شماره ۱۴۰۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
معرفی بازیکنان تیم‌ملی فوتسال زنان که نگاه‌ها را به سمت خودخیره کردند
روایت‌هایی از 14 پرنسس خبرساز

شهروند|  سال‌های زیادی است که دیده نمی‌شوند. سال‌های زیادی است که همه جوره نادیده گرفته می‌شوند، اما کار خودشان  را انجام می‌دهند و برترین عناوین را در معتبرترین مسابقات فوتسال قاره کهن از آن خود می‌کنند. سال‌هاست با وجود افزایش محدودیت‌ها و مانع تراشی‌ها پای عشق و علاقه خود مانده‌ و همه دشواری‌ها را به جان خریده‌اند. شیرزنان ایرانی توقف‌ناپذیرند. آنها چنان در مستطیل کوچک فوتسال غیرتمندانه می‌جنگند و پیش می‌روند که حتی دنیا هم لب به تحسین‌شان می‌گشاید. یک بار دیگر دختران پارسی با شکست قوی‌ترین تیم آسیا که از لحاظ امکانات هیچ شباهتی به تیم‌ملی ما ندارد، توانستند بر قله آسیا بایستند تا نشان دهند شایسته‌تر از آن چیزی هستند که در تصور می‌گنجد. دبل قهرمانی تمام آن چیزی نبود که شاگردان شهرزاد مظفر به مردم ایران هدیه دادند. عملکرد ستاره‌های بی‌ادعای ایران به قدری از هر لحاظ خوب بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا عناوین مهم را به آنها اختصاص داد. عناوینی مثل بهترین بازیکن، خانم گل، تکنیکی‌ترین بازیکن، بهترین دروازه‌بان و جام اخلاق همه آن چیزهایی است که دختران ایرانی به شایستگی آنها را به دست آوردند. به بهانه افتخارآفرینی بزرگ ستاره‌های فوتسال به معرفی این قهرمانان می‌پردازیم.

فاطمه اعتدادی؛ ماشین گلزنی
آن‌قدر به راحتی گل می‌زند و با توپ هنرنمایی می‌کند که حتی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به او لقبی اختصاص داده است. «ماشین گلزنی» عنوانی است که سایت AFC به او داده و ستاره ایرانی هم در مسابقات قهرمانی آسیا ثابت کرد که شایستگی این لقب را دارد. اعتدادی با 9 گل زده به همراه سارا شیربیگی و بازیکن ژاپنی در صدر جدول گلزنان آسیا قرار گرفت. اعتدادی درحالی این عنوان را به خودش اختصاص داد که تیم‌ملی ایران یک بازی کمتر از ژاپن انجام داده که اگر تعداد بازی‌ها مشترک بود حتماً او می‌توانست به تنهایی عنوان خانم گل مسابقات قهرمانی آسیا را به دست بیاورد. اعتدادی هم مثل اغلب ملی‌پوشان فوتسال در تیم دانشگاه آزاد به میدان می‌رود و ‌سال گذشته به همراه این تیم نایب قهرمان لیگ ایران شد.

سارا شیربیگی؛ خانم هت تریک
سارا شیربیگی از آن ستاره‌هایی است که حالا حالاها فرصت درخشش در قاب فوتسال را دارد. این بازیکن تیم‌ملی فوتسال 27ساله است و حداقل تا 4، 5‌سال دیگر می‌تواند برای تیم‌ملی بازی کند و بدرخشد. شیربیگی پیش از مسابقات قهرمانی آسیا هم توانایی‌های خود را نشان داده بود، اما اوج درخشش او با پیراهن تیم‌ملی در تایلند رقم خورد. او با گل‌های حساسی که در این مسابقات به ثمر رساند نقش مهمی در قهرمانی تیم‌ملی ایفا کرد. شیربیگی با هت تریک در دیدار فینال مقابل ژاپن توانست خود را به دیگر هم تیمی‌اش فاطمه اعتدادی در صدر جدول گلزنان برساند. او درحالی مقابل یکی از بهترین تیم‌های آسیا هت تریک کرد که ژاپنی‌ها تا قبل از بازی با ایران کمترین گل خورده را داشتند.

