شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
بته‌ها و قاشق‎زنی در چهارشنبه‌سوری

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]
یک بار دیگر سه‎شنبه آخرسال رسید. دراصل چهارشنبه‎سوری از روزهای خاصی است که ما طنزنویس‌ها متوجه می‎شویم حرفمان دو ریال هم برای کسی ارزش ندارد. یعنی ما هرسال در آستانه‎ ‌سال نو گریبان می‌دریم و لباس نوهایمان را جر و واجر می‌کنیم که باباجان چهارشنبه‎سوری رسم قشنگی است اما این‌که شما انجام می‌دهید با آن تومنی هفت صنار تفاوت دارد. دوستان هم تو چشم ما نگاه می‌کنند و با لبخند می‌گویند «داری درست میگی» بعد یک عدد نارنجک دستی آتش‌زا را محض شوخی پرت می‎کنند تو یقه‎ پیراهن‌مان و بعد از این‌که مانند شخصیت منفجرشده در کارتون پلنگ صورتی شدیم هرهر می‎خندند.
اما ما از رو نمی‎‌رویم و باز هم مثل هرسال اعلام می‌کنیم ما با چهارشنبه‎سوری موافق اما با چهارشنبه‎سوزی مخالفیم.
از سنت‌های نیکوی این شب می‎توان «پریدن از روی آتش» و «قاشق‎زنی» را نام برد. حالا می‌خواهید بدانید امسال چه کسانی این سنت‌ها را گرامی داشته‎اند؟
حاتمی‎کیا درحالی‌که از روی آتش می‌پرد می‌خواند: فیلم زرد من از تو ... همه جوایز و سیمرغ‌ها از من!
قالیباف به رفیقش می‎گوید: ما که زردی‎هامون را تو خیابان بهشت جا گذاشتیم. حالا چطوری سرخی آتش را طلب کنیم؟
سعید مرتضوی یک لایحه دفاعیه نوشته و در آن درخواست کرده به جای زردی‌اش، حکم زندانش را به آتش بدهند و بعدا جبران خواهد کرد.
یکی از اعضای خانواده یکی از جانباختگان کشتی سانچی هم گفت: عزیزان ما که زردی‌شان را به آتش دادند اما آتش همه وجودشان را می‌خواست. در این شب‌های آخر‌سال برای شادی روحشان دعا کنید.
می‌گویند اگر برای انجام سنت قاشق‌زنی زحمت بکشید و بروید دم خانه حسن روحانی، ایشان در را باز کرده و دسته کلیدش را توی کاسه شما می‌گذارد و می‌گوید: به کار ما که نیامد. ببین به درد شما می‌خوره یا نه.
یک‌وقت هوس نکنید بروید در خانه اردوغان قاشق بزنید. اولین قاشق را که بزنید در را باز می‌کند کلی سریال بنجل ترکی می‌گذارد تو کاسه‌تان. از ما گفتن بود.
یکی از دوستان دلواپس هم منتظر نشسته شهردار تهران برای قاشق‌زنی در خانه‌اش را بکوبد. او می‌گوید به محض این‌که نجفی برای قاشق‌زنی بیاید اول کلی چسب اهو می‌ریزد کف کاسه و بعد پرونده دختران 9‌ساله در برج میلاد را می‌گذارد تو کاسه‌اش.
قاشق‌زنی دم‌خانه وزیر ارشاد دیدنی است. ایشان فهرست کنسرت‌هایی که در‌ سال 1397 لغو خواهد شد را می‌گذارد توی کاسه‌تان و می‌گوید: ما با تعامل همه‌چیز را حل می‌کنیم.
یک سنت دیگری هم در چهارشنبه‌سوری‌ها انجام می‎شود به اسم فالگوش ایستادن. متاسفانه مثل بقیه‎ چیزهای وطنی این‌قدر ما بهش نپرداختیم که الان خارجی‌ها بهتر از ما از آن استفاده می‎کنند و هیچ بعید نیست این سنت را به نام خودشان هم ثبت کنند. الان در جهان دو نفر متخصص فالگوش ایستادن هستند. یکی نتانیاهو و دومی بن سلمان.

 


تعداد بازدید :  228