شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
علی جنتی:
جامعه افسرده رشد فرهنگی ندارد

شهروند| سال‌هاست بحث فعالیت فرهنگی و درازمدت برای حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌شود و در مقابل برخی سیاست‌مداران آن را به معنای کاری برای انجام نشدن می‌پندارند. برخی می‌گویند وقتی صحبت از کار فرهنگی می‌کنیم یعنی قرار است آن کار پشت گوش انداخته شود. این دسته به اقدامات سلبی و ضربتی بیشتر از نگاه‌های فرهنگی در عرصه اجتماع اعتقاد دارند. علی جنتی، وزیر فرهنگ روز گذشته در اجلاس ارتقای توانمندی‌های شورای فرهنگ عمومی کشور گفته است: فرهنگ را باید یک پدیده عام دانست و هیچ فردی را نمی‌توانیم بیابیم که آن را در درون خود نداشته باشد با این تفاوت که هرکدام از اقوام مختلف نوعی از هنجارهای سازنده آن را شکل داده‌اند که ما امروز به آنها خرده‌فرهنگ می‌گوییم.
وزیر فرهنگ اضافه کرده است: رسانه‌ها و فضای مجازی در زمینه رشد فرهنگ عمومی نقش بسزایی دارند و مسأله رشد و ارتقای آنها برعهده همه اندیشه‌ها و اصحاب فکر است.
جنتی همچنین به مسأله سلامت و نشاط در جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه افسرده و بدون روحیه و ناامید طبیعتا رشد فرهنگی هم ندارد به همین خاطر همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا نشاط در جامعه ایجاد شود که این نشاط هم با ورزش همگانی و هم نشاط جسمی و هم با نشاط روحی حاصل می‌شود.
وزیر فرهنگ شرط انجام اصلاحات در زمینه فرهنگ را داشتن فکر و شناخت ثابت عنوان کرد و گفت: از این طریق می‌توانیم به کمک آن منکرات را آسیب‌شناسی کنیم و راه‌حل‌هایی که مورد قبول اکثریت نخبگان باشد پیدا کنیم. مثلا در موضوع موادمخدر میزان هزینه‌کرد ما برای محافظت از مرزهایمان مشخص است اما به همان اندازه نگاه کنید فعالان در این زمینه را اعدام کرده یا در نوبت اعدام داریم باید ببینیم که روش‌های اعمال‌شده از سوی ما چقدر درست بوده که وضع چنین است؟


تعداد بازدید :  281