شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
خبر

شرایط ناگوار حیات‌وحش در باغ وحش صفه اصفهان
زندگی سنجاب‌ها زیرآفتاب 40 درجه
مهر| وضع باغ وحش‌ها و سیرک‌ها در سراسر کشور پس از شکار و قتل عام حیوانات، مهم‌ترین معضل حیات‌وحش و اصلی‌ترین دغدغه حامیان آنان است که البته مدتهاست سازمان محیط‌زیست برای ساماندهی این اماکن وعده تهیه دستورالعملی استاندارد را می‌دهد اما با وجود اعتراض‌ها و نامه‌نگاری‌های بیشمار فعالان این حوزه هنوز هیچ اتفاقی برای استاندارد کردن این اماکن نیفتاده است.
شاید از نیک اقبالی باغ‌وحش‌ها باشد که شکار وحشیانه حیوانات در کشور آنچنان گسترده است که مجال کمتری برای پرداختن به وضع باغ‌وحش‌ها فراهم می‌شود. یک فعال محیط‌زیست و حقوق حیوانات دراین‌باره می‌گوید: وضع بد پرندگان شکاری در همه باغ‌وحش‌ها و باغ‌های پرندگان کشور دیده می‌شود و حیواناتی که مظهر توانایی در پرواز هستند با بال‌های چیده شده در قفس‌های تنگ محبوس هستند. سپهر سلیمی به وضع بسیار بد و آزاردهنده پرندگان شکاری در باغ‌وحش اصفهان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این باغ‌وحش ارتفاع قفس پرندگان شکاری از 2 متر هم کمتراست و سلطان آسمان‌ها در فضایی تنگ قرار دارد که توانایی پرواز ندارد و در عذاب است. به گفته او، در باغ‌وحش اصفهان سنجاب‌ها در گرمای بالای 40 درجه تابستان زیر آفتاب از گرما رنج می‌کشند و حیوانات افسرده و ناراحتی شده‌اند که محیط فراهم‌شده برای آنها کمترین شباهتی به محیط اصلی زندگی حیوانات ندارد. سلیمی به تابلوهای نصب‌شده در جلوی قفس حیوانات اشاره می‌کند و می‌گوید: در این تابلوها مشخصات زیستگاه‌های اصلی حیات وحش درج شده بنابراین مسئولان خود باغ وحش‌ها با وجود این‌که از شرایط زیستگاهی این حیوانات آگاهند آنها را در چنین شرایطی نگه می‌دارند.   آنطور که این فعال محیط‌زیست می‌گوید: با حضور در این مکان‌ها نخستین حسی که در بینندگان و به‌ویژه کودکان القا می‌شود این است که حیوانات اسبابی برای سرگرمی انسان‌ها هستند که می‌شود آنها را اسیر کرد و برای نمایش آنها بلیت فروخت و پول گرفت.  به اعتقاد او وجود حیواناتی افسرده، عصبی و ناراحت در قفس‌های بدقواره نه‌تنها باعث آشتی انسان با طبیعت نمی‌شوند بلکه باعث ایجاد حس حیوان‌ستیزی و حیوان‌آزاری می‌شوند. از همین رو باغ‌وحش‌ها یکی از نمادهای نگاه ابزاری و سودجویانه به حیوانات هستند که باید تعطیل شوند.

کارنامه کنکور سراسری فردا منتشر می‌شود
شهروند| کارنامه کنکور سراسری‌سال 93 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور یکشنبه 12مرداد ساعت 14 منتشر می‌شود.  حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش با اعلام این مطلب به مهر گفت: براساس میزان حاضرین در جلسه آزمون سراسری و میزان ظرفیت‌های اعلام شده می‌توان گفت تقریبا تمامی افراد مجاز به انتخاب رشته هستند.  او افزود: برای یک‌میلیون و 32‌هزار و 322 نفر شرکت‌کننده در آزمون با توجه به شرکت تعدادی از داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی، درنهایت یک‌میلیون و 194‌هزار و 629 کارت آزمون صادر شد. توکلی اظهار کرد:  تعداد حاضرین در کنکور سراسری ‌سال 93، 867‌هزار و 874 نفر بود که با توجه به تعداد حاضرین گروه هنر شامل 31‌هزار و 483 نفر و تعداد حاضرین گروه زبان شامل 93‌هزار و 244 نفر، آمار نهایی از تعداد حاضرین در جلسه آزمون تهیه شد.  توکلی خاطرنشان کرد:  آمار حاضرین در جلسه با احتساب تعداد علاقمندان گروه‌های زبان و هنر به این ترتیب است که در گروه علوم ریاضی و فنی 191‌هزار و 551 نفر، در گروه علوم تجربی 443‌هزار و 881 نفر، در گروه علوم انسانی 217‌هزار و 245 نفر، در گروه هنر 40‌هزار و 460 و در گروه زبان‌های خارجی 99‌هزار و 104 نفر بودند.   او خاطرنشان کرد:  به این ترتیب کلیه حاضرین در جلسه آزمون مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و اگر تمام مجازین به انتخاب رشته نیز کدرشته‌های خود را  انتخاب کنند بیش از 70‌درصد شانس قبولی وجود دارد.  داوطلبان از روز چهارشنبه 15 مردادماه می‌توانند نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند، به‌طوری که از گروه‌های آزمایشی مجاز می‌توانند 150 کدرشته محل را انتخاب کنند. ضمن این‌که می‌توانند در این میان از بین کد رشته‌های محل براساس سوابق تحصیلی هم انتخاب انجام دهند. او تأکید کرد:  سیستم انتخاب رشته تا حدی هوشمند است و به انتخاب کمک می‌کند.  توکلی اظهار داشت: غایبان در آزمون و کسانی که تاکنون ثبت نام نکرده‌اند نیز می‌توانند پس از اعلام شرایط انتخاب رشته 100 کد رشته محل را از میان کدرشته محل‌هایی که براساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند، انتخاب کنند.  مشاور عالی سازمان سنجش خاطرنشان کرد:  برای تسهیل کسانی که دسترسی به سایت سنجش ندارند نیز دفترچه از طریق باجه‌های پستی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و داوطلبان از روز سه‌شنبه 13 مردادماه می‌توانند دفترچه‌ها را از باجه‌های پستی دریافت کنند.


تعداد بازدید :  157