شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
تغییر الگوی کمک‌رسانی به متأثران از بلایای طبیعی
اهدای ۱۰۰۰ سبد غذایی به زلزله‌زدگان کرمانشاه
با انعقاد تفاهمنامه بین سازمان داوطلبان و بیمه البرز به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک می‌شود

با امضای تفاهمنامه‌ای میان سازمان داوطلبان و بیمه البرز این بیمه هزینه تأمین ۱۰۰۰ سبد غذایی را برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه تقبل کرد. صبح روز گذشته در ساختمان سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تفاهمنامه‌ای میان این سازمان و بیمه البرز امضا شد که براساس آن بیمه البرز هزینه تأمین ۱۰۰۰سبد غذایی را برای اهدا به زلزله‌زدگان کرمانشاه تأمین می‌کند. به گزارش ایسنا، حبیب درگاهی، سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در حاشیه این مراسم گفت: از این اقدام فرهنگی بیمه البرز تشکر می‌کنم. کاری که آنها انجام دادند علاوه بر ارزش ریالی ارزش معنوی هم دارد. این کار می‌تواند الگویی برای سایر دستگاه‌ها باشد که فعالیت‌های حمایتی و چتر‌گونه مانند بیمه دارند.
سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: ارگان‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد در کشور فعالیت می‌کنند که در راستای حل بخش‌هایی از مشکلات مردم اقدام می‌کنند ولی گاهی جامعه هدفی وجود دارد که نه تحت پوشش بهزیستی می‌تواند قرار بگیرد و نه کمیته امداد. افرادی که تا روز گذشته زندگی عادی خودشان را می‌گذراندند، اکنون به علت بروز حوادث زندگی دچار چالش شده‌اند. در چنین جایی است که پای «ان‌جي‌او»ها وسط می‌آید و می‌توانند باری از دوش دولت بردارند.
درگاهی در ادامه گفت: ما در جمعیت هلال‌احمر خودمان را یک هماهنگ‌کننده می‌دانیم نه متولی. از همین رو وقتی بیمه البرز هم تصمیم گرفت هزینه ۱۰۰۰ سبد غذایی را تأمین کند، ما می‌گوییم که آماده شناسایی افراد و خانواده‌ها هستیم و از پرسنل و تجهیزات‌مان برای رساندن این اقلام به آنها که نیاز دارند، اقدام می‌کنیم. با کمال افتخار اعلام می‌کنیم که هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم تا چنین اقدامات فرهنگی باارزشی صورت بگیرد. وی افزود: بیمه البرز هزینه تبلیغاتی مانند چاپ سررسید را برای این کار اختصاص داده است و می‌توانست به روال سال‌های قبل همین کار را انجام بدهد و حالا که چنین کاری را مد نظر قرار داده است، اقدام آنها مورد رضایت خدا و بنده خدا خواهد بود.
درگاهی به اولویت‌های سازمان داوطلبان برای ‌سال آینده اشاره کرد و گفت: در ‌سال آینده مد نظر داریم تا با همه توان کار تشکیل مجمع خیّرین را پیش ببریم. مردم ایران جزو عاطفی‌ترین افراد هستند که با جان‌ودل‌شان کمک می‌کنند و در زلزله کرمانشاه هم دیدیم هر کسی هر طور که می‌توانست، کمک کرد. اگر بتوانیم سازماندهی خوبی داشته باشیم و خیّرین را یک‌جا جمع کنیم، می‌توان از این ظرفیت بهره بیشتری برد. ما نمی‌خواهیم بگوییم که خیّرین زیر نظر ما کار کنند بلکه می‌گوییم امکانات و ظرفیت‌های ما برای انجام کار خیر در اختیار آنها خواهد بود.
وی اضافه کرد: در چند روز اول بعد از زلزله کرمانشاه گوشه خیابان‌ها کوهی از لباس دیده می‌شد که خیلی‌ها برای آن هزینه کرده بودند تا به زلزله‌زدگان برسانند ولی چون اطلاع کافی از شرایط منطقه و نیازها نداشتند، بسیاری از این لباس‌ها بلااستفاده ماند یا بسیاری از آب‌هایی که ارسال شد، تاریخ‌شان گذشت؛ بنابراین اگر مجمع خیّران خوبی داشته باشیم که با اطمینان و مشارکت مردم کار کنند در چنین زمان‌هایی می‌توانند اقدام موثرتری انجام دهند و به‌ عنوان مثال یک تیم از خیّران می‌تواند در کرمانشاه حضور داشته باشد و به‌ طور کامل نیازها را ارزیابی کند.
