شماره ۱۳۸۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
در نشست اخیر رخ داد
ناکامی اتحادیه اروپا در توافق بر سر تحریم‌های جدید ایران

اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت ایتالیا و ترس از این‌که نتواند مانع از خروج رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای شود، نتوانست بر سر تحریم جدید ایران به توافق دست یابد.
به گزارش رویترز، برخی دیپلمات‌ها در حاشیه نشست وزیران امور خارجه عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در لوکزامبورگ گفتند که این نتیجه به این معنی است که اتحادیه اروپا احتمالا نمی‌تواند تا ضرب‌الاجل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در تاریخ 12 مه کاری انجام دهد.
اتحادیه اروپا مایل است این توافق را که در ژوئیه 2015 حاصل و موجب محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور شده است، حفظ کند، اما ترامپ بارها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و هشدار داده است که اگر اروپایی‌ها آنچه وی نقاط ضعف این توافق می‌داند را اصلاح نکنند، واشنگتن دیگر تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران را تعلیق نخواهد کرد. فرانسه، انگلیس و آلمان در تلاش برای پاسخگویی به انتقادات ترامپ علیه توافق هسته‌ای تهران پیشنهاد تحریم‌هایی را علیه ایران داده‌اند. آنها امیدوار بودند که این اقدام بتواند ترامپ را برای ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد کند. اما در نشست روز دوشنبه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، این کشورها با مخالفت ایتالیا و سپس اتریش مواجه شدند.
یک دیپلمات در این‌باره گفت: ممکن است توافق هسته‌ای درنهایت نابود شود، بنابراین چرا باید تندروها را در ایران تقویت و فرصت‌های‌مان را برای دست یافتن به قراردادهایی در این کشور تضعیف کنیم. اما یک دیپلمات دیگر از یکی از کشورهای اروپایی طرف برجام امیدوار است که آنها بتوانند در هفته‌های پیش رو به موفقیت دست یابند. وی گفت: این کشورها چهار هفته دیگر فرصت دارند. ما قصد داریم به آن‌جا (واشنگتن) برویم و فقط به مدت زمان بیشتری نیاز داریم. یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت که بعید است این سه کشور بتوانند تا اواسط ماه مه محدودیت‌های جدیدی را (علیه ایران) اعمال کنند. اتحادیه اروپا که در مجموع خواهان حفظ توافق هسته‌ای است، در نشست روز دوشنبه با حضور 28 وزیر از کشورهای عضو توافق کرد که در روزها و هفته‌های پیش رو، روی این مسأله کار کند. ‌هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت که این مسأله کماکان در دستور کار قرار دارد. اتحادیه اروپا هفته گذشته تحریم‌های کنونی خود علیه ایران در رابطه با موضوعات حقوق بشر را تمدید کرد. این درحالی است که یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است واشنگتن از تلاش‌های اروپا برای وضع تحریم‌های جدید استقبال می‌کند.
موگرینی: برجام را عنصری راهبردی
 در امنیت منطقه می‌دانیم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا با بیان این‌که این اتحادیه به برجام به‌عنوان یک عنصر راهبردی در امنیت منطقه می‌نگرد، تأکید کرد: ما به اجرای کامل توافق هسته‌ای پایبندیم و در آینده نیز به این کار ادامه خواهیم داد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست روز دوشنبه شورای روابط خارجی در لوکزامبورگ گفت: ما گفت‌وگوهای بسیار خوبی با وزیران در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران داشتیم و در آن روی این موضوع تأکید کردیم که ما تعهدی قدرتمند به اجرای کامل تمامی بخش‌های توافق از طرف همگان داریم.
بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی افزود: این مسأله همچنین حمایت از اقداماتی که به‌طور ویژه میان فرانسه، آلمان و انگلیس با دولت آمریکا در جریان است را دربرمی‌گیرد تا به برخی از نگرانی‌ها که ترامپ در رابطه با چارچوب توافق موجود ابراز داشته است، رسیدگی شود. وی در ادامه تصریح کرد: در این میان تلاش می‌کنیم تا به جامعه بین‌الملل و به‌طور بدیهی به مقامات ایران در رابطه با این حقیقت اطمینان دهیم که اتحادیه اروپا نه‌تنها به اجرای کامل توافق پایبند است، بلکه به اجرای کامل این توافق در آینده ادامه خواهد داد، چراکه ما به این توافق به‌عنوان بخشی راهبردی در امنیت خود و همچنین امنیت منطقه می‌نگریم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: آشکارا این به معنای آن نیست که به مسائل دیگر که ورای توافق هستند، یعنی موضوعات غیرهسته‌ای ازجمله مسأله سوریه که ما آن را به‌طور جداگانه بررسی کردیم یا مسأله یمن که به‌طور جداگانه آن را بررسی کردیم یا موضوع حقوق بشر که آن را نیز به‌طور جداگانه بررسی کردیم، رسیدگی نشود. برعکس اتحادیه اروپا، زمانی که موضوع گفت‌وگو با ایران مطرح می‌شود فعال‌ترین بازیگر است و ما پیش از این تحریم‌هایی را در این رابطه و برای رسیدگی به این مسائل وضع کرده‌ایم. موگرینی در پایان تأکید کرد: ما کماکان این موضوعات را جدا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که قصد داریم آن را صد‌درصد حفظ کنیم، بررسی خواهیم کرد.


تعداد بازدید :  295