شماره ۱۳۹۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
نگاهی گذرا بر آنچه اولیور استون در نشست خبری‌اش گفت
استون: نمی‌خواهم چیزی بگویم که میزبانم آزرده‌خاطر شود
کارگردان نامی سینما خبر منتشرشده در ایران را با موضوع ساخت فیلم درباره احمدی‌نژاد تکذیب کرد

حمیدرضا عظیمی| اولیور استون به تهران آمده؛ غیر از آن‌که خبرش را همه دارند، مضافا شعفی هم اهالی سینما را در بر گرفته است. شعفی که البته در قامت خبرنگاران هم فقط نیست؛ چه آن‌که کارگردان‌ها هم از موازی راه رفتن با او احساس خوبی دارند؛ مثل یکی از حضرات که می‌گفت «استون عکس من را در اتاق کارش دارد!» تازه استون از این منظر هم سرشناس است که زمانی رفقای آقای احمدی‌نژاد در بوق و کرنا کردند (چون او در ینگه دنیا بود و تصور می‌کردند ما به او دسترسی نداریم) که او به این «هول و ولا» افتاده که فیلمی درباره رئیس‌جمهوری پرحاشیه ایران بسازد اما حالا که او رو در روی خبرنگاران ایرانی قرار گرفته، صاف توی چشم‌شان نگاه می‌کند که نخیر آقا از این خبرها هم نیست.
تکذیب ساخت فیلم درباره احمدی‌نژاد
القصه! آقای استون که میهمان ویژه جشنواره جهانی فجر است، آن هم در سی‌و‌ششمین دوره‌اش، در یک نشست خبری شرکت کرد و چیزهایی گفت که چندتایی از آنها برای همه ما احتمالا جالب است. استون در ابتدای این نشست خبری که دیروز برگزار شد، سر صبح چهارشنبه خبرنگاران را به پردیس چهارسو کشید تا صاف توی چشم‌شان نگاه کند و بگوید: «در حال حاضر برنامه‌ای درباره ساخت فیلم برای یک شخصیت سیاسی ندارم؛ زمانی هم یک خبر جعلی منتشر شد که قرار است فیلمی درباره محمود احمدی‌نژاد بسازم و نامه درخواستی برای این منظور داشته‌ام اما من آن‌قدرها هم جاه‌طلب نیستم ولی شاید روزی این فرصت دست دهد که فیلمی درباره یک سیاستمدار ایرانی بسازم!»
نکته جالب این است که آقای استون به نظر، خوب ایرانی‌ها را می‌شناسد. همان آغاز کار آب پاکی را روی دست خبرنگارها ریخت که «من در طول سالیان فعالیتم ۱۰ تا ۲۰ فیلم ایرانی دیده‌ام ولی هزاران فیلم دیگر نیز از نقاط دیگر جهان دیده‌ام، پس لطفا از من نام فیلم‌هایی که از سینمای‌تان دیده‌ام و خوشم آمده، نپرسید. همیشه سینمای ایران را تحسین کردم و خودم را به‌روز می‌کنم؛ نه فقط با سینمای ایران بلکه خود را با سینما به‌روز می‌کنم.»
سنگ تمام برای یک فیلم ایرانی
اولیور استون در این نشست حرف‌های زیادی زد و البته جذاب. او حین نشست به «امانوئل مکرون» پیغام داد و از او انتقاد کرد که چرا شانه به شانه ترامپ راه می‌رود؟ حتی گفت: از دیدنت در این وضع شوکه شدم! و مهمتر از همه، عربستان را عامل ناامنی منطقه دانست. درباره ساخته‌اش به نام «اسکندر» توضیح داد و شاید باورتان نشود که درباره جنگ ایران و عراق گفت: من این تصاویر را دیده‌ام. نباید از نقش آمریکا در این جنگ غافل شد؛ چون که تسلیحات شیمیایی را در اختیار عراق قرار داد. هر چند گفته شد که آلمان داده است! او دق دلی‌اش را هم سر ترامپ خالی کرد. عملا او را با چهره‌ای شیطانی توصیف کرد آن‌جا که درباره شباهتش به هنرپیشه حرف زد و گفت: ترامپ شبیه بیلز باب است که چهره‌ای شیطانی دارد؛ باید اسطوره‌شناسی بابل را بدانید.
با این حال بعید به نظر می‌رسد از این نشست کسی راضی‌تر از حامد بهداد در کره‌ ارض وجود داشته باشد؛ چون واقعا برایش سنگ تمام گذاشت. می‌گفت: ‌سال قبل من در جشنواره فیلم بوسان داور بودم و کلی فیلم آسیایی خوب دیدم. فیلم «سد معبر» از محسن قرایی و یک فیلم کره‌ای را که به‌عنوان برنده مشترک در نظر گرفتیم، «سد معبر» فیلمی بود که نقش اصلی‌اش را حامد بهداد بازی می‌کرد. صادقانه باید گفت این فیلم به طرز شگفت‌آوری معضلات را به گونه‌ای واقعی نشان می‌داد. این فیلم مشکلات شهر تهران را به نمایش گذاشت که البته در نیویورک هم این مشکلات وجود دارد. ما بازی کاراکترهای مختلفی را دیدیم و نقش اصلی آن، بهداد، را تحسین کردیم.
اظهارنظر او درباره جعفر پناهی و موضوع ممنوع‌الخروجی‌اش برای کن هم جالب است: من فکر می‌کنم مهم است که فیلمساز بتواند فیلمش را بسازد. من درباره جزییات سیاسی فعالیت‌های پناهی اطلاعات کافی ندارم اما شخصا طرفدار آزادی بیان هنری تا حد ممکن هستم. اما اگر من مسئول این کار باشم، اجازه می‌دهم که به کن برود؛ ولی چون اطلاعات درستی ندارم، نظری هم نمی‌دهم که میزبانان من آزرده‌خاطر نشوند.


تعداد بازدید :  451