شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در گفت‌وگو با «شهروند» خبر داد :
تغییر رویکرد نمایشگاه های تجاری ایران
نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در دیگر کشورها مشتری ندارد میانگین زمانی واردات و صادرات باید از 5 به یک هفته برسد

شهروند| ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران روز پنجشنبه میهمان غرفه «شهروند» در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود. او در گفت‌وگو با گروه اقتصادی روزنامه شهروند در مورد بحث جوایز صادراتی و کیفیت کالاهای ایرانی در بازارهای صادراتی گفت: طبق مصوبه‌ای مقرر شد تا همه جوایز معوق صادراتی به صادرکنندگان برتر پرداخت شود اما در مورد این موضوع که چرا صادرکنندگان برتر نتوانستند جایزه ملی کیفیت را از آن خود کنند باید بگویم، من معیارها و استاندارد‌های اهدای این جایزه را نمی‌دانم ولی باید بررسی کنیم تا متوجه شویم که خریداران کالاهای خارجی چقدر در معیارهای کیفی‌شان با بازار ایران مشترک هستند.
در برخی موارد مغایرت‌هایی در استانداردها میان کشورها وجود دارد. برای مثال در بحث صادرات به روسیه می‌بینیم که روس‌ها به صورت آهسته و با تأخیر وارد تجارت با ایران شده‌اند، درحالی‌که هیچ‌کدام از طرفین حضور فعالی در بازارهای یکدیگر ندارند.
ورود موقت طلا
و صدور دوباره آن با کمک بانک مرکزی
معاون وزیر صنعت در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی در مورد صادرات طلا و تصمیمات شورای پول و اعتبار گفت: در بحث مصنوعات طلا کشور ما مزیت خوبی دارد و باید با واردات شمش طلا و تبدیل آن به زیورآلات و سپس صادرات، در این حوزه به اشتغال کمک کنیم. در این فرآیند البته یک محدودیتی وجود دارد که با نظارت بانک مرکزی قدری زمان‌بر شده بود؛ در این شرایط می‌توانیم با تسهیل این کار و موضوع ورود موقت اجازه دهیم تا واردکنندگان شخصی با ارز خودشان طلا را بیاورند و بعد از تبدیل به زیورآلات اقدام به صدور آن کنند.
اسناد تجاری باید به 5 سند تقلیل یابد
افخمی‌راد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اسناد تجاری که واردات و صادرات را فرسایشی کرده‌اند، گفت: ما برای واردات کالا به کشور 19 سند از وارد‌کننده می‌گیریم و برای صادرات 10 سند از صادر‌کننده گرفته می‌شود که این اسناد باید به 5 سند برسد، البته تمامی این اسناد براساس قانون است. مجموع میانگین روزهای واردات و صادرات کالا نیز 28 تا 36 روز است که برای تسهیل تجارت باید آن را به یک هفته رساند.
انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در دیگر کشورها
این مقام مسئول در مورد بحث برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز گفت: نمایشگاه‌ها با کیفیت و طبق زمان‌بندی برگزار می‌شوند و علت عدم حضور برخی کشورها به دلیل تحریم است زیرا زمانی که شرکت‌کنندگان در یک نمایشگاه می‌بینند که آنان انتقال پول، فروش کالا و شرایط تجارت آسان را ندارند در نمایشگاه هم شرکت نمی‌کنند. در ثانی ما وظیفه داریم نمایشگاه را طبق تقویم نمایشگاهی و در زمان مقرر برگزار کنیم که این کار تاکنون انجام شده است. وی در مورد چرایی لغو نمایشگاه عراق و اختلالات در حضور بازدیدکنندگان در برخی نمایشگاه‌های خارجی ایران در دیگر کشورها گفت: در مورد نمایشگاه عراق شرایط خاصی به وجود آمد اما در حالت کلی به نظر می‌آید نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در سایر کشورها اقبال خوبی ندارند و استقبال زیادی از آن نمی‌شود و ما باید در قالب نمایشگاه‌های ملی دیگر کشورها حضور پیدا کنیم. می‌توانیم از این به بعد با تغییر رویکرد برگزاری نمایشگاه، دیگر نمایشگاه اختصاصی برگزار نکنیم و برای مثال در کشورهایی نظیر عراق، ترکیه و افغانستان با حضور در نمایشگاه بین‌المللی آنها حضور فعال داشته باشیم.

اولین نمایشگاه بین‌المللی با هماهنگ‌کننده خارجی کلید خورد
رشد 50‌درصدی حضور خارجی‌ها در نمایشگاه‌های ایرانی

شهروند| نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ 21 خردادماه ‌سال آتی در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مصالح و تجهیزات ساختمانی و فناوری محیط‌زیست موسوم به «پروژه ایران»، میزبان کشورهای مختلف خواهد بود. در این نمایشگاه که برای اولین‌بار با همکاری گروه IFP (مشاور و هماهنگ‌کننده بین‌المللی در نمایشگاه پروژه ایران 2015) برگزار می‌شود، در نظر است تا برترین برندهای مصالح و تجهیزات ساختمانی و فناوری محیط‌زیست در جهان به ایران دعوت شوند. فادی کادورا مدیر فروش گروه IFP در نشستی خبری در این خصوص، گفت: برندهای معروفی از آلمان، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، چین و کویت در این نمایشگاه حضور دارند ضمن این‌که اتریش، یونان، کره‌جنوبی و هند نیز برای شرکت در این نمایشگاه ابراز تمایل کرده‌اند. کادورا در پاسخ به پرسشی درباره نقش تحریم‌ها در برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در بخش‌هایی مانند درب، شیرآلات ساختمانی و انواع لامپ‌ها برگزار می‌شود که مشمول تحریم نیست و اگرچه برخی از تجهیزات در زمره تحریم‌ها قرار دارد اما شرکای ما به‌ویژه اروپایی‌ها مشتاق حضور در بازار ایران هستند. در ادامه این نشست محمدجواد قنبری معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، گفت: حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایرانی در یک‌سال اخیر 30 تا 50‌درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده رونق اقتصاد و بازار ایران است. همچنین در این مدت مذاکرات و توافقات خوبی با مراکز مهم نمایشگاهی اروپایی و شرق آسیا داشتیم که برگزاری نمایشگاه اختصاصی کره‌جنوبی در آبان امسال و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایتالیا و ترکیه در دی و بهمن نمونه‌ای  از این توافق‌هاست. او در پاسخ به پرسش «شهروند» درمورد چرایی عدم اقبال نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در بازارهای بین‌المللی و همچنین مزیت‌های همکاری با گروه IFP برای برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی گفت: اشتیاق سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی و افزون بر آن پتانسیل‌های موجود در کشورمان موجب شده است تا نمایشگاه‌های اختصاصی فرصت خوبی برای شناساندن بازارهای مختلف کشورمان باشند. او افزود: وظیفه اصلی نمایشگاه بازاریابی و ایجاد فضایی برای تبادل دانش و افکار شرکت‌کنندگان است و نمایشگاه مصالح ساختمانی نیز فرصت ویژه‌ای است که برای اولین‌بار از طریق یک مرکز بین‌المللی در کشور ما صورت می‌گیرد و می‌تواند تأثیرات خوبی داشته باشد.

 


تعداد بازدید :  254