرر اعلام خواهد کرد و یک روز بعد از این دیدار لیست را اعلام می‌کند. همچنین یولن لوپتگی سرمربی تیم‌ملی اسپانیا نیز اعلام کرد با توجه به حضور رئال‌مادرید در فینال لیگ قهرمانان، فهرست این تیم برای جام‌جهانی یک روز بعد از این دیدار اعلام می‌شود تا بازیکنان روحیه خود را در صورت دعوت نشدن از دست ندهند. جالب این‌جاست که تا بعدازظهر روز گذشته هم تیم‌های ملی ژاپن، عربستان، اروگوئه، صربستان، سوییس، سوئد، انگلیس و سنگال لیست بازیکنان خود در جام‌جهانی را اعلام نکرده بودند.

قلعه‌نوعی گزینه تیم‌ملی است؟
گفته می‌شود یکی از دلایلی اصلی این دو مربی در سال‌های اخیر شایعاتی بوده که درباره حضور قلعه‌نوعی به جای کی‌روش در رسانه‌ها و محافل ورزشی بارها و بارها مطرح شده است. این شایعه البته درباره برانکو ایوانکوویچ هم چندبار عنوان شده و کی‌روش هم تلویحا به این موضوع واکنش نشان داده بود تا برانکو مجبور شود بگوید سرمربی پرسپولیس است و برنامه‌ای برای حضور در تیم‌ملی ایران ندارد. با این وجود، کی‌روش یک بار دیگر قلعه‌نوعی را به تلاش برای رسیدن به جایگاه خودش متهم کرده و گفته است: «راجع به آینده خودم هم می‌خواهم این را بگویم که من هیچ شک و شبهه‌ای درباره صلاحیت بالای شما برای جایگزینی‌ام در آینده‌ای نزدیک ندارم، به‌ویژه الان که زمینی با بالاترین استانداردها و یک ساختمان با بهترین امکانات آماده برای تیم‌ملی و بازیکنانی بسیار فوق‌العاده برای دعوت به تیم‌ملی این‌جا وجود دارد». البته قلعه‌نوعی هم خیلی زود به این صحبت واکنش نشان داد و درباره شائبه تلاش برای رسیدن به صندلی کی‌روش گفت: «آقای کی‌روش صحبت‌های شما برایم خیلی عجیب بود، چون آنها را تاکتیکی برای فرار رو به جلو می‌بینم که دیگر در فوتبال ایران نخ‌نما شده است. ان‌شاءالله ماه آینده هم شما مربی ایران می‌مانید و به شما اطمینان می‌دهم که واهمه‌ای از کسی به‌عنوان جانشین نداشته باشید.»

 


تعداد بازدید :  347