شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

سازمان ملل: پرونده حقوق بشر باید بخشی از مذاکرات با کره‌شمالی باشد
ایسنا| بازرس سازمان ملل دیروز (دوشنبه) گفت كه هرگونه پیشرفت در مذاکرات اتمی و امنیتی با کره‌شمالی در نشست‌های آتی باید همراه با گفت‌وگوها درباره نقض‌های حقوق بشری در این کشور باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا موافقت کرده تا با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در پایان مه‌ سال‌ جاری میلادی دیدار کند و به بررسی ‌آینده برنامه اتمی این کشور آسیایی بپردازد.
«توماس اوجی کوئینتانا» مخبر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در کره‌شمالی به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: امروز ما شاهد آن چیزی هستیم که به نظر پیشرفت سریع در روند امنیتی و سیاسی در روابط دو کره و آمریکا با کره‌شمالی است و قرار است نشست‌های تاریخی بین این کشورها برگزار شود.
وی با اشاره به این لحظه حساس گفت: «اجازه بدهید تأکید کنم که کره‌شمالی باید این روابط نزدیک و حسنه را با یک اقدام موازی در دیدگاه حقوق بشری مستحکم کند. پیام اصلی من این است که هرگونه پیشرفت در مذاکرات امنیتی باید با مذاکرات درباره حقوق بشر در کره‌شمالی همراه باشد.» تئودور آلگرا، کاردار آمریکا در سازمان ملل در ژنو به تقبیح کشتارهای فراقانونی، ناپدید‌شدن‌های اجباری، شکنجه، دستگیری‌های تعمدی، خشونت‌های جنسی و کار اجباری در کره‌شمالی پرداخت و گفت: «بسیاری از این جرایم در زندان‌های سیاسی در کره‌شمالی صورت گرفته که تخمین زده می‌شود ۸۰ تا ۱۲۰‌هزار تن در آنها بازداشت هستند که شامل کودکان و خانواده‌های متهمان نیز می‌شود.»

پوتین: پدربزرگم آشپز استالین و لنین بود
ایسنا| رئیس‌جمهوری روسیه در فیلمی که در اینترنت منتشر کرد، گفته است: «پدربزرگم به‌عنوان آشپز برای رهبران کمونیست شوروی (جوزف استالین و ولادیمیر لنین) کار می‌کرد.» در این مستند دو ساعته انتخاباتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که اسپریدون پوتین، یکی از اعضای با ارزش حلقه کارمندان جوزف استالین بود؛ استالین از رهبران شوروی درگذشته به‌ سال ۱۹۵۳ در سه دهه زمامداری شوروی کشتارهای فراوانی را انجام داد. پوتین در این فیلم ادامه می‌دهد: «پدربزرگم هم برای لنین و هم برای استالین در مسکو آشپزی می‌کرد.» دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد این فیلم اعلام کرده، اطلاعات ارایه‌شده در آن دقیق است.

فلسطین از ترامپ و نتانیاهو به دادگاه کیفری بین‌الملل شکایت می‌کند
ایسنا| تشکیلات خودگردان فلسطین درصدد شکایت علیه رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین‌الملل است. صالح رأفت، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اعلام کرد که ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای آتی به لاهه می‌رود و شکایتی را علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دادگاه کیفری بین‌المللی ارایه خواهد داد. وی در ادامه افزود: «در این دادخواست آمده است که نتانیاهو و وزیر جنگ اسراییل جنایاتی را در حق ملت فلسطین مرتکب شده‌اند.» رأفت همچنین تصریح کرد: «المالکی علیه دولت آمریکا نیز به دلیل اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل وانتقال سفارت واشنگتن به این مکان نیز شکایت خواهد کرد.» این مسئول فلسطینی جزییات بیشتری در این خصوص ارایه
نکرده است.

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ضد روسیه
 ایسنا| اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه روسیه را به مدت 6 ماه دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها شامل ۱۵۰نفر از شهروندان و ۳۸شرکت فعال روسیه می‌شود که تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «اقدامات محدود‌کننده بر ضد روسیه به دلیل اقداماتی است که روسیه به جهت تضعیف و تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین انجام می‌دهد.»
این تحریم‌ها شامل مسدود‌کردن دارایی شرکت‌ها و ممنوعیت ورود افرادی از اتباع روسیه به محدوده اتحادیه اروپا است. به گفته این اتحادیه، بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که تاکنون هیچ‌گونه تغییری در روند کاهش و توقف تحریم‌ها به دلیل اقدامات روسیه مشاهده نمی‌شود.روسیه در پی اختلاف سیاسی با اوکراین از ‌سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون با برگزاری همه‌پرسی منطقه کریمه را ضمیمه خاک خود کرد، در پی این اتفاق اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را در بخش‌های انرژی، بانکی، مالی و صنایع نظامی و دفاعی بر ضد این کشور وضع کردند. مقامات روس نیز با اقدام متقابل ورود کالاهای اروپایی را به بازار مصرفی روسیه ممنوع کردند که تاکنون میلیاردها دلار به تولیدکنندگان اروپایی ضرر رسانده است.


تعداد بازدید :  339