شماره ۳۴۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
با نقض آتش‌بس از سوی تل آویو
مدارس غزه زیر بمباران نظامیان صهیونیست

بمباران غزه به دست نظامیان اسراییل در روز گذشته و در شرایطی که تنها چند ساعت از اعلام توافق آتش‌بس 72 ساعته اسراییل و حماس می‌گذشت، به شهادت ده‌ها فلسطینی ساکن نوار غزه انجامید. بنابر گزارش‌هایی که از بیمارستان‌های غزه مخابره شده ‌است دست‌کم 100 فلسطینی در نخستین ساعات نقض آتش‌بس در پی شلیک گلوله تانک‌های اسراییلی در شرق رفح جان باختند.  بنابر اعلام مقامات درمانی غزه پیش از آن‌که موعد آتش‌بس فرار رسد نیز 14 فلسطینی دیگر در نوار غزه به شهادت رسیدند. همچنین بنابر اعلام ارتش اسراییل 5 تن از سربازان اسراییلی در مرز غزه بر اثر آتش خمپاره کشته شدند.
در جریان این حملات تا به حال یک‌هزار و 500 فلسطینی به شهادت رسید‌ه‌اند که بسیاری از آنان کودکان و غیرنظامیان غزه بودند.  در پی حملات تلافی‌جویانه مقاومت نیز دست‌کم 64 سرباز اسراییلی جان باختند و 3 غیرنظامی نیز در جریان شلیک موشک از غزه کشته شدند.
همچنین به دنبال حمله نیرو‌های اسراییل به یکی از مدارس سازمان ملل در منطقه «جبلیه» 19 تن به شهادت رسیدند.  این دومین حمله اسراییل به مدارس سازمان ملل در غزه به شمار می‌رود. مردم غزه از این مدارس به‌عنوان سرپناهی برای صد‌ها آواره فلسطینی استفاده می‌کنند که بنابر قوانین بین‌المللی می‌بایست از حملات خصمانه مصون باشد.  ناوی‌پیلای، کمیسیونر حقوق‌بشر سازمان ملل نیز در روز پنجشنبه حملات اسراییل به خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز سازمان ملل را نقض آشکار کنوانسیون ژنو خواند.  مقامات کاخ سفید نیز حمله به مدرسه سازمان ملل در غزه را «غیرقابل قبول و غیرقابل دفاع» خواندند.  جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌‌سفید نیز با اشاره به محکومیت حملات اسراییل از سوی سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا خواستار تحقیقات کاملی درخصوص این حملات است. با این حال کاخ سفید در این بیانیه درخصوص مسئول این حملات توضیح خاصی نداد.  با این حال با وجود محکومیت حمله به مدارس سازمان ملل از سوی کاخ سفید، اخباری درخصوص تأمین مهمات و تسلیحات تازه‌ای برای ارتش اسراییل از سوی پنتاگون منتشر شد، تا بار دیگر حملات این رژیم به نوار غزه را مورد حمایت قرار دهد.
سازمان عفو بین‌الملل نیز ضمن محکوم کردن ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از دولت آمریکا خواست هر چه فوری کمک‌های نظامی‌اش به اسراییل را متوقف کند. برایان وود سرپرست بخش کنترل سلاح و حقوق بشر در عفو بین‌الملل هشدار داد: دولت آمریکا با ادامه حمایت‌های نظامی خود از اسراییل موجب ادامه نقض حقوق بشر از طریق نیروهای اسراییلی می‌شود و درواقع آتش این جنگ را تشدید می‌کند.
مخالفت سنای آمریکا با کمک به تجهیز
گنبد آهنین
روز گذشته درنهایت سنای آمریکا نتوانست درخصوص توافق برای ارسال کمک‌ به متحد خود به نتیجه برسد.  تلاش سنای آمریکا برای ارسال کمک‌های نظامی به اسراییل در پی مخالفت و نگرانی جمهوری‌خواهان از افزایش بدهی‌ها در حد کاغذی روی میز سنای آمریکا باقی ماند و راه به جایی‌نبرد. به موجب این بسته حمایتی پیشنهادی دموکرات‌ها آمریکا کمک‌هایی را به ارزش     7/2 میلیارد دلار برای تقویت قوای نظامی در اختیار اسراییل قرار می‌داد.  225‌میلیون دلار از این کمک‌ها به سیستم دفاع گنبد آهنین اسراییل اختصاص یافته بود.


تعداد بازدید :  64