شماره ۱۳۸۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
پارلمان

نخستین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد
ایلنا|  وزیر اقتصاد دیروز در جریان طرح سوال نماینده همدان از مجلس کارت زرد گرفت. سوال امیر خجسته نماینده همدان از وزیر اقتصاد در جلسه علنی صبح دیروز مجلس مطرح شد که این سوالات درخصوص نوسانات بازار ارز، حقوق و مزایای اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها و علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به عرصه خرید و فروش مسکن بود. امیر خجسته در جریان طرح سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص ارز، گفت: من هفت ماه پیش پیش‌بینی دلار پنج‌هزار تومانی را داشتم و هشدار دادم که جریان مرموزی در کشور می‌خواهد وضع را به هم بریزد و قیمت دلار را به پنج‌هزار تومان برساند چه بسا اگر سوال قبل از عید مطرح می‌شد از خیلی از مسائل پیشگیری می‌شد. او با طرح این سوال که تکلیف موسسات مالی و اعتباری چه شده است؟ گفت: ما باید 20‌هزار‌ میلیارد تومان از بیت‌المال برای این موضوع اختصاص دهیم.
 وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال، تصمیم ارزی اخیر دولت را مورد وفاق تیم اقتصادی دولت عنوان کرد و گفت که تشتتی در این زمینه بین تیم اقتصادی وجود نداشته است. مسعود کرباسیان گفت: در سیاست اخیر ارزی دولت، وفاق جمعی وجود داشته و ما نرخ 4200 تومان برای دلار را به دو روش محاسبه کردیم؛ یعنی براساس تورم خارجی و داخلی که در یک دوره پنج ساله محاسبه شد و دیگری سبد کالا و قدرت برابری ارزی که در هر دو روش به حدود 4200 تومان رسیدیم.
مسعود پزشکیان پس از طرح سوال نماینده همدان از وزیر اقتصاد با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده در این جلسه، گفت: در رابطه با پول‌هایی که برای سپرده‌گذاران موسسات مالی پرداخت شده، دولت پولی چاپ نکرده و پولی هم اختصاص نداده است. پس از اظهارات وزیر و توضیحات نماینده همدان، این سوالات به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان با 109 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر، سوال را وارد دانستند.

نه حرف حصرنشینان درست است نه حرف قصرنشینان
خبرآنلاین| نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که نباید بچه‌های انقلاب به جان هم بیفتند، گفت: اگر مصلحت کشور این است که یک آزادی را بدهید، خب آن را بدهید. به خاطر خدا دست از لجاجت بردارید. جهانبخش محبی‌نیا در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از لزوم وحدت و اجماع می‌گوییم اما وحدت با کدوم اصول؟ ما فرزندان انقلاب با خودمان مشکل داریم! یک اتفاق شوم در‌سال ۸۸ رخ داده است. می‌گویند عمر و بکر را از حصر بیرون کنید. آقایی هم به حق یا ناحق موضع می‌گیرد. مگر می‌شود جمهوری اسلامی بگوید چون فلانی دراین‌باره صحبت کرده و گفته که این مسأله حل شود،‌ باید دست نگه داریم و این کار را نکنیم؟ او در ادامه افزود: من می‌گویم نه حرف حصرنشینان درست است نه حرف قصرنشینان. به خاطر خدا دست از لجاجت برداریم. ما نزدیک به یک‌میلیون نفر شهید و آزاده داده‌ایم. بعضی‌ها شرم کنند از این‌که اختلافات را ادامه می‌دهند. اگر مصلحت کشور این است که یک آزادی را بدهید، خب بدهید. ما به اندازه کافی دشمن داریم و بچه‌های انقلاب نباید به جان هم بیفتند.

سوال نمایندگان از وزیر کشور درباره برخورد ماموران گشت ارشاد با زنان
ایسنا| رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت که به همراه جمعی از نمایندگان سوال از وزیر کشور در خصوص برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان را مطرح کرده است.پروانه سلحشوری با بیان اینکه سوال ما از آقای رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان است، گفت: این سوال تحویل هیات رییسه مجلس شده است. به گفته او، ذوالقدر، سعیدی، سیاوشی، زرآبادی، فتحی، بیگلری، پارسایی، مازنی، هاشم‌زایی، حیدری و حسین‌زاده نیز از امضاکنندگان این سوال هستند.سلحشوری در این باره یادآور شد: ما برای طرح سوال از طریق فراکسیون زنان عمل نکردیم زیرا فراکسیون ما یک فراکسیون صنفی است و ممکن بود برخی نمایندگان نخواهند این سوال را امضا کنند و به همین علت بیانیه‌ای هم نداریم اما به همراه جمعی دیگر از نمایندگان این سوال را از وزیر کشور مطرح کردیم.
همچنین  یک عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان این‌که مجلس از ظرفیت قانونی خود در قبال برخی برخوردهای نامناسب ماموران نیروی انتظامی با مردم استفاده می‌کند، گفت: وضع گشت ارشاد، حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد آن با مردم باید مشخص شود. جلیل رحیمی جهان‌آبادی گفت: ما باید واقعیتی را بپذیریم و آن این‌که نحوه برخورد ماموران با مردم باید قانون‌مند باشد، چه کسی به گشت ارشاد اجازه داده فردی را مورد ضرب‌وشتم یا فحاشی قرار دهد، ما براساس چه مجوز شرعی هموطن خود را مورد توهین و ضرب‌وشتم قرار می‌دهیم؟ حتی اگر آن فرد تعرضی به مامور کند باید قانون از مامور دفاع کند و مامور حق ندارد مقابله به مثل کند یا اقدام به کتک‌کاری و فحاشی کند.

 


تعداد بازدید :  936