شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در پی اعتراض ایران انجام شدحذف نقشه جعلی امارات از پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نام جعلی که امارات برای جزایر سه‌گانه در خلیج‌فارس به کار برده بود را حذف کرد. به گزارش پرس‌تی‌وی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست ایران نقشه جعلی را که امارات در آن نام جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس یعنی تنب بزر گ، تنب کوچک و ابوموسی را با نامی دیگر معرفی کرده بود حذف کرد. امارات متحده عربی در صفحه خود در پایگاه اینترنتی آژانس از نقشه‌ای استفاده می‌کرد که در آن نام خلیج‌فارس و جزایر سه‌گانه ایران تغییر کرده بود. پس از این اقدام امارات، سازمان انرژی اتمی ایران ضمن مخالفت با آن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا نام خلیج‌فارس و این جزایر سه‌گانه را بازگرداند. براساس این گزارش، طبق اسناد تاریخی جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس همواره متعلق به ایران بوده و اثبات آن از طریق اسناد تاریخی، قانونی و جغرافیایی امکان‌پذیر است. این در حالی است که امارات بارها مدعی مالکیت این جزایر شده است.
 
ایران موضوع گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و روسیه
یک مقام وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد: وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در تماس تلفنی روز جمعه خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این سوال که آیا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با جان کری همتای آمریکایی‌اش گفت‌وگوی تلفنی داشته است یا نه؟ گفت: آنها قرار بود با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند، بنابراین ضمن این تماس درباره بحران اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صحبت کرده‌اند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جن ساکی همچنین درباره گفت‌وگوی جان کری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در عمان درباره ایران اظهار کرد: بله آنها درباره ایران و مذاکرات هسته‌ای که هم‌اکنون در جریان است گفت‌وگو کرده‌اند.

امضای ۱۰۰ نماینده پای ۷سوال از وزیر خارجه
نماینده مشهد در مجلس از امضای ۱۰۰نماینده پای ۷سوال از وزیر خارجه درباره مذاکرات ژنو تا وین ۶خبر داد و گفت: بررسی این سوال به هفته آینده موکول شد. جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موضوع سوالش از وزیر امورخارجه اظهار داشت: موضوع سوال بنده از آقای ظریف مذاکرات هسته‌ای است که 7سوال با یکدیگر تجمیع شدند.
وی افزود: ما از قبل مذاکرات ژنو تا وین 6 سوال داشتیم که بیش از 100 امضا پای این سوالات وجود دارد، تلاش کردیم بررسی سوال از وزیر خارجه به تعویق بیفتد تا نتیجه مذاکرات هسته‌ای با 1+5 خودش را نشان دهد، در رایزنی با رئیس مجلس، آقای لاریجانی نیز پذیرفت سوال در دستورکار صحن علنی پارلمان قرار گیرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: متن واحدی را از این 7سوال تهیه کردیم که به وزیر خارجه نیز ابلاغ شده است، از آن‌جایی که وزیر خارجه شهریورماه عازم نیویورک بود، رسیدگی به سوال به تعویق افتاد و پس از بازگشت وی، هفته گذشته خود وزیر خارجه در برنامه‌ای که به هیأت‌رئیسه مجلس داده بود، اعلام کرده بود سوال 20 آبان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.
کریمی‌قدوسی بر همین اساس یادآور شد: از آن‌جایی که وزیر امور خارجه، هفته گذشته برای ادامه مذاکرات هسته‌ای عازم مسقط پایتخت عمان بود، لذا مقرر شد سوال 25 یا 26 آبان در دستورکار مجلس باشد، اما روز گذشته هم آقای قشقاوی با بنده تماس گرفت و از قول آقای ظریف اعلام کرد: وی برای ادامه مذاکرات این هفته نیز سفر دیگری دارد و درخواست به تأخیر افتادن یک هفته دیگر رسیدگی به سوال را مطرح کرد، از آن‌جایی که ما هم هیچ‌گاه نخواستیم مانعی در اقدامات تیم مذاکره‌کننده ایجاد کنیم و به دنبال کمک به تیم مذاکره‌کننده بودیم، لذا رسیدگی به سوال به هفته آینده موکول شد.  
نماینده مشهد و کلات در مجلس تأکید کرد: با درخواست شفاهی آقای قشقاوی از قول آقای وزیر خارجه، سوال هفته آینده در دستورکار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی سوال نمایندگان از وزرا نیم‌ساعت به طول می‌انجامد که 15دقیقه وزیر و 15دقیقه نماینده سوال‌کننده فرصت دارند سخنرانی کنند، اما از آنجایی که این سوال حاصل تجمیع 7سوال بوده است، طبق آیین‌نامه داخلی این زمان 2برابر می‌شود، بنابراین نیم‌ساعت آقای وزیر خارجه و نیم‌ساعت نماینده سوال‌کننده فرصت دارند که توضیحات خود را در صحن علنی مطرح کنند.


تعداد بازدید :  211