شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
«سپر انسانی» برای محافظت از عفرین
مردم داخل و خارج سوریه پیشنهاد داده‌اند که میان ی.پ.گ و نیروهای ترکیه قرار بگیرند

درحالی ‌که ارتش ترکیه و متحدان آن برای تسخیر مراکز شهری عفرین سوریه که در کنترل کردهاست آماده می‌شوند، مردم قصد دارند به‌عنوان سپر انسانی از این شهر دفاع کنند.
ترکیه عملیات خود را موسوم به «شاخه زیتون» در 20 ژانویه آغاز کرد و گفته بود که این عملیات به منظور از بین‌بردن شبه‌نظامیان کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق (یا همان ی.پ.گ) صورت می‌گیرد. این گروه توسط آمریکا حمایت می‌شود اما ترکیه آن را یک گروه تروریستی می‌داند.
پس از هفته‌ها درگیری، سربازان ترک و متحدان آن، یعنی جنگجویان ارتش آزاد سوریه (اف.اس.ای) اکنون در حومه شهر قرار دارند و آماده ورود به داخل شهر هستند. ارتش ترکیه با متحدان خود در شمال و جنوب مناطق کردنشین، تعدادی از شهرها و روستاها را در روز یکشنبه از دست ی.پ.گ گرفت.
آلن فیشر، خبرنگار الجزیره که از شهر مرزی گازیانتپ گزارش می‌دهد، گفته است: «سرعت حمله، همه را غافلگیر کرده است.» او اضافه کرده که هواداران کردها در ترکیه نیز قصد دارند خود را به عفرین برسانند و به‌عنوان سپر انسانی عمل کنند و مانع حملات گسترده به این شهر بشوند. آلن فیشر می‌گوید: «برخی از مردم، می‌گفتند می‌خواهند به ی.پ.گ کمک کنند و در مقابل اف.اس.اس و ترک‌ها بایستند و بنابراین پیشنهاد دادند که از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده شود. پیشنهادی که توسط ی.پ.گ پذیرفته شد.» در این میان، تنها کردها نیستند که می‌خواهند به آن‌جا بروند. گزارش‌هایی شنیده می‌شود از این‌که گروه‌هایی از زنان و سوسیالیست‌ها هم تصمیم دارند خود را در میان نیروهای ی.پ.گ و ترک‌ها و متحدان ترکیه یعنی اف.اس.ای قرار دهند.
آنها با این کار می‌خواهند به ترک‌ها بگویند، این است که «ما جرأت این کار را داریم، اما آیا شما هم جرأت پذیرش تبعات و مسائل انسانی پس از حمله به غیرنظامیان را خواهید داشت؟»
شهروندان  آسیب‌پذیر
در طی 48ساعت گذشته، شهر عفرین به کرات هدف حملات هوایی ترکیه قرار گرفته، آب قطع شده و اینترنت نیز مختل شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه گفت؛ نیروهای ارتش او تا چند روز دیگر به داخل عفرین می‌رسند، اما به دلایل انسانی، آنها زمان خود را برای جلوگیری از تلفات انسانی و کشته‌شدن غیرنظامیان صرف خواهند کرد.
بیش از یک‌میلیون نفر درحال حاضر در عفرین و روستاهای اطراف آن زندگی می‌کنند و بسیاری هم بر طبق آمارهای گروه ناظر حقوق بشر سوریه، برای فرار از درگیری‌ها از آن‌جا خارج شده‌اند. فیشر گزارش داد: «ما از مردم داخل شهر می‌شنویم که پس از آغاز حملات ترکیه به عفرین، بسیاری از خانه‌ها با 4 تا 5 خانواده‌ زندگی می‌کنند.» اردوغان روز یکشنبه گفت که ارتش ترکیه و متحدان او، یعنی شورشیان سوری، اکنون 4 تا 5کیلومتر با مرکز شهر عفرین فاصله دارند. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که تاکنون بیش از 950کیلومتر مربع از این مناطق را با عملیات نظامی خود تسخیر کرده‌اند. او بار دیگر گفت، که این عملیات برای «اشغال» نبوده بلکه به منظور «آزادسازی» و سپس دادن آن به ساکنان است.
نیروهای شرکت‌کننده در عملیات شاخه زیتون توانستند فرودگاه نظامی استراتژیک در نزدیکی روستای بابلیت و هشت روستای جدید در منطقه واقع میان جندیرس و عفرین را پاکسازی کنند. ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه بر پنج روستای جدید تحت کنترل یگان‌های کرد نیز کنترل پیدا کردند و کارشناسان دو ارتش مذکور درحال پاکسازی منطقه جندیرس از مین‌ها و بمب‌هایی هستند که یگان‌های کرد آنها را کار گذاشته‌اند و غیرنظامیان درحال بازگشت به منازل خود در مناطق پاکسازی‌شده هستند. همچنین ارتش ترکیه به منظور حمایت از عملیات نظامی شاخه زیتون یک کاروان تجهیزات نظامی جدیدی به دو استان مرزی ‌هاتای و کلیس در مسیر عفرین فرستاد. این تجهیزات شامل تانک‌ها، نفربرها و دیگر تجهیزات است.
«آیا دوستی این است؟»
اردوغان همچنین روز یکشنبه با محکوم‌کردن ناتو، متحدان غربی واشینگتن را متهم کرد که می‌خواهند کمپین ترکیه را به شکست بکشانند.
اردوغان گفت: «هی ناتو! با اتفاقاتی که در سوریه درحال رخ‌دادن است، پس شما چه زمانی می‌خواهید بیایید و به ما ملحق شوید؟»
اردوغان ادامه داد : «ما به‌طور دایم در مرزهایمان توسط گروه‌های تروریستی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیریم. متاسفانه تاکنون، هیچ سخن یا صدای مثبتی از سوی شما وجود نداشته است. آیا دوستی این است؟ این اتحاد کشورهای ناتو است؟ آیا ترکیه عضو ناتو نیست؟ زمانی که ترکیه را برای مشارکت در عملیات افغانستان، سومالی و بالکان فرا خواندید، ما آمدیم، زیرا ما عضو ناتو هستیم اما اکنون ناتو به وعده‌های خود عمل نمی‌کند.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به همکاری آمریکا با یگان‌های مدافع خلق در عفرین سوریه گفت: آمریکایی ها«پنج‌هزار کامیون سلاح و با دو‌هزار هواپیمای باری تجهیزات و مهمات ارسال کردند. دوستی بین ما چه شد؟ مگر ما در ناتو با هم نبودیم؟» گروه ی.پ.گ یکی از کلیدی‌ترین متحدان آمریکا در مقابله با داعش در عراق و سوریه بوده است. حالا با آغاز عملیات حمله ترکیه به عفرین سوریه، تنش‌هایی میان واشینگتن و قدرت‌های غربی ناتو افزایش یافته است.
آنکارا این گروه را شاخه‌ای از گروه پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) می‌داند و آن را تروریستی می‌بیند. گرچه آمریکا هم پ.ک.ک را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده، اما می‌گوید گروه ی.پ.گ، شاخه‌ای از پ.ک.ک نیست و نسبتی هم با آنها ندارند.

 


تعداد بازدید :  170