سرپرست سازمان داوطلبان با اشاره به این‌که انجام فعالیت‌های جهادی از دیگر اولویت‌های این سازمان در ‌سال آینده است، گفت: ما مناطق محروم زیادی داریم که نیاز به اقدامات جهادی دارند و داوطلبان هم در همه عرصه‌ها اعلام آمادگی می‌کنند و باید از این ظرفیت برای کارهای جهادی هم استفاده کنیم. وی در پاسخ به این‌که آیا طرح تشکیل مجمع خیّرین موازی‌کاری با فعالیت سایر مجامع خیریه نیست، گفت: اگر در حوزه‌ای چند «ان‌جي‌او» وجود داشته باشد و آن فضا به غنا رسیده باشد، حضور ما می‌تواند موازی‌کاری تلقی شود ولی همکاری ما با «ان‌جي‌او» ها به معنی رقابت با آنها نیست.
درگاهی در پاسخ به این پرسش که در طرح فرشتگان رحمت قرار است چه تعداد سبد غذایی توزیع شود، اظهارکرد: فعلا آمار کاملا دقیقی نمی‌توان از این موضوع داشت؛ زیرا خیلی از خیّرین به محض این‌که از چنین موضوعی خبردار می‌شوند به ما می‌پیوندند. این طرح حدود ۱۰‌سال است که اجرا می‌شود و خوشبختانه هر ‌سال رو به رشد بوده است. سالی نداشتیم که نسبت به ‌سال قبلی آن مشارکت کمتر باشد. در‌ سال گذشته هم ۱۱۸‌هزار و ۳۹۷ سبد غذایی جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع شد. امسال هم امید داریم که مشارکت خوبی انجام شود. وی در مورد جزییات بسته‌های غذایی گفت: ارزش هر سبد غذایی حدود ۱۰۰‌هزار تومان است و غالبا اجناس آن شامل روغن، برنج، ماکارونی، قند و شکر، گوشت و مرغ، کنسروجات و حبوبات است.
در آيین اهدای ۱۰۰۰ سبد غذایی عیدانه بیمه البرز به زلزله‌زدگان کرمانشاه مجید نادری، قائم‌مقام بیمه البرز نیز در مورد این اقدام توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در این مرحله از زمان که عزیزان‌مان در زلزله کرمانشاه حادثه دیده‌اند، بیمه البرز به این تصمیم رسید که آنچه در قالب هدایای نوروزی و تبلیغات از سوی شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌شود، به جای هزینه برای این هدایا کار خداپسندانه و انساندوستانه انجام دهد و از همین رو این هزینه را در قالب تهیه سبدهایی که سازمان داوطلبان هلال‌احمر به کسانی که به آن نیاز دارند، انجام دادیم.
وی افزود: امروز توفیق داریم چکی به مبلغ یک‌میلیارد ریال را از سوی بیمه البرز تقدیم عزیزان‌مان در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کنیم. قائم‌مقام بیمه البرز اضافه کرد: ما سه ‌سال متوالی است که هزینه اقلام تبلیغاتی و هدایای عید را لغو کرده‌ایم و در دو ‌سال گذشته با همکاری سازمان بهزیستی توانستیم خانواده‌هایی که دو فرزند معلول داشتند را تحت پوشش قرار دهیم و بیمه البرز معادل هزینه‌ای که سازمان بهزیستی در طرح خود به این افراد می‌داد را تقبل کرد. این کار در بیمه البرز رویه شده و به تناسب نیازهای کشور هر ساله انجام می‌شود و امسال هم با بررسی‌اي که انجام دادیم و با توجه به زلزله غرب کشور تشخیص داده شد که این مبلغ به عزیزان‌مان در هلال‌احمر تقدیم شود. وی در مورد این‌که چرا هلال‌احمر برای این اقدام انتخاب شد، گفت: این عزیزان از ابتدای زلزله در کنار سایر بخش‌ها اقدام به ارایه خدمات در مناطق زلزله‌زده کردند و هنوز هم خدمات‌شان ادامه دارد و با توجه به این مسأله برداشت ما این بود که بهتر است این کار از سوی هلال‌احمر صورت بگیرد.

 


تعداد بازدید :  116