شماره ۴۲۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۵ آبان
صفحه را ببند
سینایی، کلانتری، ماهر، گیزلا سینایی و... از سفر به کیش گفتند
هنرمندان «ماهی‌ها و مرجان‌ها» خلیج فارس را ماندگار می‌کنند

|  آزاده جعفریان |  

جزيره زيباي كيش با داشتن دريايي مرجاني و سواحلي نقره‌فام در حاشيه خليج هميشه فارس به علت قرار گرفتن در آب‌هاي آزاد از تنوع آبزيان برخوردار است و با داشتن گونه‌هاي بسيار مختلفي از ماهي و ميگو نظير ماهي قباد، راشكو، حلوا سفيد يا زبيده، شوريده، سرخو، شعري، سبيتي، خاور، دختر ناخدا و... پناهگاهي براي موجودات آبزي بشمار مي‌رود.
كمتر نقطه‌اي را در دنيا مي‌توان يافت كه از لحاظ طبيعي به اين حد زيبا باشد. كف دريا به دليل زلالي و شفافيت تا عمق چند متري كاملا پيداست و اين هم از خاصيت مرجان‌هاست كه آب را تصفيه و زلال مي‌كنند. كافي است چند تكه نان به داخل آب بيندازيد تا خودتان با انواع و اقسام ماهي‌هاي رنگارنگ از نزديك روبه‌رو شويد. گروه هنری«پيله بهشت» باهمكاري موسسه خیریه کودکان بی‌سرپرست «دامون » در اقدامي قابل تحسين در راستاى پیوند جامعه هنرى و محیط‌زیست گروهي از هنرمندان نقاش و تصويرگران را با خود همراه ساخت تا آنان پس از تماشاي گونه‌هاي مختلف ماهي‌ها، آبزيان و ماهي‌هاي خليج‌فارس را روي بوم‌هايشان ماندگار كنند و در نهايت نمايشگاهي را با عنوان ماهي و مرجان در يكي از گالري‌هاي معتبر برگزار خواهد كرد.
در اين سفر، پرویز کلانتری، خسرو سینایی، محمد ابراهیم جعفری، حسین محجوبى، گیزلاوارگا سینایى، حسین ماهر، معصومه مظفری، وحید چمانى، سعید احمدزاده، مریم قازیانی، مهرنوش مشیری، فرشید شیوا، فاطمه رادپور، علی ندایی، سعید رفیعی، علی ذاکری، ستاره معتضدی، افشین بختیار، لیلا سیفی، مهشید دارابی، گلرخ محتاج‌الفضل، لیلی رشیدی، مرتضی‌ پورحسینی، علی زعیم، مرضیه صادقی، سبا عربشاهی، آرزو و افروز قلی‌زاده، هما رستمي، سمایه شریفی و الهه محیطیان گروه هنري پيله بهشت را همراهي كردند. اين گروه هنری‌ سال‌گذشته نیز پروژه «بازگشت پرندگان»، تصویرسازى ٢٨گونه از پرندگان مهاجر جزیره آشوراده گرگان را انجام داده و کتابى از مجموعه آثار هنرمندان دراین‌باره را به زیور طبع آراسته و امیدوار است، امسال با حضور چهره‌هاى شاخص هنرى، اتفاق بزرگتری را رقم زند.
غواصي  هنرمندان
در يك روز گرم پاييزي كه درجه حرارت از ٣٢ درجه سانتي‌گراد هم گذشته بود و دماسنج گرماي جزيره كيش را بيش از پيش به نمايش مي‌گذاشت. هنرمندان به سمت خليج فارس حركت كردند و پس از شركت در كلاس‌هاي آموزشي ويژه غواصي لباس‌هاي مخصوص را به تن كرده و در 2 گروه بانوان و آقایان به سمت دريا به راه افتادند. هر 4 نفر با 2 مربي به داخل خليج مي‌رفتند و پس از حدود 20 دقيقه به داخل قايق مي‌آمدند. دوربيني براي ثبت اين لحظات با هنرمندان به داخل آب مي‌رفت تا اگر تصوير ماهي يا صخره‌اي مرجاني توجه‌شان را جلب كرد از آن عكاسي كرده که بعدا از آن استفاده كنند. هنرمندان در این اقدام جالب توجه گروه هنری «پیله بهشت» می‌توانستند از نزدیک با چندین گونه از آبزیان خلیج فارس روبه‌رو شوند و به حتم این نزدیکی آنها را در خلق بهتر ماهی‌ها و مرجان‌ها کمک خواهد کرد.
