شماره ۱۳۶۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
نگاهی به نتایج موردنظر در همکاری هلال‌احمر ایران و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ
شراکت انساندوستانه
شرکا خود را متعهد می‌دانند تا گفت‌وگویی صریح و سازنده را برای شناسایی و مدیریت فعالیت‌های اضطراری در ایران حفظ کنند

شهروند|  «در پایان این دیدار رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ یک یادداشت تفاهم در زمینه‌های همکاری‌های مشترک بشردوستانه در سطح ملی و بین‌المللی امضا کردند.» این آخرین پاراگراف خبر دیدار علی اصغر پیوندی با پیتر مائورر است؛ پاراگرافی که از تفاهمنامه خبر می‌دهد. اما بیایید ببینیم که این «یادداشت تفاهم» چه نتایجی را مدنظر دارد؟ براساس این همکاری، طرفین بر تعهد خود برای تقویت و ارج نهادن به مشارکت راهبردی در قالب نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر (نهضت) و فراتر از آن تأکید می‌کنند. در این تفاهمنامه، اولویت‌ها و اهداف دو طرف برای حمایت و اجرای عملیات‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های مشترک در هر جا که فعالند، به منظور پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی مشخص شده‌اند. این امر بر مبنای منافع مشترک و ظرفیت‌های مکمل دو طرف انجام می‌شود و دو شریک از تلاش‌های یکدیگر در راستای تقویت ظرفیت‌های خود حمایت می‌کنند. جمعیت هلال‌احمر ایران و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ این تفاهمنامه را براساس تعهد و رسالت خود، اصول بنیادین و قواعد و مقررات نهضت که در زیر عنوان شده‌اند، به امضا رساندند. هلال‌احمر ایران و صلیب‌سرخ بر مشارکت و همکاری بر مبنای احترام متقابل، برابری، ارتباط آزاد و شفافیت تأکید دارند. آنها از همکاری با یکدیگر اهدافی را دنبال می‌کنند: ترویج جهان‌شمولی ارزش‌ها و اصول بشردوستانه؛ حمایت و کمک‌رسانی به نیازمندان در راستای اصول نهضت؛ همکاری با هم به منظور تقویت ظرفیت، اعتبار و پذیرش نهضت؛ وحمایت از هم برای انجام تعهدات.
توانبخشی جسمی
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر ایران به‌عنوان شرکای مکمل، ظرفیت‌های خود را تجمیع خواهند کرد تا در حوزه توانبخشی جسمی در ایران و دیگر کشورها خدمات بشردوستانه ارایه دهند. دو شریک همچنین به همکاری و حمایت از هم ادامه خواهند داد تا دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان ایرانی و بین‌المللی برگزار و نیز ادغام هر چه بیشتر افرادی که دچار ناتوانی جسمی هستند را در جامعه ترویج کنند، و بر میزان دسترسی این افراد به خدمات و برنامه‌های جمعیت ملی بیفزایند.
ترویج احترام به حقوق بین‌المللی بشردوستانه و ارزش‌ها و هنجارهای بشردوستانه
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر به همکاری نزدیک ادامه خواهند داد تا نسبت به حقوق بین‌المللی بشردوستانه و ارزش‌ها و اصول بشردوستانه در میان علمای دینی، مقامات ملی، دانشگاهیان و کارکنان و داوطلبان جمعیت ملی آگاهی‌رسانی کرده و بر میزان دانش و احترام به آن بیفزایند. دو شریک، اجرای حقوق بین‌المللی بشردوستانه را ترویج و از ایجاد چارچوب‌های حقوقی ملی در این رابطه از طریق کمیته ملی حقوق بشردوستانه و دیگر نهادها بیشتر حمایت خواهند کرد.
بازپیوند خانواده
جمعیت هلال‌احمر با حمایت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به افرادی که به دلیل مخاصمه مسلحانه، دیگر شرایط خشونت‌آمیز، مهاجرت و یا بلایای طبیعی، تماس خود را با اعضای خانواده از دست داده‌اند و یا از آنها جدا شده‌اند، و نیز کسانی که از آزادی خود محرومند، خدمات بازپیوند خانواده ارایه می‌دهد. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از تلاش‌های جمعیت هلال‌احمر برای تقویت ظرفیت امدادگران این سازمان در حوزه بازپیوند خانواده و مدیریت اجساد حمایت می‌کند تا از ناپدیدی افراد پیشگیری و نیز پاسخی برای خانواده‌های مفقودان یافت شود. دو شریک در حوزه طرح‌ها و اولویت‌های مرتبط با بازپیوند خانواده و مهاجرت با هم همکاری خواهند کرد، بر میزان دسترسی خود به گیرندگان خدمات خواهند افزود و به همکاری با کنشگران داخلی و بین‌المللی ادامه خواهند داد تا نسبت به خدمات بازپیوند خانواده آگاهی‌رسانی شود.