فاطمه پاپی؛ برنده نظرسنجی 90
اهالی فوتسال او را متخصص زدن گل‌های زیبا می‌دانند. فاطمه پاپی 28ساله وقتی خیلی معروف شد که یکی از گل‌هایش در لیگ برتر در‌ سال گذشته در جمع بهترین گل‌های ماه فوتبال و فوتسال ایران در برنامه 90 قرار گرفت و در کمال شگفتی از طرف بینندگان این برنامه به‌عنوان بهترین گل انتخاب شد. او‌ سال گذشته هم در تیم حفاری بازی کرد و گل‌های قیچی برگردان زیبایی در لیگ به ثمر رساند. پاپی از پرافتخارترین بازیکنان لیگ فوتسال است که سابقه خانم گلی و انتخاب به‌عنوان بهترین بازیکن این لیگ را در کارنامه خود دارد.

لیلا خدابنده‌لو؛ ذخیره‌ای مطمئن
لیلا خدابنده‌لو دروازه‌بان تیم‌ملی فوتسال ایران است که البته به تناوب برای تیم‌ملی بازی می‌کند اما هر بار هم که درون دروازه قرار گرفته عملکرد خوبی داشته است. او یکی از مهمترین مهره‌های تیم‌ملی روی نیمکت است و ذخیره‌ای مطمئن برای فرزانه توسلی محسوب می‌شود. خدابنده‌لو که در تیم مطرح دانشگاه آزاد بازی می‌کند، فصل گذشته عنوان بااخلاق‌ترین بازیکن لیگ فوتسال بانوان را به خود اختصاص داد. جالب اینجاست که جایزه بازیکن بااخلاق یکی از مهمترین جوایز لیگ فوتسال بانوان است که اهمیت زیادی برای بازیکنان و تیم‌ها دارد.

گفت‌وگوی «شهروند» با شهرزاد مظفر، سرمربی تیم‌ملی فوتسال زنان
کاش بازی‌های‌مان از تلویزیون پخش می‌شد

شهروند| شهرزاد مظفر حالا پرافتخارترین مربی فوتبال و فوتسال زنان ایران محسوب می‌شود؛ او با کسب دومین عنوان قهرمانی متوالی با تیم‌ملی فوتسال و البته کسب عنوان ششمی با تیم‌ملی فوتبال زنان تجربیات گران‌بهایی به دست آورده و می‌تواند چندین‌سال به این روال ادامه دهد. سرمربی تیم‌ملی فوتسال زنان درباره قهرمانی در رقابت‌های‌آسیایی صحبت‌هایی را با خبرنگار «شهروند» انجام داد که در ادامه می‌خوانید:
این موفقیت نتیجه همدلی است
مظفر صحبت‌های خود را این‌گونه شروع کرد: «بهترین اتفاق زندگی‌ام رقم خورد؛ سال‌ها منتظر این لحظه بودم تا بتوانیم در آسیا حرف اول را با تیم‌ملی فوتسال بزنیم و خوشحالم که چنین اتفاقی برای دومین ‌سال متوالی رخ داد. تیم ما در این دوره از رقابت‌ها با قدرت کار کرد و نشان دادیم که فوتسال زنان ایران تیم اول آسیا محسوب می‌شود. اگرچه در فینال بازیکنان کمی استرس داشتند، اما خیلی خوب بازی را کنترل کردیم و به هدف‌مان رسیدیم.» سرمربی تیم‌ملی فوتسال ادامه داد: «این قهرمانی متعلق به یک مجموعه همدل است؛ از همه بازیکنان، دستیارانم و کل اعضای تیم تشکر می‌کنم که هرچه در توان داشتند، گذاشتند و به اهداف‌مان رسیدیم. همه زحمت کشیدند و اگر یک نفر از این مجموعه نبود، چنین موفقیتی حاصل نمی‌شد.»
امکانات کمتر نسبت به ژاپن و تایلند
از شهرزاد مظفر درباره امکانات تیم‌ملی فوتسال زنان پرسیدیم که این‌گونه پاسخ داد: «به‌هرحال در این خصوص بارها صحبت شده است؛ از فدراسیون ممنونیم که در ماه‌های گذشته شرایط خوبی برای‌مان مهیا کرد، اما باید توجه داشته باشیم تیم ما نسبت به تیم‌های ژاپن و تایلند و برخی تیم‌های دیگر کمترین امکانات و شرایط مالی را داشت. بازیکنان ما اما با همه مشکلات و نداری‌ها ساختند و فقط به تمرین و فوتسال فکر کردند تا این نتیجه حاصل شود. همین موضوع زحمات بازیکنان را بیشتر مشخص می‌کند.»
دوست داشتیم بازی‌های‌مان پخش شود
سرمربی تیم‌ملی فوتبال همچنین گفت: «از مردمی که این‌قدر در طول مسابقات به ما روحیه دادند، تشکر می‌کنم. دوست داشتیم بازی‌های‌مان از تلویزیون پخش شود تا همه مردم ببینند ما چطور به‌عنوان قهرمانی رسیدیم؛ اما به‌هرحال این امر میسر نشد. با این وجود، از مردم می‌خواهم ما را فراموش نکنند. از مسئولان فدراسیون هم خواهش می‌کنم مانند ماه‌های گذشته به تیم‌ملی فوتسال بها بدهند تا اتفاقات بهتری هم رخ دهد. من شک ندارم این تیم می‌تواند در آینده روی سکوی جهانی هم برود، فقط نیاز به حمایت داریم.»

