شماره ۱۳۸۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
میز سیاست

وقتی می‎گویند خشونت‌طلب
گفت‌وگوی ملی اصلا معنا ندارد
خبرآنلاین نوشت: یک فعال سیاسی اصولگرا در مورد اجرایی شدن طرح گفت‌وگوی ملی می‌گوید: متاسفانه خیلی ناامیدم. البته در ضرورت ایجاد گفت‎وگوی ملی هیچ بحثی نیست و معتقدم که با بسیاری از چهره‎های اصلاح‎طلب که چارچوب‎های نظام را قبول دارند، می‎شود مذاکره کرد، اما از انجام این طرح ناامیدم. این خبرگزاری می‌نویسد: بحث گفت‌وگوی ملی، هر از گاهی از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح و با استقبال جریان مقابل مواجه می‌شود اما اندکی بعد، راه فراموشی را در پیش می‌گیرد. با این‌حال، این طرح به لحاظ اهمیتی که در حل مسائل و مشکلات کشور دارد، موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را رها کرد. البته آنچه در این میان مورد نقد، به‌خصوص از سوی اصولگرایان قرار می‌گیرد، اظهارات برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب است که به نظر می‌رسد آنها را از نشستن دور یک میز با اصلاح‌طلبان پشیمان کرده است. ناصر ایمانی با انتقاد از اظهارات یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب، باب گفت‌وگوی ملی را بسته‌شده می‌داند. او البته انتقاداتی هم به اکثریت اصلاح‌طلبان وارد می‌کند و می‌پرسد: وقتی هیچ چارچوبی را طرف مقابل قبول ندارد، آیا می‌شود گفت‌وگوی ملی کرد؟ یک طرف می‌گوید چیزی را در این نظام حتی ولایت فقیه را قبول ندارم. اصلا می‌گویند اشتباه کردیم که انقلاب کردیم! چیزی را قبول ندارند آن وقت به اصولگرایان می‌گویند خشونت‌طلب! در این صورت دیگر چیزی از گفت‌وگوی ملی باقی نمی‌ماند.
اعتدالیون به دنبال فتح کرسی‌های سبز
پارلمان یازدهم؟
نامه‌نیوز نوشت: شامگاه یکی از آخرین روزهای بهار، حزب بی‌سروصدای «اعتدال و توسعه» با حضور محمدباقر نوبخت، محمود واعظی و ترکان تشکیل جلسه داد؛ جلسه‌ای که علی سبحانی‌فر، سخنگوی حزب از آن به‌عنوان عیددیدنی یاد می‌کند اما در فضای رسانه‌ای به استارت حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات مجلس تعبیر و تحلیل شد. حالا کدام یک از این دو با واقعیت نزدیکی بیشتری دارد، زمان مشخص خواهد کرد. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: دیدار شورای راهبردی حزب اعتدال و توسعه با دبیران استان‌ها و روسای کانون‌ها عیدانه بود، بحث و دستور کاری خاصی در جلسه مطرح نشد. علی سبحانی‌فر در مورد نشست اخیر این حزب که فقط در حد چند عکس از آن رسانه‌ای شد، در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه برای تحولات آینده سیاسی و انتخابات مجلس آینده دستور کار خاصی وجود داشت؟ گفت: این جلسه بعد از تعطیلات نوروز صرفا دیدار عیدانه شورای راهبردی حزب اعتدال و توسعه با دبیران استان‌ها و روسای کانون‌ها بود. بحث و دستور کاری خاصی در جلسه مطرح نشد. البته هر کدام از دبیران استانی و روسای کانون‌ها درباره مسائلی طرح موضوع کردند اما دستور کار یا برنامه‌ریزی در این زمینه وجود نداشت. این فعال سیاسی در مورد این‌که پس جلسه انتخاباتی و برنامه‌ریزی برای زمینه‌سازی در این حوزه نبوده است، بیان کرد: خیر، جلسه عیدانه در ابتدای ‌سال جدید بود. وی همچنین در مورد این‌که آیا درباره دیدار اخیر آقای روحانی با آقایان ناطق‌نوری، جهانگیری و خاتمی صحبتی شد، اظهار کرد: خیر، بحثی در این زمینه نبود. سبحانی‌فر راجع به این‌که چه کسانی از شورای راهبردی حزب در جلسه حضور داشتند؟ گفت: آقای نوبخت دبیرکل، آقای واعظی، جنتی، ترکان و من حضور داشتیم. .
