شماره ۱۳۹۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
مرور اتفاقات مهمترین تورنمنت فوتبال جهان(9)
جام «ژول ریمه» به برزیل رفت

شهروند| نهمین دوره جام‌جهانی فوتبال از 31 مه ‌1970 (10خردادماه‌ سال 1349) به میزبانی کشور مکزیک و با حضور 16 تیم آغاز شد. این برای نخستین‌بار بود که جام‌جهانی در منطقه کونکاکاف برگزار می‌شد.
شگفتی‌سازی نخستین آفریقایی
انگلیس، ایتالیا، آلمان غربی، شوروی، برزیل، مکزیک، پرو، اروگوئه، بلژیک، بلغارستان، چکسلواکی، سوئد، السالوادور، رژیم اشغالگر قدس، مراکش و رومانی تیم‌های حاضر در جام نهم بودند. یک بار دیگر شمار شرکت‌کنندگان در این جام رکورد شکست. 75 تیم در رقابت‌های مقدماتی شرکت کردند و بسیاری کشورهای باتجربه نظیر پرتغال، اسپانیا، فرانسه و مجارستان نتوانستند از مقدماتی صعود کنند، اما تیم‌های رژیم صهیونیستی، آرژانتین و مراکش به مرحله اصلی راه یافتند. مراکشی‌ها نخستین تیم آفریقایی بودند که از مرحله مقدماتی به جام‌جهانی راه یافتند. کنفدراسیون فوتبال این قاره در ‌سال 1957 تاسیس شد، اما نخستین تیم آفریقایی که در جام‌جهانی بازی کرد، مصر بود که در جام 1934 بدون انجام دادن حتی یک مسابقه حضور یافت. مراکش و پرو شگفتی‌سازان مرحله نخست بودند. پرو به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافت و با قبول باخت 4 بر 2 مقابل برزیل از ادامه مسیر بازماند.
جامی بدون خشونت و اخراجی
نقطه عطف دیگر از نظر پخش تلویزیونی مسابقات بود و حتی برای هماهنگی با شبکه‌های تلویزیونی، برخی دیدارها 12 ظهر انجام شد. این تصمیم با نارضایتی بسیاری از بازیکنان و سرمربیان مواجه شد، چون ناگزیر بودند در گرمای شدید مکزیک در آن وقت ظهر مسابقه بدهند. از خشونت‌ها و بازی فیزیکی که در دوره قبل جام‌جهانی دیده شده بود، خبری نبود. این دوره از رقابت‌ها بدون اخراج حتی یک بازیکن تمام شد که از این نظر با رکورد‌ سال 1950 برابر است.
جام به یاد ماندنی «پله»
«پله» با این‌که گفته بود هرگز در رقابت‌های جام‌جهانی بازی نمی‌کند، در این مسابقات حضور یافت تا تعداد قهرمانی‌هایش در جام‌های جهانی به عدد 3 برسد و یک رکورد شگفت‌انگیز در تاریخ ثبت کند. قطعا هیچ‌کس گل زیبای «پله» را که از فاصله 50متری، «ویکتور» دروازه‌بان چک را مقهور کرد، از یاد نخواهد برد. البته در خط حمله بی‌نظیر برزیل به جز پله، جرزینیو، توستائو و ریوه لینو بازی می‌کردند. پله بعد از قهرمانی برزیل درحالی‌که اشک در چشمانش حلقه زده بود، روی دوش هم‌تیمی‌هایش دور افتخار می‌زد. او نه‌تنها سومین قهرمانی را تجربه می‌کرد، بلکه برای آخرین بار در جام‌جهانی حضور یافته بود.
برزیل صاحب جام «ژول ریمه» شد
21 ژوئن 1970 برزیل و ایتالیا در فینال جام‌جهانی 1970 با قضاوت «رودی گلوکنر» از آلمان‌غربی و حضور 107‌هزار و 412 نفر در ورزشگاه آزتک به مصاف هم رفتند که در پایان شاگردان ماریو زاگالو با گل‌های پله، جرسون، جرزینیو و کارلوس آلبرتو 4بریک لاجوردی‌پوشان را شکست دادند. تک‌گل شاگردان فدریکو و السارجی را هم روبرتو بونینسنا به ثمر رساند. «کارلوس آلبرتو پریرا» کاپیتان طلایی‌پوشان، جام ژول ریمه را بالای سر برد تا برای همیشه در کلکسیون افتخارات دنباله‌دار برزیل بماند. جام ژول ریمه که به افتخار بنیانگذار این رقابت‌ها نام‌گذاری شده بود، بعد از سومین قهرمانی برزیل طی 12‌سال برای همیشه به آنان اهدا شد. داستان این جام به همین جا ختم نشد. جام ژول ریمه یک بار دیگر در برزیل ربوده شد و برخلاف ماجرای قبلی (1966 انگلستان) هرگز پیدا نشد. نمونه دیگری از این جام بعدا ساخته و به برزیل داده شد. «ماریو زاگالو» برای نخستین بار، هم به‌عنوان بازیکن و هم مربی به قهرمانی در جام‌جهانی رسید. همچنین گرد مولر که سپس بهترین گلزن مسابقات نام گرفت، نخستین هت‌تریک این مسابقات را در جریان پیروزی 5 بر 2 آلمان غربی برابر بلغارستان به نام خود ثبت کرد.


تعداد بازدید :  498