شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
ترویج امر داوطلبانه، امری فرابخشی است

|  دکتر الهیار سلطانی  |   داوطلب فعال جمعیت هلال‌احمر   |

فعالیت‌های داوطلبانه و شیوع فرهنگ کارهایی از این دست، ازجمله مباحثی است که می‌تواند به پیشرفت و استحکام نهادهای مدنی در جامعه کمک کند. اما برای ترویج و شیوع، مسأله اصلی در حوزه فعالیت داوطلبی، فرهنگ‌سازی و حوزه‌های مرتبط با آن است. در زمان کنونی بیش از هر چیز نیازمند کار و تلاش برای تحقق فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که کار داوطلبانه بناست در چه حوزه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد و قرار است چه موضوعی را دنبال کند. در صورت جا افتادن مسأله و انجام تبلیغات لازم، پذیرش عمومی جامعه برای چنین فعالیت‌هایی، در وضع مناسب قرار می‌گیرد.
لازم است در نظر داشته باشیم برای انجام بسیاری از کارها لزوما نباید چشم به راه فعالیت‌های داوطلبانه باشیم. برخی از افراد در چنین حوزه‌هایی درحال خدمت‌کردن هستند بنابراین، این افراد با یک انتخاب آگاهانه کار خدمت‌رسانی را انجام می‌دهند. این افراد با علاقه خود وارد حوزه مورد نظر شده‌اند. اما داوطلب‌شدن برای کاری خاص بحث متفاوتی را می‌طلبد. به هر روی مقوله فرهنگ‌سازی در کشور ما تعریف وسیعی دارد و مستلزم هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی است. این اقشار به واسطه ارتباط و وضعی که در زمینه تبلیغات دارند به‌طور جدی جامعه هدف ما هستند.
از سویی، با توجه به حس نوعدوستی و احساسات پاکی که بسیاری از ایرانیان از آن بهره‌مند هستند در صورت اتخاذ شیوه‌ای دقیق و انجام اقدامات اصولی، رسیدن به هدف (ترویج امور داوطلبانه) کار چندان سختی نیست. من به‌عنوان یکی از افراد تحصیلکرده جامعه معتقدم باید زکات علم خود را بپردازم و این امر را یک وظیفه می‌دانم که می‌تواند دین مرا با انجام اقدامات داوطلبانه (که به دلیل فرصت‌های به‌وجود آمده توسط جامعه، ایجاد شده است)، به خوبی ادا کند. بنابراین قدم گذاشتن در این راه برای من بیشتر به‌عنوان یک وظیفه مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر بنا باشد درباره ملت ایران صحبت کنم باید بگویم ملت ایران در مورد فعالیت‌هایی از این دست پذیرش بالایی دارند و در صورت معرفی کارها، اهداف و موضوعات به خوبی دل به کار می‌دهند و در مسیر اصلی قرار می‌گیرند. اما مسأله این است که مسئولان امر به چه نحوی با این موضوع، مواجه شوند. من پزشک استخدام وزارت بهداشت هستم اما به آن خاطر وارد فعالیت‌های داوطلبانه شده‌ام که احساس می‌کنم با وجود نبود انتفاع مالی در این حوزه‌ها، کارهای داوطلبانه در مقایسه با فعالیت‌هایی که به صورت موظف به انجام آنها مشغول هستم، لذت بسیار بالاتری دارند.
خوشبختانه بسیاری از مردم ایران علاوه‌بر تغذیه جسم در حوزه تغذیه روح هم فعال هستند و از این لذت معنوی، نهایت بهره را می‌برند. اگر بنا باشد درباره ارگان‌هایی که در این امر بالاترین درجه مسئولیت را دارا هستند، صحبت کنم باید بگویم مسأله داوطلبی برخلاف بسیاری از امور فرهنگی دیگر در حوزه اختیار یک ارگان خاص قرار ندارد. به بیان بهتر فرهنگ‌سازی در مورد فعالیت‌های داوطلبانه مساله‌ای فرابخشی است. رسانه‌ها، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و بسیاری از ارگان‌های دیگر در این مسأله می‌توانند تأثیر بگذارند.


تعداد بازدید :  169