با اعدام نمی‌شود اقتصاد کشور را کنترل کرد
رویداد ۲۴ نوشت: یک عضو فراکسیون مستقلین در مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که تصمیم دولت درخصوص ممنوعیت خریدوفروش ارز در صرافی‌ها کاملا نادرست است و باید سریعا تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود، زیرا ما نمی‌توانیم کشور را متوقف کنیم. اکنون در چنین شرایطی مسافرانی که نیاز به ارز دارند، باید ارز خود را از کجا و چگونه تأمین کنند؟ امیدواریم دولت سریعا برای این مشکل تدبیری بیندیشد. نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به آخرین تصمیمات درخصوص ممنوعیت خریدوفروش ارز در صرافی‌ها گفت: در مورد تصمیمی که اخیرا در مورد عدم خریدوفروش ارز در صرافی‌ها گرفته شده است، باید بگویم که این تصمیم قابلیت ادامه دادن ندارد. ما در یک مقطعی می‌توانیم همه مسائل را متوقف کنیم تا یک آرامشی برقرار شود. اما شما در هیچ کجای دنیا عبارت‌هایی مانند اعدام می‌کنیم و... را نشنیده‌اید که بخواهند اقتصادشان را با این کارها کنترل کنند. ما نمی‌توانیم بیشتر از این ادامه بدهیم، در یک مقطعی برای این‌که التهاب بازار را بگیرند، متوقف کردن دادوستد هیچ اشکالی نداشت اما دولت باید برنامه و تدبیری را در این خصوص بیندیشد. جعفرزاده با بیان این‌که در این شرایط حتما و قطعا یک بازار سیاه شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: فردی که ارز نیاز دارد باید ارز خود را در این شرایط از کجا تهیه کند؟ آیا این افرادی که به ارز نیاز دارند باید همین‌طور صبر کنند تا آیین‌نامه‌ها تصویب شود؟ مگر می‌شود ملت را این‌گونه معطل کرد. با وجود همه قول‌هایی که داده‌ و اعلام کرده‌اند که هیچ مشکلی در بحث دارو و درمان پیش‌ نمی‌آید، اما دقیقا در همین حوزه‌ها مشکلات درحال بروز است و مردم برای بیماران خودشان نگرانند. دانشجویانی که در خارج از کشور هستند برای تأمین ارز خود مشکل دارند و بشدت نگران هستند. در همین یک ماه گذشته کلی مشکل برایشان ایجاد شده است. بنابراین معتقدم ادامه این روند اصلا به صلاح نیست و دولت باید برای باز شدن فضای اقتصادی کشور و ثابت ماندن قیمت ارز، تدابیری ‌بیندیشد. دولت تدبیر و امید هم یعنی این‌که درخصوص مسائلی مانند این موضوع، تدبیر لازم را اتخاذ کند.
احتمال دارد امسال نیز تهدیدات
و حوادثی رخ دهد
ایسنا نوشت: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: احتمال دارد امسال نیز یک‌سری حوادث و تهدیدات اتفاق بیفتد، بنابراین باید نگاه‌مان به عنصر تهدید، آسیب و روند مقابله با آن پیش‌دستانه باشد. سردار غلامرضا جلالی، طی سخنانی در نخستین همایش بصیرت‌افزایی که در سالن همایش‌های سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، گفت: ‌سال ۹۶ را پشت سر گذاشتیم و وقتی در ابتدای ‌سال هستیم باید به ظرفیت‌ها، تهدیدات و آسیب‌های پیش‌رو نگاه و رویکردی را اتخاذ کنیم که رهبر انقلاب از ما انتظار دارند و آن را به نحو احسن انجام دهیم. جلالی با اشاره به ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل به‌عنوان یک سازمان دفاع پایه اظهار داشت: موضوع مقابله با تهدیدات، مراقبت، کنترل آسیب‌ها و بررسی سناریوهای تهدیدات باید مورد بررسی قرار گیرد تا متناسب با تهدیدات رویکرد مناسب اتخاذ کرد. حوزه پدافند غیرعامل، کل کشور را دربرمی‌گیرد و در این حوزه تهدیدات کل کشور را مدنظر داریم.


تعداد بازدید :  340