شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
تناقض‌گويي مسئولان ادامه دارد
حاشیه‌های افزایش دوباره نرخ بلیت قطار

شهروند| درحالی‌که شرکت‌های خصوصی اقدام راه‌آهن سراسری برای افزایش 10درصدی نرخ بلیت را در ابتدای مرداد امسال غیرقانونی می‌دانند درخواست افزایش دوباره حداقل 25‌درصدی قیمت‌ها به این شرکت ارسال شده است. این رخداد در شرایطی است که از ابتدای مرداد امسال نرخ بلیت قطار 10‌درصد گران‌تر شده و شرکت‌های مسافربری از افزایش دوباره قیمت‌ها در پایان تابستان خبر می‌دهند. در این خصوص محمد راشدی معاون مسافری راه‌آهن درباره افزایش 10درصدی نرخ بلیت قطار می‌گوید: این میزان افزایش قیمت، برای بهبود کیفیت خدمات ایستگاهی به مسافران لحاظ شده است و درصورتی که راه‌آهن قصد داشته باشد تمام هزینه‌های خدمات ایستگاهی را دریافت کند بهای بلیت بیشتر از 60‌درصد گران خواهد شد اما کمک دولت باعث شده است این رقم در نرخ کرایه‌ها لحاظ نشود و تنها مبلغی جزیی به بهای بلیت قطار اضافه شود. این درحالی است که شرکت‌های خصوصی، اقدام راه‌آهن سراسری برای افزایش 10درصدی نرخ بلیت قطار را عملی مغایر قانون توصیف می‌کنند. چندی پیش انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نامه‌ای در همین زمینه به شرکت راه‌آهن سراسری ارسال و اعلام کرده است راه‌آهن سراسری در اقدامی یکجانبه 10‌درصد به مبلغ بلیت شرکت‌های خصوصی اضافه کرده و این بهای اضافه را به بهانه ارتقا خدمات ایستگاهی به حساب خود واریز می‌کند این در شرایطی است که مطابق با قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی و آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، این اقدام راه‌آهن سراسری مغایر قانون است. در این نامه با اشاره به ماده 1 و ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی آمده است شرکت راه‌آهن در قرارداد بهره‌برداری از این راه‌ها به صراحت گفته است هزینه استفاده از خدمات ایستگاهی را به صورت رایگان و از محل درآمدهای ناشی از فعالیت شرکت‌های خصوصی تأمین می‌کند.  ادعای غیرقانونی بودن اقدام راه‌آهن سراسری برای افزایش 10‌درصدی نرخ بلیت درحالی مطرح می‌شود که لیست جدیدی برای افزایش دوباره قیمت‌ها به این شرکت ارسال شده است. این لیست مربوط به درخواست بخش خصوصی برای اعمال افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل روی نرخ بلیت مسافران است. حسن موسوی‌نژاد مدیرعامل رجا درباره لیست جدید قیمت‌ها می‌گوید: افزایش هزینه‌های بخش خصوصی شامل افزایش حقوق و دستمزدها، مواد اولیه، تغییرات نرخ ارز و تغییر قیمت سوخت باعث شده است نرخ بلیت نتواند این هزینه‌ها و میزان درآمد شرکت‌های ریلی را توجیه کند و بخش خصوصی درخواست افزایش قیمت را مطرح کند که این درخواست با موافقت راه‌آهن سراسری مواجه شده است و آنها در نامه‌ای رسمی لیست قیمت‌های پیشنهادی جدید را از شرکت‌های خصوصی طلب کرده‌اند. موسوی‌نژاد با بیان این‌که شرکت‌ها برای افزایش دوباره قیمت بلیت قطار مصمم هستند ادامه می‌دهد: با محاسبه هزینه‌کرد شرکت‌ها در‌سال جدید حداقل میزان افزایش دوباره نرخ بلیت قطار 25‌درصد خواهد بود زیرا با قیمت‌های فعلی اصلا امکان ندارد که شرکت‌های بخش خصوصی بتوانند فعالیت کنند.


تعداد بازدید :  34