فاطمه ارژنگی؛ بمب روحیه
او هم یکی از بازیکنان ذخیره و مطمئن تیم‌ملی است که هر زمان مشکلی برای بازیکنان اصلی تیم‌ملی پیش بیاید برای درخشش درون زمین آماده است. ارژنگی بازیکن شاخص دانشگاه آزاد است که دو‌سال پیش عنوان بهترین بازیکن لیگ را به خود اختصاص داد.

نسترن مقیمی؛ ستاره‌ای از شمال
او از بهترین بازیکنان تیم نفت آبادان در لیگ ‌سال گذشته بود. نسترن مقیمی 29ساله که در شمال ایران متولد شده برای پیگیری رویاهای فوتسالی‌اش به جنوب کشور رفته و در آن‌جا خوش درخشیده است.

نسیمه غلامی؛ مسی ایران
نه این‌که با یکی دو حرکت تکنیکی این لقب را به او داده باشند نه. کاپیتان تیم‌ملی فوتسال ایران واقعاً تکنیکی خارق‌العاده دارد که به شایستگی لقب مسی فوتسال در آسیا را به خود اختصاص داده است. غلامی 33ساله بعد از نیلوفر اردلان کاپیتان تیم‌ملی ایران شد و با این‌که از بقیه بچه‌های تیم‌ملی بزرگتر است اما می‌گویند روابط بسیار نزدیکی با بچه‌ها دارد و کاپیتان محبوبی برای تیم‌ملی محسوب می‌شود. غلامی در نخستین قهرمانی تیم متمول نفت آبادان هم نقشی موثر داشت.

فهیمه زارعی؛ زننده گل‌های زیبا
ستاره کهنه‌کار تیم‌ملی ، معروف است به این‌که گل‌های زیبایی می‌زند. فهیمه زارعی 34ساله با وجود این‌که از سال‌های جوانی فاصله گرفته اما به درخشش خود در تیم باشگاهی و تیم‌ملی ادامه می‌دهد. او‌ سال گذشته برای تیم حفاری اهواز بازی کرد و عنوان بهترین بازیکن فصل را به خودش اختصاص داد. سه‌سال پیش پایگاه معتبر مترو که به‌طور تخصصی اتفاقات فوتسال را دنبال می‌کند، گل او به مالزی در دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا را به‌عنوان بهترین گل تاریخ فوتسال بانوان جهان انتخاب کرد.

