شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
کاظم اکرمی:
دانشگاهيان نگرانند

سیدکاظم اکرمی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، در مصاحبه‌ای کوتاه با «شهروند» از نگرانی دانشگاهیان درخصوص عملکرد مجلس برابر وزرای پیشنهادی علوم خبر داد. مشروح این مصاحبه  را  می‌خوانید.
 
آقای اکرمی عملکرد مجلس را برابر وزارت علوم تاکنون چطور دیده‌اید؟
عملکرد مجلس از جهاتی قابل‌تشکر است اما از جهت انتخاب وزیر علوم پیشنهادی ریاست‌جمهوری، دانشگاهیان را نگران کرده و همچنان هم می‌کند. دانشگاهیان می‌بینند که دکتر فرجی‌دانا با آن همه سوابق مبارزاتی در جبهه‌های جنگ برجسته و دانش‌عالی در رشته تخصصی و کاری و ایجاد آرامش در اداره وزارتخانه و دانشگاه‌ها مورد استیضاح قرار گرفت که بحق هم نبود. اگر نماینده یا نمایندگانی مشکل قانونی داشتند، باید فرصت رفع آن مشکل را می‌دادند ولی متاسفانه این مرد اخلاقی را از ادامه خدمت‌رسانی به مردم محروم کردند. رئیس‌جمهوری محترم، رئیس دانشگاه تهران را معرفی کرد که او هم سوابق انقلابی داشت ولی بسیاری اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های سراسر کشور از رأی نیاوردن ایشان شوکه شدند. حالا آقای روحانی، دانش‌آشتیانی را که فردی است با سابقه خانوادگی روشن و سال‌ها خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاونت وزارت علوم و آشنا به مسائل آموزش و پرورش معرفی کرده است. اگر خدای ناکرده مجلس به ایشان رأي ندهد، واقعا بسياري از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها از مجلس رنجیده   می‌شوند.
نوع رفتارهای برخی نمایندگان در مجلس درخصوص وزارت‌علوم را چطور می‌بینید؟
اقدامات همه نمایندگان را نمی‌توان سیاسی دانست اما قطعا سخنرانی‌های پیش از دستور و سوال‌های عده‌ای از نمایندگان حاکی از این است که عده‌ای از موضع سیاسی با دولت برخورد می‌کنند. این نکته‌ای است که بر اکثر آگاهان به مسائل سیاسی حتی جمع زیادی از مردم که اهل تحلیل و دقت هستند، پوشیده  نیست.
از صحبت‌های برخی نمایندگان این‌طور برداشت می‌شود که آنها خواهان هماهنگی دولت با نمایندگان در معرفی وزیر هستند و احتمالا به این دلیل به وزرای دولت رأی نمی‌دهند. برداشت شما چیست؟
واقعیت این است که قانونی در این زمینه نداریم که رئیس‌جمهوری باید پیشاپیش درمورد وزرا با نمایندگان محترم صحبت کند. اما به اعتقاد من، دولت اجازه شناخت مجلس را نسبت به وزرای پیشنهادی‌اش می‌دهد. یعنی همین که فردی معرفی می‌شود و فاصله‌ای از معرفی تا دفاع ایشان تا رأی‌گیری است، فرصت خوبی برای تعامل دولت و مجلس است. نمایندگان هم می‌توانند به جای این انتظار، از طرق مختلف درمورد شایستگی وزرای پیشنهادی دولت از طریق دانشگاهیان اطلاعات خوبی به‌دست آورند. سوابق آقای آشتیانی روشن است و دانشگاهیان هم در کمک به مجلس در شناخت آشتیانی همراهی لازم را خواهند داشت.


تعداد بازدید :  255