شماره ۱۳۶۳ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
میز سیاست

مرتضوی: هیچ‌گونه احضار و دعوتی
از من نشده است
ایسنا نوشت: سعید مرتضوی دادستان وقت تهران در واکنش به خبر صدور حکم جلبش، اعلام کرد: تابه‌حال از طرف اجرای احکام هیچ‌گونه احضار یا دعوتی از اینجانب یا ضامن به عمل نیامده است. در پی به مصاحبه وکیل عبدالحسین روح‌الامینی مبنی بر صدور حکم جلب برای سعید مرتضوی بخشی از توضیحات وی به استناد ماده 23 قانون مطبوعات به شرح زیر منتشر می‌شود: «تابه‌حال از طرف اجرای احکام هیچ‌گونه احضار یا دعوتی از اینجانب یا ضامن به عمل نیامده؛ بنابراین چنانچه بدون طی مراحل آیین دادرسی اقدامی هم صورت گرفته باشد، اینجانب از آن بی‌اطلاع بوده و خلاف قانون و رویه معمول در اجرای احکام و آیین دادرسی عمل شده است.» همچنین در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: «در رابطه با حکم صادره از سوی شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران که علیرغم احکام برائت قبلی و همچنین برخلاف رأی قطعی شعبه 38 دیوان‌عالی کشور و بدون درنظرگرفتن موازین آیین دادرسی کیفری و مسلمات فقهی و شرعی و دلایل موجود در پرونده، اینجانب را درخصوص اتهامی ناروا در جریان برخورد با فتنه‌ سال 1388 و در راستای ایفای وظایف قضائی پیرامون اخلالگران در نظم و امنیت کشور و سلب آسایش شهروندان، بدون کوچکترین خطا یا گناه یا صدق عنوان مجرمانه‌ای به دو‌سال حبس محکوم نموده که واجد موازین حق اعاده دادرسی و اعمال ماده 477 آیین دادرسی کشوری می‌باشد؛ لذا با عنایت به این‌که قانونگذار در ماده 477 قانون آمره مذکور درصورتی که پیرامون حکم قطعی و لازم‌الاجرا شرایط فوق‌البیان حادث باشد و دلایلی مبنی برخلاف بین شرع‌بودن اقامه گردد، اظهارنظر و قضاوت درخصوص آن را به شخص ریاست محترم قوه‌قضائیه که فقیه و مجتهد عادل و منصوب مقام عظمای ولایت می‌باشند، واگذار نموده و چون این حق به موجب قانون فقط یکبار قابل اعمال است، اینجانب به فوریت درحال تنظیم لایحه درخواست اعمال ماده 477 می‌باشم و امیدوارم در جریان این رسیدگی، مقام عالی ریاست قوه‌قضائیه که منصوب مقام عظمای ولایت است و لاجرم به ابعاد فقهی و شرعی احکام آگاهی کامل دارند، آن را اجابت نموده و نظر فقهی و شرعی خود را فارغ از برخی جنجال‌های رسانه‌ای اعلام کنند.»
راهکارهای پیشنهادی ذوالنور
 برای رفع حصر کروبی و موسوی
ایلنا نوشت: رئیس فراکسیون روحانیت مجلس که اخیرا از ۱۴ساعت مذاکره خود با حجت‌الاسلام کروبی در طول حصر سخن گفته، نظراتش درباره حصر و مسائل پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ را تشریح کرد و ضمن تأکید بر این‌که احمدی‌نژاد هیچ تقصیری در وقوع آن حوادث نداشته است، معتقد است که احمدی‌نژاد یک ضدانقلاب تمام‌عیار است. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم گفت: فکر می‌کنم به‌طورکلی ۳ راه برای حل موضوع حصر وجود دارد. اول این‌که این افراد آزاد شوند. با این حال اگر نظام یک‌جانبه این افراد را آزاد کند، نمی‌تواند جواب مردم را بدهد. مردم سوال خواهند کرد که چطور کسی که کوکتلی به سمت بانک انداخته، کسی که موتوری آتش زده، کسی که ماموری را مجروح کرده را مجازات کردید اما چطور کسانی که در رأس این جریانات بوده و همه خسارات را به بار آوردند، یک‌جانبه آزاد کردید. بنا بر این نظام به تخلف از عدالت و ضعیف‌کشی متهم خواهد شد و این شدنی نیست. دوم این است که نظام این افراد را محاکمه کند. با توجه به استدلالات و مدارکی که در اختیار داریم، اگر بنا به محاکمه این افراد باشد‌، چیزی کمتر از اعدام در انتظارشان نخواهد بود. او ادامه داد: من اعتقادم این است که اگر محاکمه‌ای اتفاق بیفتد، کمتر از اعدام در انتظار سران محترم فتنه نیست و اگر چنین اتفاقی بیفتد، یقینا به نفع آنها نخواهد بود و چون رسانه‌های دنیا در اختیار ما نیست، رسانه‌ها و شریان اطلاع‌رسانی دنیا در اختیار غول فضای مجازی است که سرورهایش در اختیار بیگانگان است و همان‌ها هم در دوران فتنه، نهایت حمایت را از آن کرده و افکار عمومی را تحت‌تأثیر قرار دادند و در جریان آشوب‌های اخیر نیز، این آشوب‌ها را پوشش دادند که مردم دست رد بر سینه آنها زدند. بنابراین در چنین فضای نابرابری‌ای که در فضای مجازی داریم، قاتل را جای قربانی خواهند نشاند. بنابراین جمهوری اسلامی تدبیر و عقل دارد و در بین دو شرایط، شرایطی را انتخاب می‌کند که ضرری کمتر برای مردم به همراه داشته باشد. همین است که در حصر هستند و حصر این افراد نیز با نظر شورای‌عالی امنیت ملی است.
