شماره ۱۳۹۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
مکرون و ملانیا خبرسازان کاخ ‌سفید

یاسمن طاهریان| طی دو روز گذشته امانوئل مکرون و همسرش میهمان کاخ‌ سفید بودند. قرار بر این بود تا روسای‌جمهوری آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند. امیدها بر این بود که مکرون با توجه به روابط خوب و توانایی‌های خاصی که دارد، ترامپ را برای ماندن در برجام راضی کند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مکرون توجه بسیاری از رسانه‌ها را در دو روز گذشته به خود جلب کرد. از سوی دیگر رفتار، نوع پوشش و تسلط ملانیا ترامپ در این دیدار دیپلماتیک مهم نیز بسیار مورد توجه رسانه‌ها
قرار گرفت.
امانوئل مکرون و دونالد ترامپ، روسای جمهوری فرانسه و آمریکا اعلام کردند که به دنبال توافقنامه جدیدی برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی بالستیک آن هستند که در کنار برجام به‌کار گرفته شود. در کنفرانس خبری مشترک روز سه‌شنبه، مکرون که به واشنگتن سفر کرده به وجود «اختلاف‌نظری» در توافقنامه هسته‌ای‌ سال 2015 اشاره کرد که ترامپ مکررا آن را مورد انتقادهای شدید قرار داده و تهدید به خارج شدن از آن کرده بود.  مکرون می‌گوید: «تصمیم گرفته‌ایم این اختلاف‌نظر را با رسیدن به توافقی جدید حل کنیم. توافقنامه‌ای کلی که به ما اجازه می‌دهد مسائل هسته‌ای را حل کنیم و همچنین در کنار آن بتوانیم به سه مسأله مهم دیگر که تاکنون به آنها پرداخته نشده رسیدگی کنیم.»
مکرون که بخشی از دلیل سفرش به واشنگتن تشویق ترامپ برای پایبندی به برجام است، می‌گوید که باید به برجام به‌عنوان «پایه اولیه» از بدنه گسترده‌ای نگاه کرد که بتواند تأثیر ایران در منطقه، موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های هسته‌ای بعد از ‌سال 2025 یعنی زمانی که توافقنامه فعلی منقضی می‌شود را محدود کند.
مکرون می‌گوید: «من همیشه گفته‌ام که نباید برجام را پاره کنیم و هیچ جایگزینی برای آن نداشته باشیم. فکر می‌کنم این بهترین راه‌ حل است. تصمیم ترامپ هر چه باشد، دوست دارم از حالا به بعد با توافقنامه‌ای کار کنیم که بر پایه چهار اصل باشد، شامل همان مفادی که در برجام وجود دارد.»ترامپ که در سخنرانی اولیه خود توافقنامه دوران اوباما را توافقی «احمقانه» و «مضحک» خطاب کرد، تهدید کرده که در روز 22 اردیبهشت اگر تغییرات اساسی در برجام صورت نگیرد از آن خارج می‌شود. اما وقتی در کنار مکرون حاضر شد با لحن ملایم‌تری گفت: «می‌توانیم انعطاف‌پذیر باشیم. در زندگی باید انعطاف‌پذیر بود و وقتی در رأس قدرت کشوری قرار دارید باید از خودتان انعطاف نشان دهید.»

حواشی ملانیا ترامپ

اما این دیدار حواشی بسیاری در پی داشت. این‌بار دست‌های دونالد و ملانیا ترامپ بود که تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد. این نخستین‌بار نیست که ملانیا از گرفتن دست ترامپ در انظار عمومی امتناع می‌کند. آنها هنگام گرفتن عکس یادگاری به همراه امانوئل و بریجت مکرون در ضلع جنوبی کاخ‌ سفید ایستاده بودند و دوربین‌ها تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا را برای گرفتن دست همسرش ضبط کرده‌اند. ترامپ انگشت کوچکش را به سمت دست ملانیا می‌آورد و ملانیا دستش را کنار می‌کشد و نفسی عمیق می‌کشد، اما در آخر ملانیا بعد از تلاش‌های ترامپ، دستش را می‌گیرد.
رابطه میان دونالد ترامپ و همسرش ملانیا اخیرا زیر میکروسکوپ قرار گرفته است. اتهامات اخیر استفانی کلیفورد ملقب به استورمی دنیلز، ستاره فیلم‌های پرنوگرافی مبنی بر رابطه نامشروعش با ترامپ و دریافت حق سکوت به‌تازگی تمام اخبار را به خود اختصاص
 داده است.
اما رفتار ملانیا و میهمان‌نوازی‌اش از رئیس‌جمهوری فرانسه و همسرش یک چیز را به‌خوبی نشان داد: بانوی اول آمریکا با رفتار مسلطش نظر همه را به خود جلب خواهد کرد.
پوشش کت و دامن سفید و کلاه دست‌ساز ملانیا بدون این‌که کلمه‌ای صحبت کند، نشان‌دهنده حرف‌های بسیاری بود. این‌جا خانه‌اش بود، شام میهمان داشت و قوانین خودش برپا بود. ملانیا ترامپ هفته درخشانی را در اخبار پشت سر گذاشت. او در مراسم ختم باربارا بوش شرکت کرد. تنها نماینده کاخ‌ سفید بود که به همسران رئیس‌جمهوری‌های پیشین ملحق شد و نخستین شام رسمی را به بهترین نحو برگزار کرد. درحالی‌که دونالد ترامپ در یک ساختارشکنی عجیب حتی از شرکت در مراسم تدفین باربارا بوش امتناع کرد. جایی که ترامپ بی‌پروا رفتار می‌کرد، او به جزییات دقت می‌کرد و جایی که ترامپ رفتاری جنگجویانه داشت، او با مهربانی رفتار می‌کرد.
ملانیا ترامپ برای مراسم شام بدون استخدام برنامه‌ریز یا مشاوری، تمام جزییات را با دقت بررسی کرده بود. به گفته کارمندان کاخ‌ سفید، تمام جزییات میهمانی را خودش انتخاب کرده بود.


تعداد بازدید :  483