شماره ۱۳۶۳ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
بازی زیرکانه « اون »
دونالد ترامپ: فکر می‌کنم که صحبت‌ها از سوی کره‌شمالی و کره‌جنوبی بسیار مثبت بوده است

آرمین منتظری| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با استقبال از پیشنهاد کره‌شمالی برای انجام مذاکرات هسته‌ای آن را گامی مثبت خواند و در این‌باره گفت: ما باید کاری انجام دهیم. ما نباید اجازه دهیم تا این وضع بدتر شود. رئیس‌جمهوری آمریکا در دفتر کار خود به همراه نخست‌وزیر سوئد خوشبینی محتاطانه خودش را بابت رویکرد کره‌شمالی به منظور تمایل برای انجام مذاکرات ابراز کرد و در پاسخ به سوالات خبرنگاری درباره کاهش تنش‌ها گفت: ما شاهدش هستیم. آنها به نظر به صورت مثبتی گام برمی‌دارند. فکر می‌کنم که صحبت‌ها از سوی کره‌شمالی و کره‌جنوبی بسیار مثبت بوده است. این مسأله خیلی خوبی برای جهان است. من می‌خواهم خوشبین باشم. به نظرم ما مذاکره‌ای بسیار خوب خواهیم داشت. باید ببینیم چه پیش خواهد آمد. رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار تاریخی با کیم جونگ اون را منتفی ندانست و گفت: راهی بسیار طولانی را با کره‌شمالی پیموده‌ایم. باید کاری انجام شود. وی پیشنهاد مذاکره کره‌شمالی را صادقانه خواند و افزود: به‌زودی خواهیم فهمید که ماهیت این پیشنهاد چیست.
کیم‌ جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اواخر آوریل را برای دور سوم مذاکرات میان دو کره تعیین کرده است. قرار است این مذاکرات در پامونجان برگزار شود. اون همچنین اعلام کرده که حاضر است با ایالات متحده آمریکا درباره عادی‌سازی روابط و خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره مذاکره کند. او همچنین گفته است که در طول دوران مذاکرات، کره‌شمالی هیچ آزمایش هسته‌ای یا موشک بالستیک انجام نخواهد داد. گفته می‌شود که او در دیدار با هیأت مذاکره‌کننده کره‌جنوبی گفته است که خلع سلاح شبه‌جزیره کره یکی از آرزوهای پدرش دم مرگ بوده است و او تلاش خواهد کرد این آرزو برآورده شود.
البته این نخستین‌بار نیست که کره‌شمالی درست در آستانه درگرفتن یک جنگ تلاش می‌کند تا روابطش را با آمریکا بهبود ببخشد. در سال‌های 1993 و 1994 میلادی که بحران هسته‌ای در شبه‌جزیره به وجود آمد، کره‌شمالی تلاش کرد تا به چارچوب توافقی دست یابد. در آن زمان طرحی برای مذاکرات میان دو کره مطرح شد که با مرگ کیم ایل سونگ در تابستان‌ سال 1994 این طرح کنار گذاشته شد. در ‌سال 1998 وقتی که کره‌شمالی تلاش کرد ماهواره‌ای به فضا بفرستد، که البته این موشک ماهواره‌بر از آسمان ژاپن عبور کرد، کره‌شمالی بار دیگر پیشنهاد مذاکراتی را آغاز کرد. در آن زمان هیأتی دیپلماتیک به ریاست کیم دائه جونگ، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در مذاکراتی با کره‌شمالی شرکت کرد و پس از آن کره‌شمالی تلاش بسیار کرد تا روابط دیپلماتیکش را با جهان بهبود ببخشد. نخستین آزمایش اتمی کره‌شمالی در‌ سال 2006، بار دیگر مقدمه‌ای برای مذاکرات دو‌جانبه میان دو کره در ‌سال 2007 شد. در تمامی موارد ذکر شده، کره‌شمالی از بحران به وجود آمده برای ایجاد فضای بازتر برای فعالیتش، رهایی نسبی از زیر بار فشار تحریم‌ها و تغییر معادلات در شبه‌جزیره کره استفاده کرد.
