شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
روي خط خبر

مدیرعامل سازمان انتقال خون: ذخیره خونO- برای مدیریت بحران تصادفات مطلوب نیست
ایلنا| مدیرعامل سازمان انتقال خون، ذخیره خون O- برای مدیریت بحران تصادفات را مطلوب نمی‌داند و می‌گوید: «در حوادث و بحران‌ها در صورتی که ذخیره بالایی از گروه خونی O-  و فرآورده‌های آن در بیمارستان‌ها و مناطق حادثه‌خیز نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم.» پورفتح‌الله در توضیح بیشتر به برنامه این سازمان برای مدیریت حوادث و بحران اشاره می‌کند.«ما به‌دنبال اجرای برنامه‌ای هستیم که بتوانیم تأمین خون در بحران‌ها و حوادث را به‌خوبی مدیریت کنیم که این مسأله نیاز به زمان دارد. اگر ذخیره گروه خونی O- به حد کافی وجود داشته باشد، می‌توانیم بدون ایجاد سازگاری خون را مستقیم به مجروح تزریق کنیم و وضع او را به شرایط پایدار برسانیم که از این طریق جان بسیاری از افراد نجات پیدا خواهد کرد.» به گفته او، اهدا‌کننده گروه خونی O- در کشور بسیار کم است، به همین خاطر باید برای این مسأله سرمایه‌گذاری و مشارکت بیشتر افراد را جلب کرد. او اشاره‌ای هم به اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورا می‌کند. «در این 2روز، ۴۷‌هزار و ۹۶۲ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۳۹‌هزار و ۸۹۰نفر موفق به اهدای خون شدند؛ این میزان 3برابر ظرفیت اهدای خون در روزهای عادی است.»
مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه می‌دهد: «زمانی که در هر استان ۵ تا ۷برابر مصرف روزانه ذخیره خون داشته باشیم در وضع عادی قرار گرفته‌ایم و اگر میزان ذخیره خون بیش از این مقدار باشد، مجاز به جابه‌جایی خون از یک استان به دیگر استان‌ها هستیم که این مسأله در زمان بروز وضع بحرانی می‌تواند بسیار موثر باشد.»

اعلام اسامی 10 ماده غذایی غیرمجاز
شهروند| سازمان غذا و دارو اسامی ۱۰ ماده غذایی غیرمجاز را اعلام کرد. روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: ترشی بادمجان و ترشی مخلوط با نام تجاری مازند کنش قائم، پروتیین کنسانتره نارمک، سالاد فصل گنج سلامت، رشته ‌آش سهیل مازند، رشته ‌آش و پلویی سهند، شکر پنیر ایجشکا، ماکارونی شایق از شرکت مهرآوران خورشید و لواشک مخلوط چند میوه، میوه فرآوری‌شده و میوه خشک‌شده با نام تجاری طاب طاب از شرکت ترشکامان خراسان‌شمالی غیرمجاز هستند.
براساس این گزارش، واحدهای تولیدی و محصولاتی که نام آنها ذکر شد به دلیل تولید محصولات غذایی ‌غیربهداشتی، براساس اسناد و مجوز‌های بهداشتی جعل‌شده موردنظر اداره کل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی، غیرمجاز شناخته شدند. سازمان غذا و دارو تأکید کرد: از کسانی که محصولات نامبرده را در سطح عرضه مشاهده می‌کنند درخواست می‌شود در اسرع‌وقت، روابط‌عمومی سازمان سازمان غذا و دارو، معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع کنند تا نسبت به جمع‌آوری آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

ابزار آنلاین برای مقابله با صید غیرقانونی آبزیان
گوگل حافظ دریاها می‌شود
ایسنا| گوگل ظاهرا قصد دارد دل را به دریا بزند و گام به آب‌های ناشناخته بگذارد تا با صید غیرقانونی آبزیان مقابله کند. بر همین اساس شرکت گوگل در گزارش جدیدی از ابزار جدید خود پرده برداشت. این ابزار جدید در استرالیا و با هدف ردیابی صید غیرقانونی در آب‌های این منطقه و کمک به حفاظت از حیات آبی ارزشمندِ آن، به کار گرفته می‌شود. این ابزار جدید گوگل که هنوز نامی روی آن گذاشته نشده با کمک داده‌های ماهواره‌ای می‌تواند به صورت زنده هزاران قایق و کشتی را ردیابی کرده و عاملان صید غیرمجاز را شناسایی کند. «جان آموس»، رئیس و موسس سازمان سنجش و پایش محیط‌زیست «اسکای تروث» می‌گوید:   بسیاری از اتفاقاتی که در دریاهای آزاد می‌افتد از چشم ما پنهان است که این مسأله مانع بزرگی در راه آگاهی اقدامات غیرمجاز در اقیانوس‌هاست. به گزارش نیچرورلدنیوز، «اسکای تروث» و گروه طرفدار محیط‌زیست «اوشیانا» با حمایت کمپانی گوگل با ساماندهی دوباره سیستم موقعیت‌یاب اتوماتیک (AIS) که اطلاعات مکانی جی‌پی‌اس کشتی‌ها را دریافت می‌کند تا حرکت آنها را ردیابی کند، این سیستم جدید را ارایه کردند. با استفاده از این سیستم تاکنون حدود 3000 کشتی ماهیگیری ردیابی شده‌اند. آموس افزود: اطلاعات ماهواره‌ای به ما کمک می‌کند تا فعالیت‌های انسان در اقیانوس‌ها را شفاف‌تر از گذشته ردیابی کنیم.


تعداد بازدید :  222