مستند «پيله بهشت»
محمدعلى اینالو، مستندساز محیط‌زیست در اين سفر همراه هنرمندان تجسمي بود. وي در اين سفر، مستند «پیله بهشت» را کلید زده است که ضمن روایت متفاوتى از این اقدام محیط‌زیستى هنرمندان، زاویه نگاهى نو به کیش و اهمیت حفظ میراث زیستى دارد. اينالو، هنرمند مستندساز و طبيعت‌گرد كشورمان درباره سفرش به جزيره كيش گفت: گروهي از هنرمندان خوب تجسمي توسط خانم‌ها هما رستمی و مینا محیطیان هدایت می‌شوند. هدف من از همراهی این گروه پیوندزدن طبیعت و هنر است. پیش از این هم در سفرهای مختلف، تجربه این کار را داشته‌ام. البته این پیوند میان فیلم، عکس و نقاشی در کنار محیط‌زیست بوده است.
اینالو درباره موضوع این مستند بیان کرد: هنرمندان با سفر به جزيره کیش ماهى‌هاى کمیاب و رو به نابودی را سوژه قرار مى‌دهند. این هنرمندان از فاصله بسیار نزدیک، حتى با غواصى، محل و شیوه زندگى این ماهى‌ها را به تماشا نشستند و هر یک با سبک و سیاق خاص خود آنها را روى بوم و کاغذ به تصویر مى‌کشند.
آتليه  جرجاني
دیدار هنرمندان از آتلیه نقاشى سالار جرجانى یکى دیگر از مكان‌هايي بود كه از آن ديدن كردند؛ جرجانى، خیر موسسه خیریه کودکان بی‌سرپرست دامون کیش است که حامى مالى سفر هنرمندان به جزیره کیش بود. سالار جرجاني در اين آتليه، آثاري انتزاعي را با تكنيك ماژيك به روي ديوار آتليه دامون نصب كرده بود. اين آثار در عين دارا بودن فضاهاي انتزاعي از المان‌هاي معماري نيز بي‌بهره نبودند. در این دیدار حسین محجوبى و پرویز کلانترى موشکافانه آثار جرجانى جوان را مورد نقد و بررسى قرار دادند. جرجاني در كنار انجام امور خيريه در هنر نقاشي و معماري نيز دستي دارد و همين امر نيز باعث حمايت وي از اين سفر هنرمندان به جزيره كيش شده است. او از ماندگاري محيط‌زيست كيش روي بوم‌هاي هنرمندان حمايت كرده است. گروه هنري پيله بهشت با همكاري موسسه خيريه كودكان بي‌سرپرست دامون كيش اين برنامه را براي هنرمندان برپا كردند.
پرويز كلانتري: تاثيرگذاري محيط‌زيست
 از راه هنر  
پرویز کلانتری، هنرمند نقاش كه آثارش به كاهگل معروف است، يكي از هنرمندان همسفر پيله بهشت به كيش بود. وي درباره مشاهده ماهی‌های درحال انقراض خلیج فارس گفت: بر این باورم که متولی حفظ محیط‌زیست تنها ارگان‌های دولتی نیستند، بلکه جامعه متولی حفظ محیط‌زیست است. مردم باید موضوعات زیست‌محیطی را جدی بگیرند و محکم پشت این داستان بایستند.
 پرویز کلانترى، نقاش معمارى‌هاى کویرى ایران، سوژه نقاشى که براى نمایشگاه «ماهى و مرجان» در نظر دارد را اعلام کرد؛ او گفت: براي ماندگار ماندن ماهي‌ها جهت حفظ محيط‌زيست، من ماهي را مأمن دانستم و در زمینه کاهگلى مخصوص به خودم، ماهى را نجات‌بخش و این کار را با به تصویر کشیدن حضرت یونس در شکم ماهى نشان خواهم داد که تداعى‌کننده محل امن است.
گيزلا وارگا سينایي: پنجره اي به سوي طبيعت
گیزلا وارگا سينایي، هنرمند نقاش مجاري- ايراني كه به‌تازگي صلیب لیاقت جمهوری مجارستان را از سوی سفیر مجارستان كسب كرده است يكي از هنرمندان همراه گروه پيله بهشت بود. او درباره نقش هنر در حفظ محیط‌زیست گفت: حفظ محیط‌زیست یا هر پیام دیگری که به فرهنگ‌سازی نیاز داشته باشد به‌طور حتم همواره از طریق هنر به بهترین شکل منتقل می‌شود. 
