شماره ۱۴۰۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
استفاده بزرگترین بانک بریتانیا از فناوری بلاک‌چین

بانک HSBC اعلام کرده که نخستین معامله موفقیت‌آمیز مالی- تجاری خود را با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین (Blockchain) برای انتقال محموله‌ای به شرکت غذایی و کشاورزی کارگیل انجام داده است. در این معامله HSBC اعتبارنامه یا ال‌سی را برای موسسه مالی هلندی ING Group به منظور انتقال محموله فله‌ای سویا از آرژانتین به مالزی صادر کرده است.
ال‌سی سند مالی صادره از یک بانک به بانک دیگری است که تحت قوانین و شرایط مشخص‌شده بانک متعهد می‌شود وجه پرداختی را به فروشنده پرداخت کند. از ال‌سی‌ها در معاملات مربوط به واردات و صادرات کالا به ‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. ال‌سی‌ها به تضمین بیش از 2 هزار‌ میلیارد ارزش معاملات کمک می‌کنند اما روند کاغذبازی آن بسیار طولانی و وقت‌گیر است، مکاتبات بسیاری میان طرفین معامله باید انجام شود و تبادل مدارک بین 5 تا 10 روز طول می‌کشد. بلاک‌چین، تکنولوژی پایه‌ای به‌کار رفته در بیت‌کوین، این امکان را می‌دهد تا معاملات مالی در شبکه عظیمی از کامپیوترها ثبت شوند. در بیت‌کوین تمام معاملاتی که در شبکه رخ می‌دهند، ثبت می‌شوند و دفتر حسابرسی عمومی را تشکیل می‌دهند. بانک‌ها از اصول بلاک‌چین بیت‌کوین مانند دفتر حسابرسی توزیع‌شده استفاده می‌کنند و آن را در فرآیندهای معاملاتی خود به کار می‌برند. ویوک راماچاندران، رئیس رشد و نوآوری در HSBC می‌گوید: «به دلیل دو چالش بزرگ همیشه در معاملات تجاری از ال‌سی استفاده می‌شده است: نبود زیرساخت دیجیتالی و چالش هماهنگ‌سازی طرفین معامله؛ اما تکنولوژی بلاک‌چین نیاز به هماهنگی از طریق کاغذ را حذف کرده است، چون تمام طرفین به یک پلتفرم متصل می‌شوند و اطلاعات آن خیلی سریع به‌روزرسانی می‌شود. این چرخش سریع می‌تواند بازده نقدینگی کسب و کارها را بالا ببرد.»به گفته HSBC و ING این مبادله در عرض 24 ساعت انجام شده است. طرفداران بلاک‌چین ادعا می‌کنند که این تکنولوژی پتانسیل زیر و رو کردن صنایع مختلفی را دارد. در بخش‌هایی مانند سرمایه‌گذاری تجاری، بهداشت و درمان و بیمه که نیاز به کاغذبازی زیادی دارند، استفاده از این تکنولوژی بسیار کاربردی خواهد بود.
با این‌که قبلا هم در مبادلات مختلفی از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده شده اما HSBC نخستین بانکی است که از فرم‌های تجاری تکی که به صورت دیجیتال به اشتراک گذاشته شده‌اند، استفاده کرده است. بانک‌ها برای پروژه‌های بلاک‌چین سرمایه‌گذاری بسیاری کرده‌اند؛ چون معتقدند این تکنولوژی خدمات مالی را به ‌طور قابل توجهی مختل خواهد کرد. انتظار می‌رود استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین در صنعت بانکداری ریسک کلاهبرداری در ال‌سی‌ها و دیگر مبادلات به همراه مراحل طی شده در آنها را کاهش دهد.


تعداد بازدید :  235