شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
کشاورز روستایی باید دیه مرد قصاب و فرزندش را بپردازد تا دوباره طعم آزادی را بچشد
داستان تلخ دیه 300میلیونی در عمق چاه

شهروند| افسوس روزهای شیرینی که می‌توانست در کنار خانواده‌اش باشد را می‌خورد. هر روزی را که در زندان به شب می‌رساند برایش به اندازه یک‌سال است. اما حالا آن اتفاق شوم افتاده است و او به خاطر یک سهل‌انگاری باید 300‌میلیون تومان به‌عنوان دیه پدر و پسری که با افتادن در چاه زمین کشاورزی پدری‌اش جان باخته‌اند پرداخت کند تا دوباره طعم آزادی را بچشد.
ماجرا برای مرد روستایی برمی‌گردد به روزی که تصمیم گرفت برای زمین کشاورزی پدرش گوسفندی را قربانی کند. مرد قصابی به نام اکبر به همراه پسر 5ساله‌اش غروب آفتاب در زمین کشاورزی حاضر شد تا گوسفند را قربانی کند. اکبر وقتی کارش به پایان رسید، پوست گوسفند را روی ترک موتورش بست و به راه افتاد تا قبل از غروب آفتاب به خانه بازگردد اما هیچ‌کس از حادثه‌ای که قرار بود برای مرد قصاب و پسرش رخ دهد خبر نداشت.
آغاز یک جست‌وجو
ساعت‌ها از اتمام کار اکبر گذشته بود اما او و پسرش به طرز مرموزی ناپدید شده بودند و هیچ‌کس از آنها و سرنوشتی که دچارش شده بودند خبر نداشت. نگرانی خانواده اکبر هر لحظه بیشتر می‌شد تا این‌که ماجرا به ماموران نیروی انتظامی گزارش داده شد. طبق تحقیقات پلیس آخرین مکانی که اکبر در آنجا مشاهده شده بود زمین کشاورزی بود که وی برای قربانی کردن گوسفند به آن‌جا رفته بود. به این ترتیب پرس و جو‌ها از صاحب زمین آغاز شد. طبق گفته صاحب زمین اکبر پس از اتمام کارش راهی خانه شده بود و دیگر کسی از سرنوشت وی و فرزندش خبری نداشت. اولین فرضیه‌ها از این قرار بود که احتمالا اکبر و فرزندش در مسیر خانه دچار حادثه شده‌اند. به همین خاطر جست و جو‌ها در منطقه آغاز شد تا این‌که پس از گذشت یک روز از ناپدید شدن مرد قصاب و پسرش بررسی‌ها نتیجه داد و بدن بی‌جان او و فرزندش در عمق چاه عمیقی که در آن نزدیکی بود پیدا شد.
پس از پیدا شدن جسد مرد قصاب و فرزند خردسالش کارآگاهان تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردند تا پی به راز مرگ مشکوک دو مقتول ماجرا ببرند. وقتی تمام افرادی که آن روز با اکبر در ارتباط بودند تحت بازجویی قرار گرفتند و کارآگاهان تمام سرنخ‌های به‌دست‌آمده را مثل پازل در کنار یکدیگر قرار دادند، مشخص شد، اکبر وقتی قصد داشته از زمین کشاورزی خارج شود به خاطر تاریکی شب و عدم دید کافی در مسیر برگشت راه را گم کرده و متاسفانه به داخل چاه عمیقی که در نزدیکی ساختمان نیمه‌کاره قرار داشت، به همراه  پسرش سقوط کرده است.
با مشخص شدن ماجرا پرونده به مراجع قضایی ارسال شد تا تحت بررسی بیشتری قرار بگیرد. در ادامه با حضور کارشناس عالی تصادفات در محل حادثه مشخص شد راننده موتورسیکلت به دلیل بی‌احتیاطی در رانندگی 60‌درصد مسبب حادثه است. اما ماجرا به همین جا ختم نشد چراکه پس از صدور حکم همسر اکبر اعتراض کرد و به این ترتیب پرونده دوباره تحت بررسی قرار گرفت و این بار با استناد به سهل‌انگاری مالک چاه، مرد کشاورز به‌دلیل عدم رعایت اصول ایمنی اطراف دهانه چاه صد‌درصد مقصر حادثه شناخته شد و با رأی دادگاه محکوم به پرداخت دیه تا مبلغ 3‌میلیارد ریال شد.
عباس کشانی، مدیر امور استان‌های ستاد دیه کشور در این‌خصوص در گفت‌وگویی با «شهروند» گفت: در گزارش کارشناس رسمی دادگستری آمده بود که اطراف این چاه دهانه‌ای به عرض یک متر و 50 سانتیمتر داشته و متاسفانه شیب دهانه چاه نیز بسیار زیاد بوده است به همین خاطر وقتی موتورسوار به دهانه چاه نزدیک شده در کمترین زمان ممکن بدون این‌که وی توانایی انجام کاری را داشته باشد به داخل چاه سقوط کرده است.
وی در ادامه می‌گوید: مرد کشاورز به دلیل عدم توجه در گذاشتن سرپوش چاه زمین زراعی خانه پدری خود و همچنین به دلیل عدم نصب علایم هشداردهنده لازم در اطراف چاه که درنهایت منجر به مرگ مرد قصاب و فرزند 5ساله‌اش شد به استناد مواد 338 و 342 قانون مجازات اسلامی (حاکم بر زمان وقوع بزه) و مواد 507 و 508 قانون مجازات اسلامی مصوب ‌سال 92 و اصلاح دیات، طبق نظر دادگاه صالحه محکوم به پرداخت دو فقره دیه کامل محکوم شده است.
وی در ادامه می‌گوید: مددجوی یادشده صاحب دو فرزند است و چون توانایی پرداخت دیه را ندارد تا به امروز در زندان به سر می‌برد. لذا در این پرونده خواسته شده تا مردم کمک‌های خود را برای آزادی این زندانی به ستاد دیه به شماره حساب 0155550000004 سیبای بانک ملی و شماره کارت 7503 – 9951 – 9911 – 6037 واریز کنند.


تعداد بازدید :  84