شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
معاون وزیر خارجه دوباره به مهاجران غیرقانونی هشدار داد
سفر مرگ به استرالیا
ایرانی‌ها بیشترین تعداد پناهجویان غیرقانونی به استرالیا را تشکیل می‌دهند

شهروند| موضوع پناهجویی هموطنانمان به استرالیا به صورت غیرقانونی چندی است که به یکی از مشکلات اساسی وزارت امورخارجه بدل شده است. بنابر اعلام سفارت استرالیا در تهران، ایرانی‌ها بیشترین تعداد پناهجویان غیرقانونی به استرالیا را تشکیل می‌دهند. نکته اما اینجاست که دولت استرالیا مدت‌هاست اعلام کرده که به هیچ‌وجه برای پناهجویانی که غیرقانونی وارد خاک این کشور می‌شوند روادید قانونی صادر نخواهد کرد، بنابراین این پناهجویان مجبورند در پناهگاه‌هایی مانند پاپو آگینه‌نو که گفته می‌شود شرایط بسیار بدی بر آن حکمفرما‌ است، روز‌ها و ماه‌ها را در بلاتکلیفی سپری کنند. آمار تکان‌دهنده مهاجرت غیرقانونی به استرالیا نشان می‌دهد که از اول ژانویه 2013 تاکنون 17‌هزار و 272نفر مهاجر غیرقانونی با قایق به استرالیا رفته‌اند که در این میان 6هزار و 500 نفر ایرانی هستند. ایرانیان بیشترین مهاجران غیرقانونی به استرالیا را تشکیل می‌دهند و بعد از ایران، افغانستان قرار دارد. در اردوگاه‌های مهاجرتی استرالیا نیز 3350نفر ایرانی حضور دارند اما از 19ژوئیه تاکنون 1990نفر بدون ویزا با قایق به استرالیا سفر کرده‌اند که بیش از 1000نفر از آنها ایرانی هستند همه این افراد پس از بررسی امور مربوط به سلامت، به جزیره پاپوآ گینه‌نو منتقل می‌شوند. سفارت استرالیا در تهران اعلام کرده  سالانه نزدیک به 2000نفر ایرانی به استرالیا مهاجرت قانونی دارند.
تمام آنچه  ذکر شد کاملا توجیه‌کننده این سخن حسن قشقاوی، معاون وزیر امورخارجه است که گفته پناهجویی در استرالیا یعنی سفر مرگ. حسن قشقاوی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به آخرین اقدامات وزارت امورخارجه در مورد انتشار اخباری مبنی بر تجاوز به زنان پناهجوی ایران در کمپ‌ها و اردوگاه‌های پناهجویی در استرالیا گفت: به‌طور مرتب مذاکرات ایران و استرالیا در این‌باره ادامه دارد که این مذاکرات در سطح وزرای خارجه نیز انجام می‌گیرد. آقای ظریف و همتای استرالیایی‌اش در این‌باره گفت‌وگو کرده‌اند. از ‌سال گذشته 3 هیأت از مقامات استرالیایی متشکل از وزارت ‌خارجه و سازمان مهاجرت برای مذاکره به ایران آمدند. ما اعتراض خود را در این دیدارها اعلام کرده‌ایم. وی ادامه داد: این تبادل‌ هیات‌ها ادامه دارد شاید یک هیأت دیگری از استرالیا برای گفت‌وگو درباره‌ وضع نابسامان پناهجویان ایرانی به تهران بیایند ولی تاکنون از این مذاکرات نتیجه‌ای حاصل نشده است.
قشقاوی در ادامه با اشاره به وضع نابسامان و نامطلوب پناهجویان ایرانی در اردوگاه‌های پناهجویی استرالیا در جزایر پاپوآ گینه‌نو و کریسمس گفت: به‌دلیل این شرایط نامناسب بسیاری از پناهجویان دچار مسمومیت یا حتی مرگ می‌شوند. درواقع پناهجویی در استرالیا به معنای مرگ است. یعنی سفر مرگ. زیرا این پناهجویان سوار کشتی‌هایی می‌شوند که معمولا دچار سانحه شده و غرق می‌شوند. ما خواهش‌مان از خانواده‌ها این است که تحت‌تأثیر تبلیغات کذب مبنی بر این‌که استرالیا بهشت است قرار نگیرند و از جوان‌های خود مراقبت کنند که به سفر مرگ نروند. این وظیفه‌ رسانه‌هاست که این اطلاع‌رسانی را انجام دهند.
وی ادامه داد:  اعتراض‌های ما در این‌باره همواره ادامه دارد و هربار دولت استرالیا قول می‌دهد ولی هنوز اقدام عملی انجام نداده است. اشکال کار در این است که وزارت‌ خارجه تا قبل از مرگ یک پناهجوی ایرانی در خارج نمی‌تواند اقدامی انجام دهد زیرا اساس پناهجویی بر مبنای عدم‌اطلاع دولت متبوع است و بسیاری از ایرانیان از کشور به صورت قانونی خارج شده و در کشور دیگری به صورت غیرقانونی به سمت استرالیا می‌روند و بعد هم هیچ‌اطلاعی به سفارت یا کنسولگری کشورمان نمی‌دهند. وی درباره‌ اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مورد وضع پناهجویان ایرانی گفت: اعتراضات ما همچنان ادامه دارد. اشکال کار این است که وزارت خارجه تا زمان مرگ یک ایرانی نمی‌تواند کاری انجام دهد چون اساس پناهجویی برپایه‌ عدم‌اطلاع دولت متبوعه است به همین دلیل هیچ اطلاعی به سفارت و کنسولگری ایران نمی‌دهند و وزارت ‌خارجه اطلاعی از آنها ندارند. تنها هنگام مواجهه با مرگ یا بیماری اطلاع پیدا می‌کند. اصول روند پناهجویی یک روند غیرمعقول و غیرمنطقی است و جنبه‌های غیرانسانی زیادی دارد.
معاون وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: از پناهجویان می‌خواهند که انکار هویت شخصیتی کنند، اگر اسمشان محمد یا فاطمه باشد به دروغ از اسامی الکس و سوزان استفاده می‌کنند یا اگر دینشان اسلام باشد خود را بهایی معرفی می‌کنند اگر به لحاظ جنسی مشکلی نداشته باشند خود را همجنس‌باز معرفی می‌کنند، به لحاظ سیاسی فعال نیستند اما برای این‌که در خارج دل آنها را به‌دست آورند خود را فعال سیاسی معرفی می‌کنند و اعلام می‌کنند اگر ما را به دولت ایران معرفی کنید فردای آن روز ما را در وسط زندان اوین اعدام می‌کنند.
از رسانه‌ها گله‌مندم
وی با تأکید بر این‌که فرآیند پناهجویی یک فرآیند دروغ با تبلیغات کذب است با گله‌مندی از رسانه‌های داخلی مبنی بر نشان ندادن واقعیت‌ها درباره‌ پناهجویی گفت: رسانه‌های داخلی این فرآیند را برای جوانان ما توضیح نمی‌دهند. هم جوانان و هم وزارت خارجه دچار مشکل می‌شوند. قشقاوی اضافه کرد:  یک پناهجو به وزارت خارجه اعلام نمی‌کند که می‌خواهد پناهنده شود و از طرف دیگر وزارت خارجه نیز در این‌باره علم غیب ندارد، پس چگونه می‌تواند از پناهجویان حمایت کند. ما تنها هنگام اطلاع از مرگ آنها می‌توانیم هنگام انتقال جنازه‌ها به آنها کمک کنیم.


تعداد بازدید :  291