 نخستین گام برای تحلیل رفتار کره‌شمالی توجه دقیق به گفته‌های کیم جونگ اون است. باید توجه کرد که اون چه گفته و چه نگفته است! خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی تنها محدود به خلع سلاح کره‌شمالی نمی‌شود، بلکه به ساختار نیروهای نظامی آمریکا در شبه‌جزیره کره نیز مربوط می‌شود. بنابراین آنچه اون گفته، چتر هسته‌ای آمریکا در آسمان کره‌جنوبی را نیز شامل می‌شود. کیم جونگ اون گفته است که اگر امنیت کشورش تضمین شود، حاضر است سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد. اگرچه کیم جونگ اون این سخنان را در دیدار با هیأت کره‌جنوبی بر زبان آورده است، اما کاملا بدیهی است که خطابش آمریکاست، بنابراین به نحوی  معنای این سخنان اون این است که ارتش آمریکا باید نیروهای نظامی‌اش را که در کره‌جنوبی مستقر هستند و تهدیدی برای کره‌شمالی محسوب می‌شوند، از این کشور خارج کند. علاوه بر این، اون گفته است که آزمایش‌های موشکی را تعلیق می‌کند اما دقیقا نگفته که آیا موشک‌های کوتاه‌برد نیز شامل این تعلیق خواهند شد یا نه. شاید کره‌شمالی تصمیم داشته باشد همچنان به استفاده از موشک‌های کوتاه‌برد ادامه دهد. همچنین از سخنان اون نمی‌توان استنباط کرد که او پرتاب موشک ماهواره‌بر را نیز تعلیق خواهد کرد، چراکه کره‌شمالی همواره از پرتاب موشک ماهواره‌بر به‌عنوان حق طبیعی خود یاد کرده است.
آنچه اون با سخنان اخیرش موفق شده به آن دست یابد این است که آمریکا را مجبور کرده تا قدم بعدی را بردارد. کره‌جنوبی پیشتر برای شرکت در نشست اواخر آوریل اعلام آمادگی کرده است. همچنین گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که کره‌جنوبی به پیونگ یانگ اطلاع داده است که رزمایش نظامی مشترک با آمریکا در ماه آوریل همچنان برگزار خواهد شد. تا به حال شرایط آمریکا برای مذاکره با کره‌شمالی این بوده که این مذاکرات باید درباره خلع سلاح کره‌شمالی باشد و کره‌شمالی نیز باید صداقت خود را برای آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی نشان دهد. کره‌شمالی هر دوی این پیشنهادها را پیشاپیش روی میز گذاشته است، اما واقعیت این است که واشنگتن حالا منتظر پیشنهاد کره‌شمالی نبود. کاخ سفید امیدوار بود که پیشنهاد مذاکره مستقیم زمانی اعلام شود که کره‌شمالی در شرایط بسیار بدتری به لحاظ تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی باشد. دولت آمریکا مذاکراتی را که منجر به یک وقفه دیگر شود، نمی‌خواهد. کاخ سفید نمی‌خواهد کره‌شمالی با سلاح‌های هسته‌ای بعد از مذاکرات به حال خود باقی بماند و به دنبال توافقی است که فراتر ار خلع سلاح باشد و حل مشکل باشد.
حالا کره‌شمالی آمریکا را در مقام پاسخگویی قرار داده است. کره‌جنوبی مسلما طرفدار مذاکره خواهد بود. کره‌جنوبی می‌خواهد مذاکرات ادامه یابد تا سئول بتواند بیشتر از گذشته بر مسائل داخلی خود تمرکز کند. چین و روسیه نیز مسلما به‌زودی از آمریکا خواهند خواست پاسخ درخواست کره‌شمالی را بدهد. واشنگتن تاکنون نشان داده است که طرفدار اعمال فشار حداکثری بر کره‌شمالی است و برای این کار از متحدان منطقه‌ای نیز کمک خواسته است. از این‌رو است که کشوری مثل ژاپن مسلما از تغییر ناگهانی موضع آمریکا نگران خواهد شد. اگر آمریکا حالا با کره‌شمالی بر سر میز مذاکره بنشیند، ممکن است بار دیگر سرنوشت ناتمام مذاکرات قبلی تکرار شود. اگر آمریکا نخواهد مذاکره  کند  نیز باید خطر تیرگی روابط با کره‌جنوبی و تغییر در همکاری‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بر کره‌شمالی را بپذیرد. کیم جونگ اون نیز مانند پدر و پدربزرگش بار دیگر ثابت کرد که تحولات بین‌المللی را خوب می‌فهمد. او تنها یک رهبر دیوانه نیست که با سلاح هسته‌ای به تهدید دیگران بپردازد. کیم جونگ اون درست زمانی فعالیت‌های هسته‌ای را شدت بخشید که ترامپ تازه روی کار آمده بود و باید با مشکلات و مسائلی نظیر دخالت روسیه در انتخابات و آشوب داخلی در کاخ سفید دست‌وپنجه نرم می‌کرد و حالا بعد از آزمایش چند موشک هسته‌ای دوربرد که گفته می‌شود به شمال آمریکا نیز می‌رسد، درست زمانی پیشنهاد مذاکره مستقیم را مطرح کرده که آمریکا برایش آماده نیست. در هر صورت او بازی هوشمندانه‌ای را آغاز کرده است؛ بازی‌ای که حالا در آن آمریکا باید حرکت بعدی را انجام دهد.  


تعداد بازدید :  472