شماره ۱۴۰۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

جزییات کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها در تظاهرات روز دوشنبه
61 شهید و 2700 زخمی
ایسنا| وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در جریان تظاهرات روز دوشنبه فلسطینی‌ها دست‌کم 61 فلسطینی شهید و بیش از 2700تن نیز زخمی شدند. روز دوشنبه در جریان تظاهرات فلسطینی‌ها در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس دست‌کم 61 فلسطینی شهید و بیش از 2770تن زخمی شدند که از بین زخمی‌شدگان 225تن کودک و 79تن زن هستند.
8تن از شهدا نیز کودک هستند. از زمان آغاز راهپیمایی بازگشت این بیشترین تعدادی از معترضان فلسطینی است که شهید می‌شوند. 13تن از زخمی‌شدگان نیز خبرنگار هستند. 100تن از زخمی‌شدگان این یورش وحشیانه نیز حالشان وخیم گزارش شده است. جواد عواد، وزیر بهداشت فلسطین از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواست برای توقف کشتار فلسطینی‌ها توسط اسراییل اقدامی انجام دهند. وی از سازمان جهانی بهداشت و صلیب‌سرخ و سازمان ملل خواست مانع اقدامات اسراییل شوند.
ده‌ها‌ هزار فلسطینی روز دوشنبه در مرزهای نوار غزه با اسراییل تجمع کرده و برای عبور از دیوار حائل تلاش کردند که سربازان اسراییلی با شلیک گلوله جنگی به مصاف آنها رفتند. همزمان نیز جنگنده‌های اسراییلی پایگاه گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را در شمال نوار غزه بمباران کردند.

ترامپ افشاگران اطلاعات کاخ‌سفید را خائن خواند
ایسنا| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا کسانی را که اقدام به درز و افشای اطلاعات کاخ‌سفید می‌کنند، خائن خوانده و وعده داده که آنها را تعقیب خواهد کرد اما درعین‌ حال این مسأله را که این افشاگری‌ها برای کاخ‌سفید مشکل درست می‌کند، رد کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: «این به اصطلاح اطلاعات درز کرده که از کاخ‌سفید افشا می‌شود، یک نوع مبالغه گزاف هستند که از سوی رسانه‌های دروغ‌پراکن انتشار می‌یابد تا به بدترین شکل ممکن ما را جلوه دهد.» با این حال، رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که تحقیقاتی در جریان است تا مشخص شود چه کسی در کاخ‌سفید اطلاعات را در اختیار مطبوعات قرار می‌دهد. او نوشت: «به این ترتیب این عاملان درز اطلاعات خائن و بزدل هستند و ما خواهیم فهمید که آنها چه کسانی هستند.»
این اظهارنظرهای ترامپ چند روز بعد از آن مطرح شد که پایگاه اینترنتی هیل گزارش کرد: «کلی سدلر، یک دستیار کاخ‌سفید اظهارنظرهایی توهین‌آمیز را علیه بیماری سرطان جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی مطرح کرده است.»

محرم اینجه: در انتخابات پیروز شوم
 صلح را برای ترکیه به ارمغان می‌آورم
ایسنا| محرم اینجه، کاندیدای ریاست‌جمهوری اپوزیسیون ترکیه وعده داد؛ درصورتی که در انتخابات زودهنگام ۲۴ ژوئن به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود، رفاه و صلح را برای این کشور به ارمغان می‌آورد. محرم اینجه، کاندیدای حزب مردم جمهوریخواه ترکیه در انتخابات پیش‌رو در یک کمپین انتخاباتی اعلام کرد: «درصورت پیروزی در انتخابات تبعیض علیه شهروندان براساس قومیت، مذهب و پیشینه سیاسی‌شان پایان خواهد یافت.» وی ادامه داد: «چگونه ما صلح را برقرار خواهیم کرد. در درجه اول ما مردمان را دوست خواهیم داشت و سپس صلح اجتماعی ایجاد خواهیم کرد.» او افزود: «همچنین ما برای رشد اقتصادی تلاش کرده و درآمدهای اقتصادی را تقسیم خواهیم کرد. ما بی‌عدالتی در توزیع درآمد را از بین برده و قانونمداری را در کشور حاکم خواهیم کرد.»
او در ادامه اظهاراتش نسبت به افزایش قطب‌بندی‌ها در جامعه ترکیه تحت ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور ابراز نگرانی کرد و وعده داد که برای مردم صلح و رفاه برقرار کند.

پیونگ‌یانگ:
اگر آمریکا دنبال حل مسائل دوطرفه است، محتاط‌تر رفتار کند
ایسنا| کره‌شمالی از آمریکا به دلیل مطرح‌کردن وضع حقوق بشر این کشور در آستانه اجلاس میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی بشدت انتقاد کرد. چندی پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره نقض حقوق بشر در کره‌شمالی ابراز نگرانی کرده بود. پس از انتشار این بیانیه رودونگ سیلمون، یکی از روزنامه‌های رسمی کره‌شمالی با اشاره به این بیانیه اعلام کرد: انتشار چنین بیانیه‌هایی غیرقابل قبول است و استفاده از این مسأله به‌عنوان راهی برای تحت فشار قراردادن طرف مقابل در مذاکرات پیش‌رو شدیدا «اقدامی بی‌ادبانه» است. این روزنامه در ادامه از آمریکا خواست که اگر می‌خواهد مسائل میان دوطرف و بی‌اعتمادی ایجادشده حل شود، بیشتر محتاطانه رفتار کرده و به طرف مقابل مذاکرات پیش‌رو احترام بگذارد. همچنین یک وب‌سایت متعلق به کره‌شمالی نیز با انتقاد از آمریکا از این کشور خواست که از اقدامات جنجالی و اظهاراتی که ممکن است باعث ایجاد تنش شود، پرهیز کند.

 


تعداد بازدید :  280