شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از تداوم ناکامی‌های وزنه‌برداری ایران
رکود به جای رکورد
حسین توکلی: ضعف فدراسیون باعث شد 4 رده سقوط کنیم

شهروند| مسابقات جهانی وزنه برداری روز گذشته بعد از حدود 9 روز برگزاری رقابت‌ها در اوزان مختلف به پایان رسید و تیم ایران بازهم دستش از عنوان قویترین مرد جهان برای دومین‌سال متوالی کوتاه ماند تا پسرفت این رشته کاملا قابل مشاهده باشد. علاوه بر این فقط یک مدال طلا توسط کیانوش رستمی برای تیم 8 نفره ایران در این رقابت‌ها به دست آمد و 6 نفر دست خالی به ایران باز می‌گردند.
بهداد ضعیف بود و نقره گرفت
بهداد سلیمی که امید اصلی وزنه‌برداری ایران در آلماتی قزاقستان به شمار می‌آمد و تنها طلایی ایران در بازی‌های آسیایی بود، در همان حرکات یک ضرب کارش را ضعیف آغاز کرد. وزنه‌بردار دسته فوق سنگین ایران با 206 کیلوگرم در یکضرب کارش را آغاز کرد اما 2 بار در زدن وزنه‌های 211 کیلوگرمی ناکام ماند تا آلبگوف روس با 210 کیلوگرم بالاتر از سلیمی در یکضرب به مدال طلا برسد. این درحالی است که رکورددار جهان در این حرکت بهداد سلیمی با 214 کیلوگرم است. بعد از حرکت یکضرب همگان تصور می‌کردند که حداقل طلای 2 ضرب و مجموع در اختیار وزنه بردار ایران خواهد بود اما 2 رقیب روس بهداد در دوضرب نیز بهتر از او ظاهر شدند و سلیمی با 251 کیلو در دوضرب به برنز رسید و در مجموع نیز روی سکوی دوم ایستاد تا برای دومین‌سال متوالی عنوان قویترین مرد جهان از ایرانی‌ها گرفته شود و در اختیار روس‌ها باشد.
از هم‌تیمی تا همسر در کنار سلیمی
روز گذشته در سالن آماده‌سازی وزنه‌برداران فوق سنگین در حین مسابقه نفرات زیادی در کنار بهداد سلیمی دیده می‌شدند. پانزوان و زارع که مربیان تیم‌ملی بودند و رضازاده نیز بر خلاف اصول حرفه‌ای یک رئیس فدراسیون همیشه در کنار تخته قرار می‌گیرد. به جز این 3 نفر کیانوش رستمی، دیگر وزنه‌بردار ایران و همسر بهداد سلیمی نیز دیده می‌شدند که به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از آنها نتوانستند به قهرمان المپیک 2012 کمک کنند و نتیجه معکوس روی او داشتند. سلیمی که از‌ سال 2009 تاکنون در 9 مسابقه متوالی قهرمانی آسیا، بازیهای آسیایی، رقابت‌های جهانی و المپیک عنوان قهرمانی را به‌دست آورده بود، پس از نایب قهرمانی در رقابت‌های جهانی از فرط ناراحتی در هنگام مراسم توزیع مدال اشک ریخت. او در تمام مدتی که سرود روسیه درحال پخش بود نتوانست جلوی اشک‌های خود را بگیرد.
4 رده سقوط، حاصل برنامه‌ریزی یکساله
سال گذشته که کوروش باقری هدایت تیم‌ملی را برعهده داشت با کشیدن خط قرمز روی نام 6 وزنه‌بردار المپیکی توانست تیمی جوان را راهی این رقابت‌ها کند و در نهایت نیز به مقام سوم جهان در بخش تیمی برسد که تکرار بهترین مقام تاریخ وزنه‌برداری ایران بود. حالا بعد از گذشت یکسال و با وجود این‌که تمام سرمایه وزنه‌برداری در اختیار کادر فنی بود، ایران 4 رده سقوط داشت و با 2 طلا، 3 نقره و یک برنز در مکان هفتم ایستاد. چین نیز بالاتر از روسیه و قزاقستان قهرمان شد. به نظر می‌رسد وزنه‌برداری به انتهای خط رسیده و باید خون تازه‌ای در آن دمیده شود تا این سیر نزولی که در بازیهای آسیایی نیز شاهدش بودیم، در المپیک گریبان ایران را نگیرد.
سلیمی: حمایت نکنند،  طلا در کار نیست
بهداد سلیمی که برای نخستین‌بار در مسابقات بین‌المللی و در بخش بزرگسالان نتوانست روی سکوی قهرمانی برود، بعد از نایب‌قهرمانی در جهان می‌گوید: «من یک‌سال و اندی کنار گذاشته شدم و آنچنان تمرین نداشتم. بنابراین فرمت بدنم به‌هم‌ریخت و شرایطم خوب نبود. زمان وزنه زدن وزنه‌ها برایم سبک بود اما وقتی می‌خواستم آنها را بالا بکشم دیگر توان نداشتم. این اتفاق و از دست رفتن طلای جهان تلنگری بود برای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تا ورزشکارانی مانند بهداد سلیمی را دریابند و حواس‌شان به آنها باشد. در غیراین صورت مدال طلایی در کار نیست.»
توکلی:  ضعف فدراسیون باعث شد 4 رده سقوط کنیم
حسین توکلی، پیشکسوت وزنه‌برداری درباره از دست رفتن قهرمانی دسته فوق سنگین به «شهروند» می‌گوید:  «درست است که بهداد سلیمی در این رقابت 2 رقیب برجسته داشت اما بازهم همه چیز در دست خودش بود و نتوانست وزنه‌های خوبی را بالای سر ببرد. بهداد بعد از بازی‌های آسیایی نتوانست وضع بدنی خوبی برای خودش بوجود آورد، نهایتش نیز همین از دست رفتن قهرمانی بود. البته باید این را هم در نظر گرفت که یک ورزشکار نمی‌تواند همیشه روی سکوی نخست باشد و در همین رقابت هم شانس آورد که یکی از روسها در حرکت یکضرب اوت شد.» وی همچنین در رابطه با حضور همسر سلیمی در سالن تمرین تصریح کرد: «این مسأله به خود سلیمی بر می‌گردد و او با هزینه شخصی خود چنین کاری کرده است. قطعا روحیاتش طوری بوده که با حضور همسرش تمرکز ذهنی بهتری پیدا می‌کرده، اگرچه در نهایت قهرمانی از دست او رفت.» قهرمان المپیک سیدنی در پایان می‌گوید: «ضعف کل وزنه‌برداری ما که باعث شد 4 رده سقوط داشته باشیم، در اوزان دیگر است که هیچ مدالی به دست نیاوردیم. نمی‌شود همیشه از سلیمی و رستمی انتظار داشت و این نفرات نیز چند‌سال دیگر می‌روند. فدراسیون باید برای تیم‌های پایه برنامه‌ریزی داشته باشد و استعدادهای جدید رو کند.»


تعداد بازدید :  200