شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
فرهنگ کار داوطلبانه باید از خانواده شروع شود

|  مریم عبدی  |    داوطلب فعال هلال‌احمر   |

همیشه کمک به دیگران و نیازمندان را خیلی دوست داشتم و با این‌که خودم وضع مالی خوبی ندارم، علاقه داشتم به دیگران کمک کنم. برای همین تصمیم گرفتم با شروع فعالیت‌های داوطلبانه برای کمک به دیگران واسطه شوم. خانواده و به‌خصوص همسرم هم خیلی حمایت کردند و در ورود من به فعالیت‌های داوطلبانه تاثیرگذار بودند. درحال‌حاضر 7‌سال است که مشغول به فعالیت‌های داوطلبانه و کار خیریه هستم و یک‌سال هم هست که در مجمع بانوان نیکوکار نظرآباد فعالیت می‌کنم. ما در این مجمع کارشناسی و کسانی را که واقعا نیازمند هستند، شناسایی می‌کنیم تا به آنها کمک شود.
شهرستان نظرآباد از نظر فرهنگ‌سازی خیلی ضعیف است، به‌همین دلیل شاید خیلی از افرادی که توانایی مالی برای کمک دارند، در این فعالیت‌ها شرکت نمی‌کنند. البته ما تلاش خودمان را برای جذب داوطلب‌ها می‌کنیم و به‌تازگی هم توانسته‌ایم 5 نفر را جذب کنیم که در فعالیت‌های امدادگری و کمک‌رسانی فعالیت کنند. اغلب افرادی که به این فعالیت‌ها علاقه نشان می‌دهند، آنهایی هستند که برای جامعه دلسوزی می‌کنند. متاسفانه جوان‌ها بین این افراد زیاد نیستند چون فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت نگرفته است. ریشه این فرهنگ‌سازی‌ها به خانواده برمی‌گردد و پدر و مادر با رفتار خود می‌توانند نشان دهند که فرزندانشان چطور رفتار کنند. به‌طور مثال وقتی یک نیازمند به آنها مراجعه می‌کند، برخورد پدر و مادر الگویی برای فرزندان و جوانان آینده است.  
همچنین رسانه‌ها و سازمان‌هایی نظیر بهزیستی و هلال‌احمر باید نسبت به این مسأله حساس باشند. حتی اعضای شورای شهر با حضورشان می‌توانند به فرهنگ‌سازی کمک کنند. متاسفانه با این‌که بارها با آنها تماس گرفتیم و به جلسه‌ها یا به گلریزان دعوت کردیم، نیامدند. در صورتی که حضور آنها که بیشتر با مشکلات جامعه و شهرستان آشنا هستند، می‌تواند خیلی کمک کند اما کم‌کاری می‌کنند.
مسئولان مدارس می‌توانند با برنامه‌های جذاب، دانش‌آموزان را به‌کارهای داوطلبانه جلب کنند. مثلا مدارس می‌توانند در روزهای جشن با برنامه‌هایی چون تئاتر یا کارهای هنری دیگر مثلا نقاشی، کمک به نیازمندان را به بچه‌ها آموزش دهند. یعنی آموزش به‌طور غیرمستقیم باشد تا این مسأله فرهنگ‌سازی شود به‌خصوص در  شهرستان نظرآباد باید به این موضوع خیلی توجه شود.
البته در این سال‌هایی که من مشغول به فعالیت هستم می‌بینم که اقبال مردم روز به روز بیشتر می‌شود و خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است. آنها به‌خصوص در ماه‌های محرم و صفر و جشن‌هایی که مثلا در اعیاد شعبانیه برگزار می‌کنیم، کمک‌رسانی بیشتری می‌کنند اما این فعالیت‌ها باید در همه زمان‌ها انجام شود و فقط مختص اعیاد مذهبی نباشد و این مسأله هم با کمک مسئولان و فرهنگ‌سازی در همه جنبه‌ها صورت می‌گیرد.


تعداد بازدید :  165