شماره ۱۳۶۳ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
فرش قرمز انگلیس برای ولیعهد عربستان، در میان اعتراضات شدید

ولیعهد عربستان در میان اعتراضات گسترده مردم انگلیس به اقدامات عربستان ‌سعودی در یمن در سفری سه روزه وارد لندن شد. محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان در سفری رسمی وارد لندن شد و بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس و سایمون کولیز، سفیر انگلیس در عربستان از وی استقبال کردند. در این میان، معترضان به سیاست‌های عربستان در قبال یمن، در لندن دست به تظاهرات زدند. به گفته منابع انگلیسی، قرار است محمد بن سلمان با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در دفترش دیدار کند. وی امروز (پنجشنبه) نیز دیدار دیگری با می‌خواهد داشت.
سخنگوی ترزا می‌ گفت در دیدار با ولیعهد سعودی نگرانی عمیق خود را از وضع انسانی در یمن ابراز خواهد کرد.
به‌گزارش گاردین، برخی از سیاستمداران و گروه‌های فعال حقوق بشری از وی خواسته‌اند که در این دیدار، ولیعهد سعودی را به‌ دلیل عدم رعایت حقوق بشر به چالش بکشد.
به‌گفته سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا، همچنین قرار است نخست‌وزیر با اشاره به اقدامات اخیر انجام‌شده توسط عربستان درخصوص بحران یمن بر اهمیت دسترسی کامل و بی‌قید و شرط کمک‌های انسانی و تجاری ازجمله بازگشایی بنادر تأکید کند. وی به ولیعهد خواهد گفت که انگلیس اتهامات درخصوص نقض قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی در یمن را به‌طور جدی دنبال کرده و بر لزوم تضمین تحقیق سریع و کامل در این‌خصوص تأکید خواهد داشت.
به گفته این سخنگو، ترزا می ‌به صراحت می‌گوید که ما خواهان این هستیم که هرچه سریع‌تر شاهد یک پیشرفت سیاسی برای خاتمه‌دادن به رنج و درد مردم یمن باشیم.
وی افزود: «مهمترین بخش این سفر یافتن راه‌هایی برای حمایت از عربستان جهت پیشبرد اصلاحات در این کشور است.»
قرار است محمدبن سلمان در مراسم ناهار با ملکه الیزابت و مراسم شام با چارلز، ولیعهد انگلیس و پسرش ویلیام حضور داشته باشد و دیدارهایی نیز با رهبران سازمان اطلاعات انگلیس خواهد داشت. علاوه بر این، ولیعهد عربستان همراه با ترزا می ‌در مراسم افتتاح شورای شراکت استراتژیک عربستان- انگلیس در دفتر نخست‌وزیری شرکت خواهد کرد. در این نشست وزرای دو کشور بر حمایت از اصلاحات در عربستان‌سعودی و روابط تجاری، دفاعی و امنیتی تأکید خواهند کرد.
همزمان معترضان به اقدامات عربستان‌سعودی در یمن نیز قرار است تظاهرات‌هایی در این رابطه در مقابل دفتر ترزا می ‌برگزار و اعتراضشان را به کشته شدن حدود ۱۰‌هزار تن در حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن و در خطر قرار گرفتن ۸/۳‌میلیون یمنی به دلیل نبود غذا و کمک‌های دارویی اعلام کنند. روز سه‌شنبه تظاهرات‌هایی مشابه در اعتراض به این سفر برگزار شد.
گرچه بن‌سلمان از زمان ولیعهد شدن، دست به اصلاحات اجتماعی زده و به‌عنوان مثال با دادن حق رانندگی به زنان و مجاز اعلام کردن ورود زنان به ورزشگاه‌ها، خود را مدافع حقوق بشر معرفی کرده است، اما نمی‌توان با اصلاحات اجتماعی بر جنایاتی که عربستان بیش از دو‌سال در یمن انجام می‌دهد، سرپوش گذاشت. حملات جنگنده‌های سعودی به مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان در یمن و محاصره اقتصادی، غذایی و دارویی این کشور، هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را در آستانه مرگ در اثر شیوع وبا، سوءتغذیه و بیماری‌های دیگر قرار داده است.
جرمی کوربین، رهبر اصلی‌ترین حزب کارگر، به گروهی از فعالان پیوسته و گفته است، ترزا می ‌باید به ولیعهد بگوید درحالی‌که عربستان به بمباران وسیع غیرنظامیان یمنی ادامه می‌دهد، بریتانیا دیگر سلاح به عربستان نمی‌فروشد.
گرچه بن سلمان تلاش دارد اصلاحات اجتماعی انجام دهد، اما وضع حقوق بشر در داخل این کشور نیز بسیار وخیم است.
کوربین همچنین گفته است: «بریتانیا باید مخالفت شدید خود را با نقض گسترده حقوق بشر و حقوق مدنی در عربستان‌سعودی روشن کند.»
از سوی دیگر، کارولین لوکاس، رهبر پیشین حزب سبزها، روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «آیا زمان آن نرسیده که ما پهن کردن فرش قرمز را برای دلالان و دیکتاتورها متوقف کنیم؟»
«امیلی تورنبری»، روزنامه‌نگار بریتانیایی در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت: «صدها کودک یمنی به دلیل شیوع وبا، هزاران نفر به دلیل سوءتغذیه و تعداد بی‌شمار دیگری نیز به دلیل حملات هوایی عربستان‌سعودی به غیرنظامیان یمنی در خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراسم عروسی و عزا جان خود را از دست داده و می‌دهند. این، به دلیل جنگ سه‌ساله یمن است که معمار اصلی آن عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است. او کسی است که پشت همه این اتفاقات حضور دارد و با ممانعت از ورود غذا و دارو به یمن، با گرسنگی دادن مردم می‌خواهد به اهداف سیاسی خود برسد؛ چیزی که نقض قوانین بین‌المللی است. حالا دولت بریتانیا برای چنین فردی، فرش قرمز پهن می‌کند؛ این اوج بی‌شرمی است!»


تعداد بازدید :  439