شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تحلیل علی شمخانی از حمله به سفارت ایران در لندن: طراحی بازی پینگ‌پنگی دولت انگلیس در برابر تعرض به سفارت ایران
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره علت انفعال پلیس و دولت انگلیس در تعرض به سفارت ایران در لندن گفت: این بازی پینگ‌پنگی طراحی‌شده دولت انگلیس بود که همزمان با سفر یکی از رهبران کشورهای منطقه به لندن انجام شد.
امیردریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح دیروز در حاشیه بازدید از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگویی تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را خوش‌خدمتی دولت انگلیس به خرید تسلیحاتی میلیاردی ولیعهد عربستان از این کشور دانست که به شکل بسیار مفتضح آن انجام شد. وی در پاسخ به اظهارات ضد ایران و مقاومت اسلامی ولیعهد عربستان گفت: در منطق و ادبیات سیاسی منطقه‌ای ما، رژیم صهیونیستی و آمریکا بابت حمله به عراق و افغانستان و مروجان تروریسم در منطقه شرورند.
وی افزود: رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا تلاش کرد كه لفظ شر را از رژیم اشغالگر قدس بردارد و در مقابل به کشورهایی که نوعاً تامین‌کننده صلح و ثبات در منطقه هستند، اطلاق کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فرافکنی ولیعهد عربستان تأکید کرد: این خطا ناشی از کم‌عقلی است که زمان باید پاسخ آن را به او بدهد. متاسفانه حکام سعودی در طول حیات سیاسی خود با ترویج گروه‌های تکفیری، مرزهای خونینی را در جهان اسلام ایجاد کردند.

ظریف در دیدار با همتای پاکستانی تأکید کرد: ضرورت تقویت همکاری ایران و پاکستان در خصوص امنیت مرزها
وزیر خارجه در دیدار با همتای پاکستانی بر ضرورت تقویت همکاری ایران و پاکستان در خصوص امنیت مرزهای ۲ کشور و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها تأکید کرد. به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات پاکستان در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرده است، صبح دیروز با «خواجه محمد آصف» همتای پاکستانی خود دیدار كرد و ضمن تأکید بر تقویت همکاری‌های 2 کشور در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی گفت: ضرورت دارد ایران و پاکستان به‌عنوان 2 کشور دوست و همسایه و دارای مرزهای مشترک در خصوص تضمین امنیت مرزهای 2 کشور و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها همکاری قوی داشته باشند.
وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار بر توسعه مناسبات 2 کشور تأکید کرد و گفت: آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی همکاری‌های خود را گسترش دهیم. وی افزود: ما خواهان مرزهایی با ثبات برای 2 کشور هستیم. طرفین همچنین ضمن گرامیداشت هفتادمین ‌سال برقراری روابط 2 کشور، در خصوص موضوعات مختلف ازجمله کمک به روند صلح در افغانستان، توسعه همکاری‌های بانکی و انرژی، تأمین برق مورد نیاز پاکستان توسط ایران، همکاری و ارتباط بین بنادر چابهار و گوادر، توسعه بازارهای مرزی و موضوعات بین‌المللی، موضوعات جهان اسلام، ایجاد تسهیلات بیشتر توسط ایران برای زائران پاکستانی به منظور سفر به مشهد مقدس، همکاری‌های چندجانبه به‌ویژه اقتصادی با هدف کمک به ثبات و ایجاد صلح در منطقه، مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی و قاچاقچیان موادمخدر گفت‌وگو و
تبادل‌ نظر کردند.

پایان دوره یک‌ساله ریاست ایران بر گروه 77 و چین در وین
دوره یک‌ساله ریاست‌جمهوری اسلامی ایران بر گروه 77 و چین در وین پایان یافت و ریاست این گروه به اکوادور منتقل شد. به گزارش فارس، دوره یک‌ساله ریاست رضا نجفی، سفیر و نماینده دایم کشورمان در وین بر گروه 77 و چین روز جمعه، 18 اسفندماه 96 پایان یافت و ریاست گروه طی مراسمی رسمی با حضور روسای سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و تعداد زیادی از سفرا و نمایندگان کشورهای عضو گروه 77 به سفیر و نماینده دایم جدید اکوادور منتقل شد. در مراسمی که به همین منظور در مقر سازمان ملل برگزار شد، رضا نجفی، نماینده دایم کشورمان طی سخنانی ضمن تشریح تحولات و دستاوردهای گروه در یک‌ سال گذشته گفت: گروه 77 در طول یک ‌سال گذشته بیش از 130نشست مشورتی برگزار و بیش از 80 سخنرانی در موضوعات مختلف ارایه کرد. وی همچنین مهمترین فعالیت‌های گروه 77 و چین را در حوزه آژانس و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، موضوعات مربوط به مقابله با جرايم سازمان‌یافته و موادمخدر، موضوعات مربوط به توسعه صنعتی ملل متحد، مسائل حوزه فضای ماورای جو سازمان ملل و نیز موضوعات مربوط به منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای تشریح کرد.  در این نشست که با حضور یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، معاون مدیرکل دفتر سازمان ملل در وین و معاونان CTBT و یونیدو در محل دفتر سازمان ملل در وین برگزار شد، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس و مدیران سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی سخنانی از فعالیت‌های کشورمان و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست گروه 77 و چین قدردانی کردند.


تعداد بازدید :  240