گفتند جهانگیری سکوت کند  تا افشاگری نشود
نامه‌نیوز نوشت: جلال جلالی‌زاده دبیر شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد، گفت: به نظر من جهانگیری یکی از اصلاح‌طلبانی است که تاکنون در عرصه‌های مختلف مواضع خود را بیان کرده و فرد قابل اعتماد و دارای پایگاه قوی میان اصلاح‌طلبان است. یکی دیگر از ویژگی‌های او این است که به عهد خود وفادار می‌ماند. در ایام تبلیغات انتخاباتی نیز با این‌که توصیه‌هایی شده بود تا کنار نکشد، به عهد خود با روحانی وفادار ماند و کناره‌گیری کرد. به نظر من، جهانگیری پایگاه خوبی در میان اقشار مختلف مردم است و اگر در انتخابات 96 نیز کنارگیری نمی‌کرد، رأی می‌آورد. او ادامه داد: اگر جهانگیری مقابل قالیباف نمی‌ایستاد، روحانی کم می‌آورد، می‌توان حدس‌هایی زد. به هرحال خیزبرداشتن جهانگیری و اظهارات مستند او بود که توانست قالیباف را به عقب‌نشینی واداشته و روحانی را نجات دهد. بیان مطالب مستند و با دلیل موجب افشاگری و برملاشدن برخی از ضعف‌ها بود و احتمال می‌رود که برخی مقامات به او توصیه کرده باشند که تندروی نکند. سکوت در مناظره بعدی نیز این را می‌رساند که جهانگیری به خاطر این توصیه‌ها و نمایش حسن نظر خود تغییر رویه داد. من فکر می‌کنم توصیه به سکوت مربوط به زمان انتخابات می‌شود، چون اگر جهانگیری هم مثل قالیباف عمل می‌کرد، احتمالا مسائلی طرح می‌شد که به نفع نظام نبود.
مباحث بین قوا باید در پستوها مطرح شود
خبرآنلاین نوشت:  اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مباحثی که بین قوای سه گانه رخ می‌دهد، پیشنهاد می‎کند که این موضوعات در پستوها مطرح شود و در انظار عموم قرار نگیرد تا منجر به ناامیدی آنان از وضعیت موجود نشود. اشرف بروجردی درخصوص هشدارهایی که این روزها مسئولان کشور اعم از دولتی و غیردولتی و اصلاح طلب و اصولگرا در مورد القای حس ناامیدی در جامعه می دهند، در گفت‎وگو با خبرآنلاین عنوان کرد: بحث ناامیدی جامعه و نگرانی‌هایی که مردم نسبت به سرنوشت خود دارند به دلیل رویکردهای سیاسی موجود است. وی گفت: معمولا مردم وقتی می بینند فردی را که برای انتخابش با اشتیاق به پای صندوق های رأی رفتند و او را برگزیدند، مورد هجمه و تعرض لفظی از تریبون هایی که در اختیار کسانی است که باید داعیه ملاطفت و آرامش بخشی به جامعه را داشته باشند قرار می گیرد، نمی توانند احساس ناامیدی نکنند. بروجردی تریبون های نماز جمعه و برخی رسانه ها از جمله صدا وسیما را از عوامل ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه دانست و یادآور شد: رسانه ملی عملکرد دوگانه‌ای دارد. گاهی با برنامه های دولت همراهی می کند اما در اکثر موارد نشان می دهد که به دنبال این نیست که یک چهره مطلوبی از عملکرد دولت به جامعه ارایه کند و این باعث نگرانی ها و ناامیدی هایی می شود. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: مردم نیاز به آرامش دارند تا بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند. اما وقتی که بی ثباتی ایجاد می شود و دو یا چندگانگی در رفتار مدیران ارشد نظام صورت می‌گیرد، خودبخود احساس می کنند که نمی توانند برای زندگی آینده خود برنامه ریزی کنند و این باعث دلسردی آنها می شود. بروجردی یادآور شد: امروز همه کسانی که دست اندرکار امور هستند و مسئولیت دارند و بخصوص کسانی که در رأس سه قوه قرار گرفته‌اند، باید شرایطی را فراهم کنند که مردم احساس شادمانی و نشاط و امیدواری به آینده و سرزندگی و شادابی داشته باشند. او با تاکید بر اینکه این امر باید از سوی همه مسئولان و نه فقط مسئولان قوه مجریه مورد اجرا قرار بگیرد، گفت: مباحثاتی که بین سه قوه در می گیرد، بهتر است در پستوها مطرح شود و در انظار عموم قرار نگیرد تا منجر به ناامیدی آنان از وضعیت موجود نشود. قطعا در بین کسانی که ناقد هستند افرادی حاضرند که القای ناامیدی می کنند. اینها به قصد نقد نیامدند بلکه به قصد تخریب آمدند که آثار آن در زندگی اجتماعی مردم نمایان می شود.


تعداد بازدید :  281