سينایي با بيان اين‌كه  در هر حرکت خیرخواهانه یا فرهنگی که دعوت شوم با تمام وجود حضور پیدا خواهم كرد، گفت: من با طبیعت بزرگ شده‌ام و دوستش دارم و وقتی پیشنهاد حضور در این پروژه به منظور ماندگاري ماهي‌هاي خليج فارس به من داده شد با کمال میل پذیرفتم. سینایی ادامه داد: این سفر کوتاه برایم مانند پنجره‌ای بود که به طبیعت باز می‌شد. ما به همراه گروهي از هنرمندان غواصي كرديم كه در نوع خود بي‌نظير بود. تجربه غواصی، هم برای من و هم هنرمندان جوانی که از طبیعت دور هستند بسیار جالب بود.
خسرو سينايي: «پیله بهشت» باید با قطع ارتباط جوانان با محیط‌زیست مقابله کند
سينايي که به‌عنوان فیلمساز، هنرمندان تجسمی را در سفر كيش همراهی کرده، معتقد است که هنرمندان می‌توانند با خلق آثار هنری در زمینه حفظ محیط‌زیست حلقه واسطی میان طبیعت و نسل جوان باشند. به طور کلی هرگونه فعالیت فرهنگی که مرتبط با طبیعت باشد گام مثبتی برای تشویق هنرمندان و نسل جوان‌تر است تا در زندگی ماشینی گم نشوند و ذهن و وجود خلاقشان را در خدمت طبیعت قرار دهند. وی دراین‌باره ادامه داد: به‌نظر می‌رسد این خطر وجود دارد که جوان‌ترها ارتباطشان با طبیعت قطع شود و هنرمندان در پروژه پيله بهشت باید با این اتفاق مقابله کنند.
حسين ماهر: اين حركت بايد استمرار يابد  
حسین ماهر، نقاش مطرح کشورمان كه به تازگي 5 دوره آثارش را در گالري آريانا به نمايش گذاشته، ساير هنرمندان نقاش را در سفر به کیش همراهی کرده بود، او در ارتباط با اين سفر گفت: برای انعکاس وضع ماهی‌ها و مرجان‌های‌ رو به انقراض جزیره کیش نقاش‌ها و تصویرسازها در کنار هم حضور یافته‌اند تا این موضوع را انعکاس دهند این موضوع خیلی موثر است اما باید استمرار پیدا کند در غیر این صورت در حد یک جرقه باقی می‌ماند و بازتاب طولانی نخواهد داشت. چاپ بولتن، کاتالوگ، نشر به زبان‌های مختلف و برگزاری نمایشگاه در نقاط مختلف کشور می‌تواند تأثیر بیشتری  بگذارد.
افروز قلي‌زاده: تاثير هنر از طريق رسانه  
افروز قلي‌زاده، تصویرساز جواني است كه در پروژه قبلي نيز گروه هنري پيله‌بهشت را همراهي كرده و پرندگان آشوراده را به همراه هنرمندان تصويرساز ديگر ثبت كرده، او در اين سفر نيز به همراه سایر هنرمندان به جزيره كيش رفته تا با شركت در پروژه ماهی و مرجان تصاويري از ماهي‌هاي رو به انقراض جزیره کیش را به نمايش بگذارد. وي درباره اين سفر گفت: سفر بسیار مفیدی بود اما موضوع این است که این اقدامات زمانی می‌تواند موثر باشد که رسانه‌ای شود و مردم در جریان این رویداد قرار بگیرند؛ در غیر این صورت این‌گونه فعالیت‌هایی که از کانال هنر انجام می‌شود سودی ندارد.
این هنرمند تصویرساز درباره تجربه سفر به کیش گفت: هدف تماشای ماهی‌ها و مرجان‌ها و حضور در زیر آب بسیار مفید بود چرا که به شخصه تا به حال ماهی‌ها را در زیر آب ندیده بودم و برایم تجربه جدیدی بود. شاید زیباترین لحظه سفر برایم زمانی بود که زیر آب رفتم و ماهی را از نزدیک دیدم، دقایق باشکوهی بود.


تعداد بازدید :  211