شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

انتشار روزنامه «فيگارو»
148‌سال پیش، برابر با شانزدهم نوامبر 1866میلادی، نخستین شماره روزنامه «فیگارو» به زبان فرانسه در پاریس منتشر شد. فيگارو ابتدا به‌عنوان يك هفته‌نامه طنز و انتقادى تاسيس شد. اين روزنامه نام خود را از شخصیت «فیگارو» در نمايشنامه‌های «ازدواج فيگارو»، «آرايشگر شهر سويل» و «مادر گناهکار» نوشته پير بو مارشه اقتباس كرد. شعار اين نمايشنامه‌ها اين بود: «مدح چاپلوس بدون آزادى انتقاد، معنايى ندارد.» فيگارو تا‌ سال ۱۸۵۴ به‌طور نامنظم و نامرتب به چاپ مى‌رسيد اما در ‌سال ۱۸۶۶ انتشار آن منظم شد.

آغاز جنگ اول ويتنام
69‌سال پیش، برابر با شانزدهم نوامبر 1955میلادی، فرانسه پیشنهاد مذاکره و مصالحه از سوی هوشی مین، رئیس حكومت دموكراتيك ويتنام را رد کرد و به این ترتیب جنگ اول ویتنام میان فرانسه و انقلابیون آغاز شد. این جنگ 9‌سال به طول انجامید و سرانجام فرانسوي‏ها حاضر به مصالحه و مذاكره شدند. این جنگ پس از امضاي قرارداد ژنو در 20ژوئيه 1954میلادی، پايان يافت. هنگامي كه مذاكره درباره شرايط متاركه جنگ و تقسيم موقت ويتنام به دو بخش شمالي و جنوبي در حال انجام بود، ایالات متحده بر ضدويتنام ‌شمالي، اعلان جنگ داد و جنگ دوم ویتنام آغاز شد.

سوء‌قصد نافرجام به علاء
59‌سال پیش، برابر با بیست‌وپنجم آبان 1334خورشیدی، حسين علاء نخست‌وزير وقت در مجلس ترحيم فرزند آيت‌الله كاشاني که در مسجد سلطانی برگزار شده بود هدف گلوله مظفر ذوالقدر از اعضای فدائيان اسلام قرار گرفت ولي گلوله در لوله سلاح گير كرد و ذوالقدر دستگیر شد. حمله به حسین علاء يك روز پيش از سفر به پايتخت عراق براي شركت در اجلاس سران دولت‌هاي عضو «پيمان بغداد» صورت گرفت. مقامات دولتی بعدا اعلام کردند مظفر ذوالقدر از جانب جمعیت فدائیان اسلام مامور ترور علاء شده بود.


تعداد بازدید :  222