فرزانه توسلی؛ عقاب آسیا
بهترین دروازه‌بان آسیا. فرزانه توسلی 32ساله یکی از ستاره‌های تاثیرگذار تیم‌ملی فوتسال است که اوج درخشش او در دیدار فینال مقابل ژاپن بود. او در مقابل بازیکنان سرعتی و تکنیکی تیم‌ملی ژاپن شجاعانه ایستادگی کرد و فقط دو بار به آنها این فرصت را داد که دروازه ایران را باز کنند. توسلی در بین دروازه‌بانان این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا بهترین عملکرد را داشت و نقشی مهم در دبل قهرمانی ایران ایفا کرد. توسلی در‌ سال 2015 از طرف سایت فوتسال پلنت در جمع 10 دروازه‌بان برتر فوتسال زنان جهان قرار گرفت که عنوان ارزشمندی برای او و فوتسال ایران بود. جالب است بدانید که توسلی بین فوتسالی‌ها لقب عقاب آسیا را به خود اختصاص داده است. او درحالی در تیم باشگاهی خود دانشگاه آزاد و تیم‌ملی می‌درخشد که در هیچ‌کدام از دو تیم مربی اختصاصی برای دروازه‌بانی ندارد.

فرشته کریمی؛ بهترین در دنیا
سرشناس‌ترین بازیکن تیم‌ملی فوتسال ایران است که شهرتی جهانی دارد. فرشته کریمی که در دوران نوجوانی بسکتبالیست بوده با وجود ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای فوتبال بانوان وارد این رشته شد و بعد به فوتسال آمد و درخشش در این رشته را آغاز کرد. او در تمام رده‌های ملی فوتبال و فوتسال بازی کرده و در ‌سال 2015 و بعد از نخستین قهرمانی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا، در جمع 10 بازیکن برتر فوتسال زنان در دنیا قرار گرفت. او بعد از این افتخارات با حضور در برنامه‌های تلویزیونی به شهرت زیادی رسید و نقشی چشمگیر در معرفی فوتسال بانوان به مردم ایران ایفا کرد. کریمی امسال هم برای دومین بار پیاپی به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا دست یافت تا افتخاری دیگر به کارنامه‌اش اضافه کند. کریمی‌ سال گذشته در تیم فوتسال پرسپولیس به میدان رفت.

طاهره مهدی‌پور؛ امید به آینده‌
کم سن و سال‌ترین بازیکن تیم‌ملی است. طاهره مهدی‌پور، دروازه‌بان تیم‌ملی فوتسال است که سابقه بازی برای تیم‌ملی در جام‌جهانی اسپانیا را دارد. او که فقط 21‌سال دارد آن‌قدر در سال‌های گذشته خوب بوده که در جام‌جهانی اسپانیا کادر فنی تیم‌ملی را وادار کرد بعد از سال‌ها دست به تغییر درون دروازه بزنند. بی‌شک آینده‌ای درخشان در انتظار این گلر خوب خواهد بود.

آرزو صدقیانی‌زاده؛ ملی‌پوش 15ساله
آرزو، یکی از پدیده‌های فوتسال ایران است. او فقط 22‌سال دارد اما آن‌قدر خوب است که سرمربی تیم‌ملی نتوانست او را به مسابقات قهرمانی آسیا نبرد. صدقیانی‌زاده در فصل اخیر لیگ برتر به همراه تیم نفت آبادان قهرمان شد و یکی از ارکان مهم قهرمانی این تیم بود. او یکی از مستعدترین فوتسالیست‌های زن ایران است که توانست در 15سالگی به تیم‌ملی دعوت شود.

مهسا کمالی؛ رویای لژیونر شدن
ستاره تیم فوتسال دانشگاه آزاد اگرچه درحال حاضر جایگاه ثابتی در تیم‌ملی ندارد اما این استعداد و شانس را دارد که پا جای ستاره‌های بزرگ تیم‌ملی بگذارد. او فصل پیش بارها به‌عنوان بهترین بازیکن لیگ فوتسال در هفته‌های مختلف انتخاب شد و آرزوهای دوردستی را دنبال می‌کند. کمالی 23ساله بازی در اروپا و لژیونر شدن را رویای بزرگ خود معرفی می‌کند.

فرشته خسروی؛ با استعداد
بازیکن ایذه‌ای فوتسال ایران‌ سال گذشته به همراه نفت آبادان قهرمان لیگ شد و همین موضوع دلیل خوبی بود برای دعوتش به تیم ملی. خسروی 24ساله سابقه زیادی در تیم‌ملی ندارد اما از بازیکنانی است که استعداد زیادی دارد و می‌تواند جایگاه فیکسی در تیم‌ملی برای خود جور کند.

 


تعداد بازدید :  845