شماره ۱۳۶۳ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزیر انرژی روسیه خبر داد:
رایزنی ایران و روسیه برای خرید هواپیماهای سوخو ـ 100
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: تهران و مسکو درباره فروش هواپیماهای سوخو ـ 100 به ایران رایزنی کرده‌اند. به گزارش ایسنا، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با کانال 24 تلویزیون روسیه، از رایزنی تهران و مسکو برای فروش هواپیماهای سوخو ـ 100 به جمهوری اسلامی خبر داد.  وی دراین‌باره گفت: ما با شرکای ایرانی‌مان درباره فروش هواپیماهای سوپر جت سوخو ـ 100رایزنی و طرحی را برای عملیاتی کردن آن مشخص کرده‌ایم. وی همچنین گفت که دو طرف برای فروش وسایل نقلیه ساخت روسیه نیز با ایران توافقاتی انجام داده‌اند. نواک تصریح کرد: ما امروز درباره انتقال واگن‌های قطار گفت‌وگو کرده‌ایم. ما تاکنون 1200واگن را ارسال کرده و قصد داریم حدود سه‌هزار تای دیگر را در‌ سال 2018 انتقال دهیم. ما همچنین درباره فروش اتوبوس‌های ساخت روسیه و وسایل نقلیه ساخت شرکت‌های UAZ و KAMAZ رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه خبر داد:
روحانی و اردوغان در مورد سوریه گفت‌وگو می‌کنند
سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: رئیس‌جمهوری ترکیه امروز بعدازظهر با رئیس‌جمهوری ایران تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد. ابراهیم کالین، دیروز در یک کنفرانس خبری در رابطه با تحولات جاری در منطقه، اظهارکرد: مهمترین مسأله در غوطه شرقی حضور گروه‌های تروریستی ازجمله گروه النصره در این منطقه بوده و برای بیرون کردن این گروه‌ها از این منطقه فعالیت‌هایی صورت گرفت. ولی این فعالیت‌ها به معنای واقعی به اجرا گذاشته نشد. دولت سوریه نیز به حملات خود در این منطقه ادامه داد. وی افزود: رئیس‌جمهوری ما نیز دیروز در رابطه با این موضوع با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌طور تلفنی گفت‌وگو کرد. پوتین نیز تأکید کرد در رابطه با این موضوع دستورات لازم را خواهند داد. سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: رئیس‌جمهوری ترکیه امروز بعدازظهر نیز با آقای روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به‌طور تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد. دستور کار اصلی این گفت‌وگو را نیز همین موضوع تشکیل خواهد داد. امیدواریم طی روزهای آینده نتایج ملموسی را مشاهده کنیم. وی تأکید کرد: انتظار برقراری یک آرامش جدی ظرف چند روز آینده را داریم.

در بدو ورود به بغداد
جهانگیری: برای تقویت همه‌جانبه روابط با عراق تلاش می‌کنیم
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به بغداد گفت: برای تقویت همه‌جانبه روابط با عراق به بغداد سفر کردم. به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: به دعوت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق و برای گفت‌وگو درباره راه‌های تقویت روابط میان دو کشور به بغداد آمدم. وی با اشاره به تاریخ عراق گفت: ملت عراق ملتی بزرگ است که با فتوای مرجعیت و همت عالی خود توانست بر تروریسم پیروز شود. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: با پیروزی بزرگ عراق بر گروه‌های تروریستی و امنیتی که اکنون برقرار شده شرایط برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور فراهم شده است.
جهانگیری اظهار امیدواری کرد: این سفر به توسعه روابط در همه زمینه‌ها میان دو کشور کمک کند و بخشی از موانع احتمالی بر سر راه این امر برداشته شود. نیره پیروزبخت «معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، «ولی‌الله سیف» رئیس‌کل بانک مرکزی و «فرود عسگری» معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی، اسحاق جهانگیری را در این سفر سه‌روزه همراهی می‌کنند. قرار است در این سفر، جهانگیری با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهوری و رئیس پارلمان دیدار و گفت‌وگو کند.
در جریان سفر معاون رئیس‌جمهوری ایران قرار است یک تفاهمنامه جامع همکاری در 10بند بین دو کشور امضا شود. جهانگیری در سومین روز سفر خود به زیارت عتبات مقدسه  عراق در کاظمین، کربلا و نجف اشرف مشرف می‌شود.

درخواست هیأت نمایندگی آمریکا    برای رسیدگی به کاستی‌های برجام
هیات نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استقبال از آخرین گزارش مدیرکل آژانس درباره برجام گفت: ما خواهان رسیدگی به کاستی‌های این توافق هستیم. به‌گزارش ایسنا، هیأت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ خود در نشست شورای حکام از گزارش 22 فوریه مدیرکل آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران استقبال و از تلاش‌های مدیرکل آژانس و معاون وی در امور پادمان‌ها و کارکنان‌شان برای کار حرفه‌ای در ایران قدردانی کرد. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی هیأت نمایندگی آمریکا در آژانس، در ادامه این بیانیه آمده است: ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی‌آزمایی و نظارت توافقات پادمانی همزمان با اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد. ‌ 


تعداد بازدید :  251