مهاجرت
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در حوزه‌های تخصصی خود در رابطه با مهاجرت به جمعیت هلال‌احمر و دیگر شرکای خود مشاوره فنی و یا حمایت عملیاتی ارایه خواهد داد تا برنامه‌هایی را که برای پاسخگویی به نیازهای آسیب‌پذیرترین مهاجران در ایران لازمند، ایجاد و تقویت کنند. این کار هر جا لازم باشد در همکاری با دیگر ارکان نهضت انجام می‌شود.
ارتباطات
کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر ایران از طریق تلاش‌های مشترک خود و تبادل اطلاعات، دانش و تخصص فنی در حوزه ارتباطات، در روند ترویج و اشاعه نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و ارزش‌ها و اصول آن مشارکت می‌کنند. این دو شریک همچنین در زمینه اطلاع‌رسانی و ارتباطات عمومی در حوزه مسائل و دغدغه‌های مورد توافق بشردوستانه، با هم همکاری می‌کنند.
مقابله با مشکل مین و سوانح شیمیایی، میکروبی، تشعشعی و هسته‌ای
برای پیشگیری و کاهش جراحت و یا مرگ افراد و نیز جلوگیری از خسارات اقتصادی ناشی از آلودگی تسلیحاتی، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر ایران ظرفیت و امکانات لازم را برای تغییر رفتار و ترویج رفتار ایمن و آموزش خطرات در میان غیرنظامیانی که در مناطق آلوده زندگی و یا از آنها عبور می‌کنند، و نیز در میان مهاجران افغان (که به کشور خود بازمی‌گردند) ایجاد کرده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از تلاش‌های جمعیت هلال‌احمر برای افزایش ظرفیت خود به منظور پاسخگویی موثر به سوانح، بلایای شیمیایی، میکروبی، تشعشعی و هسته‌ای در ایران پشتیبانی می‌کند. این کار در راستای نیازها و نقش جمعیت هلال‌احمر در صورت بروز چنین سوانحی‌ انجام می‌شود.
بهداشت و درمان
جمعیت هلال‌احمر و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در حوزه بهداشت و درمان تبادل اطلاعات و تخصص و در برگزاری دوره‌های آموزشی همکاری می‌کنند. این دو شریک همچنین در صورت نیاز و براساس توافق دوجانبه، در زمینه ارایه خدمات بشردوستانه در ایران و دیگر کشورها همکاری دارند.
طرح «مراقبت‌های درمانی در معرض خطر»
جمعیت هلال‌احمر و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به همکاری مشارکت دوطرفه خود با دیگر شرکای کاری ادامه می‌دهند تا در رابطه با طرح مراقبت‌های درمانی در معرض خطر بین مقامات داخلی آگاهی‌رسانی و اجرای توصیه‌ها و اقدامات لازم برای حفاظت از مراقبت‌های درمانی را ترویج کنند.
دیگر حوزه‌های همکاری احتمالی
شرکا خود را متعهد می‌دانند تا گفت‌وگویی صریح و سازنده را در زمینه شناسایی و مدیریت فعالیت‌های اضطراری در ایران حفظ کنند. آنها ممکن است تصمیم بگیرند تا در حوزه‌های جدید همکاری که از دل نشست‌های اعضای نهضت بر می‌آیند و نیز حوزه‌هایی که به‌صورت دوجانبه شناسایی و مورد توافق قرار می‌گیرند، با هم همکاری داشته باشند. همچنین شرکا به منظور رسیدگی به نیازهای بشردوستانه ناشی از مخاصمات و دیگر شرایط اضطراری به گفت‌وگو و همکاری خود در حوزه‌هایی مانند لجستیک، منابع انسانی (شامل کارمندان استقراضی)، امنیت و چارچوب دسترسی ایمن‌تر، طرح‌های مشترک تأمین سرمایه و دیگر اشکال مشارکت عملیاتی در ایران و نقاط دیگر ادامه خواهند داد.


تعداد بازدید :  139