شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
با استعفای میلی‌منفرد و سمنانیان سرنوشت وزارت علوم وارد مرحله جدیدی شد
مجلس و دولت اتهام لجبازی را رد کردند

شهروند| نمایندگان اصولگرای مجلس معتقدند روحانی تعمداً نامزدهای وزارت علوم را از افراد نزدیک به اصلاح‌طلبان انتخاب می‌کند و در این میان مسئولیت چالش به‌وجودآمده میان دولت و مجلس بر سر وزارت علوم تماماً بر گردن دولت است. البته برخی از نمایندگان معتقدند شخص رئیس‌جمهوری بنای بر لجبازی ندارد و با بیان این‌که وزرای علوم از جای دیگری به روحانی تحمیل می‌شوند تلاش می‌کنند از مواجهه مستقیم با حسن روحانی بپرهیزند اما در سوی دیگر میدان دولت همچنان سرسختانه از گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت علوم حمایت می‌کند و سخنگوی دولت نیز در آخرین اظهارنظر رسمی خود دراین‌باره گفته است: فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، شخصیتی علمی، فرهنگی و ارزشی است و امیدواریم با رأی قاطع مجلسیان انتخاب شود. مجید نصیرپور معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی نیز با بیان این‌که دانش‌آشتیانی یک گزینه کاملا دور از حاشیه‌های سیاسی است به ایلنا گفته است: دولت به هیچ عنوان گزینه پیشنهادی‌اش را تغییر نمی‌دهد و آقای دانش‌آشتیانی روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس از خود دفاع خواهد کرد. از نظر من نیز شرایط عمومی مجلس امروز بسیار شرایط خوبی است و حتما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجهی که به برنامه‌ها و سوابق دانش‌آشتیانی خواهند داشت تلاش می‌کنند رأیی را به صندوق بیندازند که موجبات آرامش کشور و بهبود فضای دانشگاه‌ها را فراهم کند.
نصیرپور در پاسخ به این سوال که چقدر تحلیل برخی نمایندگان مجلس در مورد لجبازی دولت با مجلس را قبول دارد نیز یادآور شد: هیچ لجبازی‌ای در کار نیست و اتفاقا رئیس‌جمهوری به خوبی حساسیت‌های مجلس را می‌شناسد. رئیس‌جمهوری تلاش کرد تا با توجهی که به حساسیت‌های نمایندگان دارد با انتخاب آقای دانش‌آشتیانی که به وظایف وزارت علوم آشنایی دارد فرد توانمندی را به مجلس معرفی کند.
استعفای میلی‌منفرد
 و سمنانیان از وزارت علوم
روز گذشته همچنین استعفای جعفر میلی‌منفرد معاون آموزشی و سعید سمنانیان مشاور وزیر و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی از سمت‌های خود داستان دنباله‌دار وزارت علوم را وارد مرحله تازه‌ای کرد.
جعفر میلی‌منفرد که از معاونان مورد انتقاد نمایندگان مجلس بوده است و بسیاری از نمایندگان اصرار بر انتصاب و حفظ وی در سمت معاونت آموزشی را دلیل استیضاح رضا فرجی‌دانا عنوان می‌کردند در استعفانامه خود که در آستانه برگزاری جلسه رأی اعتماد دانش‌آشتیانی تقدیم محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم شده است، آورده: اکنون که در شرف انتخاب وزیر علوم جدید توسط مجلس شورای اسلامی هستیم به منظور جلوگیری از هرگونه تضییقات و هموار کردن مسیر، استعفای خود را از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌دارم.
میلی‌منفرد همچنین در ابتدای نامه خود آورده: چندی است به دلیل برخی از نامهربانی‌ها به‌رغم آن‌که هیچ‌گونه مانع قانونی برای مسئولیتم وجود نداشت در دوره وزارت دکتر فرجی‌دانا و سرپرستی حضرت عالی اصرار بر استعفا داشتم که با مخالفت شما بزرگواران روبه‌رو شد.
واکنش نمایندگان سازماندهی‌شده نبود
در همین حال خبر دیگری مبنی بر رایزنی هیأت‌رئیسه مجلس با دولت برای پس گرفتن گزینه پیشنهادی نیز در برخی از رسانه‌ها مطرح شد که البته با تکذیب اعضای هیأت‌رئیسه مواجه شد ازجمله حسین سبحانی‌نیا که گفته است: فراکسیون‌های اصولگرایان و رهروان ولایت یک روز پیش از معرفی آقای دانش‌آشتیانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم با توجه به اطلاعاتی که دریافت کرده بودند و می‌دانستند که دولت می‌خواهد آقای دانش‌آشتیانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند دراین‌باره جلسه داشتند و به دولت پیغام داده بودند که فضا برای معرفی ایشان مناسب نیست. این عضو هیأت‌رئیسه مجلس تأکید کرد که تماس با دولت برای عدم معرفی دانش‌آشتیانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم از طرف هیأت‌رئیسه مجلس نبوده است. وی درباره عکس‌العمل نمایندگان مجلس در زمان قرائت‌نامه معرفی دانش‌آشتیانی به‌عنوان وزیر علوم، تأکید کرد: با توجه به این‌که مجلس انتظار داشت فرد کم‌حاشیه‌ای معرفی شود در زمان قرائت‌نامه معرفی آقای دانش‌آشتیانی برخی نمایندگان که توقع دیگری در مورد وزیر پیشنهادی داشتند واکنشی نشان دادند که این واکنش طبیعی بود و به هیچ وجه سازماندهی‌شده نبود. در عین حال ضرغام صادقی عضو هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان از رایزنی‌های برخی نمایندگان ذینفوذ مجلس با دولت برای تغییر گزینه پیشنهادی وزارت علوم خبر داد و گفت:  هیأت‌رئیسه مجلس خواهان تجدید نظر رئیس‌جمهوری در انتخاب وزیر پیشنهادی علوم است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که مجلس بنای لجبازی ندارد به ایسنا گفته است: بنده به آقای دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم گفته‌ام که این‌جا مجلس است و مجلس تراز دارد و ما باید براساس ترازمان برخورد کنیم؛ برای این‌که خیلی‌ها متوجه این قضیه باشند. قاسم جعفری گفته است: بنده این اطمینان را می‌دهم که مجلس بنای لجبازی ندارد. مجلس بنا دارد به وظیفه‌ خود و حقی که به واسطه مردم به دوشش گذاشته شده است عمل کند.


تعداد بازدید :  289