شماره ۱۳۶۳ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
تشکیل کمیته پیشگیری از آسیب‌های چهارشنبه‌سوری

شهروند| کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ضمن تشریح آمار و اطلاعات آسیب‌های ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری در ‌سال گذشته به بیان توصیه‌های مهم درخصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری پرداخت.
به گزارش ایسنا، محمد عبدالوند با بیان این‌که چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های سنتی ایرانیان است که در ساعات پایانی آخرین سه‌شنبه ‌سال برگزار می‌شود، ولی متاسفانه افراد زیادی در این مراسم آسیب می‌بینند، گفت: آتش‌بازی مراسم چهارشنبه‌سوری سالیانه تعداد زیادی از افراد را به‌ دلیل آسیب‌های جبران‌ناپذیری همچون سوختگی، قطع عضو و معلولیت‌های جسمی روانه بیمارستان‌ها می‌کند.
عبدالوند درعین حال گفت: طبق آمار ثبت‌شده از مجروحان مراجعه‌کننده به مراکز پزشکی و بیمارستان‌های تحت‌ پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری‌ سال ۱۳۹۵، نسبت به ‌سال قبل از آن کاهش داشته است.‌ سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۵۵نفر مجروح در اثر حوادث ناشی از آتش‌بازی به مراکز پزشکی و بیمارستان‌های تحت ‌پوشش دانشگاه مراجعه کرده‌اند. این تعداد در ‌سال قبل آن، ۵۴۷نفر مصدوم گزارش شده است که حدود ۱۷‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. حدود ۳۶‌درصد مجروحان ‌سال گذشته محصل و ۷۸‌درصد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های حوزه این دانشگاه در‌ سال گذشته
مذکر بودند.
مسئول جمع‌بندی گزارش کشوری آسیب‌های ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری در سال‌های ۹۵-۱۳۹۴، با بیان این‌که ۵۵‌درصد مجروحان دچار سوختگی شده بودند، افزود: همچنین ۷۰‌درصد مجروحان حین استفاده از مواد محترقه مجروح شده و ۲۵‌درصد از کل آسیب‌دیدگان نیز رهگذر بودند.
عبدالوند درخصوص بیشترین عضو آسیب‌دیده، تصریح کرد: بیشترین سوختگی و صدمه به میزان ۴۱‌درصد مربوط به دست، آسیب چشم با بیش از ۱۸درصد، رتبه دوم را داشته و مصدومیت پا ۹‌درصد موارد را شامل شده است. ‌سال گذشته مورد فوت گزارش نشده است. بیشترین موارد گزارش‌شده از مرکز بهداشت شمال تهران (۵۵درصد کل موارد) است که علت آن وجود بیمارستان سوانح سوختگی شهیدمطهری در منطقه تحت‌ پوشش آن
مرکز است.
کارشناس مسئول برنامه پیشگیری حوادث و ارتقای ایمنی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این نکته که هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد، اظهار داشت: مطالعات نشان داده که گاهی شدت آسیب افراد ناظر آتش‌بازی‌ها از مجریان هم شدیدتر بوده است، بنابراین تأکید می‌شود با وجود پایین‌بودن احتمال آسیب، به لحاظ اهمیت و شدت بالقوه آنها، توصیه‌های سلامتی برای همه به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان جدی گرفته شود. قابل ذکر است، درمان آسیب‌های چشمی بسیار طولانی بوده و حتی تا ماه‌ها و سال‌های بعد ادامه می‌یابد و حتی ممکن است به تخلیه چشم منجر شود.
عبدالوند در تشریح اقدامات معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخصوص کنترل آسیب‌های ناشی ازحوادث چهارشنبه‌سوری به تشکیل کمیته پیشگیری از آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه، اعلام آمادگی اورژانس برای استقرار در کلیه مناطق شهر به تعداد کافی جهت امدادرسانی به مصدومان احتمالی و تقویت نظام مراقبت آسیب‌های چهارشنبه‌سوری اشاره کرد.


تعداد بازدید :  527