شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
تحریم‌ها باعث یک وقفه ۲۰ساله در حوزه توسعه شبكه شتاب‌نگاری کشور شد
تعیین تکلیف اسکان زلزله‌زدگان با تکنولوژی مخترع ایرانی
سازه‌های سبک با سرعت ساخت بالا به ایران رسیدند

شهروند| یک سازه جدید به ایران رسیده است؛ سازه‌ای سبک که در برابر بلایای طبیعی مقاوم است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای خانه‌های روستایی باشد. خانه‌هایی که این روزها بیشترین قربانی‌های بلایای طبیعی ساکن آنها هستند. دیروز در محل مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی نشستی خبری با حضور محمد شكرچی‌زاده، رئیس این مركز و دكتر صائبی، مخترع و طراح سیستم «ساختمان سبز» برگزار شد و طی آن علاوه بر مرور عملکرد مرکز تحقیقات در سالی که گذشت، سازه‌ جدیدی معرفی شد که در آن از اسكلت فولادی استفاده نمی‌شود و امكان اسكان دایم اما سریع را در زلزله فراهم می‌كند. سیستم ساختمان سبز یك نوآوری جدید است كه جعبه‌شكل بوده و شامل یك هسته مركزی است كه غشای آن به خوبی به آن متصل شده و یك سیستم یكپارچه را تشكیل داده است.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به اینكه آنچه در سیستم سبز مهم است سرعت ساخت آن است، افزود: وقتی با حوادثی مثل زلزله مواجه هستیم، اسكان دایم زمانبر بوده و این سیستم جدید یك راهبرد مناسب اما نه در مسیر نفی تجربیات گذشته برای اسكان سریع زلزله‌زدگان است.
مبدع این اختراع به «شهروند» می‌گوید: این سازه در آمریکا جواب خود را پس داده‌ است. سازه‌ای بسیار سبک که حتی یک قطره آب داخل آن نفوذ نمی‌کند و می‌تواند در برابر زلزله‌های 8ریشتری از خود مقاومت سازه‌ای نشان‌دهد.
این در حالی است که شکرچی‌زاده ادامه می‌دهد: بحث انرژی دیگر بحث مهم در این سازه است كه برخلاف ساخت‌وساز سنتی این غشا ۳۰‌درصد هدررفت انرژی را كاهش می‌دهد.
شکرچی‌زاده با اشاره به مقاومت صنعت ساختمان در همه ادوار زمانی در برابر تکنولوژی گفت: وظیفه انتقال تکنولوژی به صنعت ساختمان بر دوش مرکز تحقیقات است. ما باید اجازه ورود روش‌های جدید به این حوزه را داده و آنها را به لحاظ کیفی کنترل کنیم؛ امروز ما گام اول را برداشته‌ایم.
در ادامه این نشست شكرچی‌زاده با ارایه گزارشی از فعالیت‌های‌ سال ۹۶ مركز تحقیقات گفت: یكی از موضوعات مهم ما در این مركز افزایش تاب‌آوری شهرها و كاهش خطرات زلزله است. شبكه شتاب‌نگاری كه متولی آن از چندین ‌سال قبل مركز مطالعات است با توجه به محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها نزدیك به ۲۰‌ سال اقدام موثری برای بازسازی و بهسازی آن انجام نشد.
او افزود: در ‌سال ‌جاری خرید دستگاه‌های شتاب‌نگاری را در دستور كار قرار دادیم كه ۱۰۰دستگاه تحویل این مجموعه شد كه نصف آن را برای پیش‌بینی زلزله تهران اختصاص دادیم.
شكرچی‌زاده در ادامه با اشاره به همكاری‌های صورت‌گرفته در خصوص پایش زلزله تهران تصریح كرد: برای پیش‌بینی زلزله در تهران با شهرداری هماهنگی‌های لازم بابت سیستم پاسخ سریع انجام شد تا با اتصال تمام دستگاه‌ها نخستین سامانه پاسخ‌ صحیح راه‌اندازی شود. در كل به ۳‌هزار دستگاه نیاز داریم كه ۱۱۰۰دستگاه آن مستقر شده است.
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه فعلا مركز تحقیقات برخلاف سایر كشورها تنها اجازه ساخت واحدهای یك طبقه را داده است، تصریح كرد: این تكنولوژی از خیلی از كشورها اجازه ساخت ساختمان‌های چند طبقه را داده است اما مركز تحقیقات تا آشنایی كامل با این صنعت و گرفتن جواب لازم بیش از یك طبقه اجازه استفاده از این سازه را نداده است.
شكرچی‌زاده ادامه داد: در مرحله اول علاقه‌مند نیستیم تا تكمیل آزمایشات و بررسی‌های لازم این سیستم در ایران بدون هماهنگی با مركز استفاده شود. ممكن است یك‌سری به ‌طور خودكار این كار را انجام داده باشند اما قطع به یقین این نظارت‌ها در جهت این است كه نمی‌خواهیم با زندگی مردم ریسك كنیم؛ فعلا مجوز یك طبقه بوده كه برحسب تقاضا، آزمایش و مدل‌سازی‌ها تكمیل و محدودیت‌ها را كمتر خواهیم كرد.
شكرچی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چرا این پروژه در كمتر از ۷ ساعت در كشورهایی مثل امارات تأیید شد و به اجرا درآمد اما در ایران طبق اعلام دكتر صائبی، صاحب این تكنولوژی بیش از ۳‌ سال به طول انجامید، اظهار داشت: دریافت مجوز این سیستم در آمریكا هم ابتدا بیش از ۱۰‌سال به طول انجامید و طی این مدت انواع مدل‌سازی‌های لازم صورت گرفت. دكتر صائبی بیش از ۳‌ سال قبل در مركز بودند و براساس تجربیات گذشته یك كار نو آغاز شد. در همین خصوص آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های مناسب انجام گرفت.
او ادامه داد: در این دوره بعد از زلزله اخیر جلسات متعددی داشتیم كه نه در ۷ ساعت بلكه در ۷۰ساعت این كار انجام شد و كار را به مرحله عملیاتی رساندیم.


تعداد بازدید :  342