شماره ۱۳۹۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
میز سیاست

روایتی از فرمان امام که منجر به
 اخراج و محاکمه ده‌ها قاضی شد
جماران نوشت: حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی‌منش دادیار جانشین دادستان انقلاب اسلامی تهران در سال‌های ١٣٦٠ تا ٦٥، طی یادداشتی در جماران با ذکر خاطره‌ای از دهه ۶۰ و فرمان هشت ماده‌ای امام نوشت: اکنون پس از گذشت سال‌ها از آن جریان احساس می‌کنم که برگ زرینی از تاریخ انقلاب به دست امام راحل ورق خورد.متن کامل این خاطره به این شرح است: یکی از مهمترین مسائل سیاسی و چالش‌برانگیز در بحبوحه آغازین سال‌های دهه ۱۳۶۰، که برای حضرت امام‌خمینی(س) رهبر انقلاب اسلامی، اهمیت فراوان داشت و به‌طور مستقیم با آن درگیر بودند بحث عملکردی سیستم قضائی و امنیتی و انتظامی کشور بود. که منجر به برخورد مستقیم امام و صدور فرمان ۸ ماده‌ای از سوی ایشان گردید. ناگفته نماند هدف از صدور فرمان ۸ ماده‌ای در ۲۴ آذر ۱۳۶۱، حفظ و رعایت حریم خصوصی شهروندان و کرامت انسانی بود که البته حضرت امام این فرمان را برای اجرا در قوای سه‌گانه صادر فرمودند.همچنین در این پیام از آقایان حضرت آیت‌ا‌لله اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور و مهندس موسوی به‌عنوان نخست‌وزیر وقت خواسته شد بود تا ضمن پذیرش مسئولیت اجرایی فرمان، ستادی تشکیل گردد که طی این اقدام صدها پرونده تشکیل و ده‌‌ها قاضی، دادستان و دادیار محاکمه و اخراج گردیدند. در آن زمان، بنده نیز به‌عنوان متهم به تخلف در صدور حکم تعزیر مورد بازخواست و محاکمه قرار گرفتم. اگر چه اینجانب با ارایه مدرک و احکامی که از شورا داشتم و اظهارات شهود تبرئه گردیدم اما جو و فضای ملتهبی بین همه افراد دستگاه قضائی و انتظامی در کشور حاکم شده بود و همه از این‌که چه بدی و اشتباهی کردیم ناراحت و ناخرسند بودیم. ولی اکنون پس از گذشت سال‌ها از آن جریان احساس می‌کنم که برگ زرینی از تاریخ انقلاب به دست امام راحل ورق خورد. با توجه به فضای کنونی کشور، امروزه نیز ضرورت دارد مسئولان قوای سه‌گانه کشور با عزمی راسخ، برای صیانت از حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسان‌ها، اجرای پیام و فرمان ۸ ماده‌ای حضرت امام را سرلوحه اعمال و اقدامات خود قرار دهند. ان‌شاءالله
گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا پس از
 به قدرت رسیدن از مردم فاصله می‌گیرند
ایلنا نوشت: وزیر پیشین پست و تلگراف گفت: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند دولت را نگه دارند و اصولگرایان نمی‌توانند ملت را نگه دارند و این اتفاق در ۱۵۰‌سال گذشته رخ داده است. سیدمحمد غرضی درباره رویکردهای موجود درباره پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی گفت: هر پدیده اجتماعی ریشه در نیازهای اجتماعی دارد و وقتی که پدیده‌ای رخ می‌دهد تا حدودی به نیازهای اجتماعی جواب می‌دهد. اگر نیازهای اجتماعی در آن پدیده برطرف شود، پدیده رشد می‌کند و اگر رفع نشود، پدیده دچار سکون شده و یا از بین می‌رود، همین خط تلفن و موبایل پدیده‌هایی بودند که به وجود آمدند و مردم کم‌کم احساس کردند به آنها محتاجند، در نتیجه این پدیده‌ها رشد کرد و جزو ابزار زندگی شد. استاندار پیشین کردستان در پاسخ به این سوال که «گروه‌های معترض در ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶ شعارهایی علیه هر دو جناح سیاسی سر می‌دادند که آیا این نشان از تولد جریان سومی دارد یا نه؟» گفت: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند دولت را نگه دارند و اصولگرایان نمی‌توانند ملت را نگه دارند و این اتفاق در ۱۵۰‌سال گذشته رخ داده است. معترضان در دی ماه ۹۶ در شعار‌های‌شان فاعل مشخص نبود و آن شعار‌ها فاعلی مجهول داشت. در‌ سال ۸۸، 3میلیون نفر در خیابان‌ها آمدند و از آقای موسوی حمایت کردند اما پس از آن به خانه‌های‌شان بازگشتند و تنها جمعیتی ۵۰‌هزار نفری باقی ماند که در جریان اجتماعی حذف شدند هرچند هنوز هم ریشه‌های آن وجود دارد. در دی ماه ۹۶ هم تعدادی اعتراض کردند اما مردم به‌طور عام حمایت نکردند.
کسی شهردار تهران شود که خط‌قرمز
 نهادهای امنیتی نباشد
ایسنا نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت انتخاب شهردار اصلاح‌طلب برای پایتخت، درعین‌حال گفت که گزینه شهرداری تهران نباید خط‌قرمز نهادهای امنیتی باشد.الیاس حضرتی اظهار کرد: شورای شهر تهران مشغول به سرانجام رساندن سنگین‌ترین، بزرگترین و مهمترین پروژه است و من برای همه آنها آرزوی موفقیت دارم که باوجود فشارها، با حوصله، صبر و تدبیر کار را پیش می‌برند، البته تلاش‌هایی هم هست که تحریک کنند و شکاف و اختلاف در شورای شهر ایجاد کنند اما عزیزان ما در شورا بسیار هوشیار و تیزبین به این مسائل واقف هستند.او اضافه کرد: شهردار تهران قطعا باید یک نیروی اصلاح‌طلب باشد. قطعا از شورای ۲۱ نفره اصلاح‌طلب تهران انتظار نمی‌رود که فرد غیراصلاح‌طلبی را به‌عنوان گزینه شهرداری معرفی کند، درعین‌حال سابقه کار، نوع تحصیلات، عملکرد گذشته و تجارب مدیریتی این فرد باید نشان دهد که کشش این بار مسئولیت سنگین را دارد. شهردار آینده تهران باید ضد فساد و مشهور به پاکدستی باشد،‌ لایه‌های مختلف و جنس کار در شهرداری خودبه‌خود آلوده‌کننده است و افراد را در معرض اتهام قرار می‌دهد، بنابراین شهردار آینده باید روحیه ضد فساد داشته باشد و سوابقش هم این را نشان دهد.


تعداد بازدید :  317