شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
مدیرعامل سازمان بنادر کشور در جمع خبرنگاران توضیح داد:
از توسعه گردشگری دریایی تا رمزگشایی حادثه سانچی
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «شهروند»: آمار دقیقی از ورود و خروج گردشگران به بنادر کشور ثبت نمی‌شود

شهروند| حداقل 5 هفته دیگر برای رمزگشایی از جعبه سیاه سانچی و ارایه گزارش نهایی زمان نیاز داریم. این موضوعی است که‌ هادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد و گفت: مصاحبه با کارکنان کشتی کریستال انجام و کشتی چینی مورد معاینه و بررسی قرار گرفته است.  محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم در جمع خبرنگاران گفت: تلاش برای آزادسازی صیادان ربوده‌شده توسط دزدان دریایی ادامه دارد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مسافران بنادر کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته است، به «شهروند» گفت: تعداد سفرها به بنادر کشور برای ‌سال 96، 16‌میلیون نفر ثبت شده که نمی‌توان مشخص کرد چه تعداد از آنها با هدف گردشگری انجام شده است؛ چراکه سیستمی برای ثبت و جداسازی سفرها وجود ندارد.  او همچنین درباره علت کاهش تعداد سفرهای دریایی در‌ سال اخیر به «شهروند» توضیح داد: ممکن است در بازه‌های زمانی طولانی در سالی که گذشت، شرایط جوی موجب کاهش رفت‌وآمدها به بنادر شده باشد. ماهیت سفرهای دریایی به‌گونه‌ای است که نمی‌توان علت مستقیمی برای کاهش سفرها پیدا کرد.  راستاد در نشست خبری روز گذشته خود همچنین درباره میزان جابه‌جایی کالا و آمار تخلیه و بارگیری در بنادر کشور در سال ۹۶ اظهار داشت: میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور تا پایان رشد 7‌درصدی نسبت به مدت مشابه در‌ سال گذشته داشته و این آمار تا بهمن‌ماه ۱۴۲‌میلیون تن بوده است. همچنین در‌ سال ۹۶، میزان ۹۸‌میلیون تن کالای غیرنفتی در بنادر جابه‌جا شد که نسبت به ۱۱ماه‌ سال ۹۵، ۸‌درصد رشد داشت.  او با بیان این‌که میزان صادرات کالای غیرنفتی تا بهمن ۹۶ رقم ۵۰‌میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل ۱۱‌درصد رشد داشت، گفت: ترانزیت کالای غیرنفتی تا بهمن‌ماه با رشد ۲۶‌درصدی به ۵.۶‌میلیون تن رسید. همچنین میزان ترانزیت غیرنفتی در ‌سال ۹۶ تا پایان بهمن‌ماه ۱۰‌میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل ۱۳‌درصد رشد داشت.  معاون وزیر راه‌‌وشهرسازی ادامه داد: ۴۲‌میلیون تن تخلیه و بارگیری کالای فله مایع در ۱۱ماه از‌ سال‌جاری محقق شد که نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل ۳‌درصد رشد داشت.
سرمایه‌ها به سمت توسعه زیرساخت بنادر کشور
روان شده‌ است
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به ورود شناورهای بالای یک‌هزار تن گفت: ورود شناورهای بالای یک‌هزار تن در ۱۱ماه از ‌سال‌جاری نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل ۲‌درصد رشد داشته است. او با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری در بنادر گفت: درحال حاضر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به ۹۲‌هزار و ۲۶۲‌میلیارد ریال در قالب ۶۰۸ پروژه به سرمایه‌گذاری رسیده است.
زمان گزارش نهایی سانچی غرق شده
سانچی هنوز محل سوال و ابهام است. راستاد درباره گزارش از سانحه سانچی اظهار داشت: گزارش نهایی سانحه سانچی براساس جمع‌بندی‌ها تکمیل و منتشر می‌شود. تاکنون دو جلسه رسیدگی در کشور چین داشته‌ایم؛ دو هیأت در دو نوبت به چین اعزام شده‌اند، ثبت اطلاعات VDR سانچی انجام شده و مستندات دریافت شده است. حق‌شناس هم در تکمیل صحبت‌های راستاد گفت: حداقل 5 هفته برای ارایه گزارش سانچی زمان نیاز داریم و هنوز در مستنداتی که به دست آورده‌ایم، ابهام وجود دارد.  او همچنین با اشاره به تلاش برای رهاسازی صیادان ربوده‌شده توسط دزدان دریایی گفت: تعدادی شناور صیادی سنتی در دست دزدان دریایی سومالی است که سازمان بنادر و دریانوردی و ارگان‌های مربوطه درحال پیگیری آزادسازی سرنشینان این شناورها هستند. طبق گفته راستاد، تاکنون ۱۸ صیاد ایرانی از سوی دزدان دریایی سومالی ربوده شده‌اند.


تعداد بازدید :  136