رضا کیانیان بازیگر
چند وقت پیش از یکی از مدیران ژاپن پرسیده بودند که شما با آمریکاییها چگونه مبارزه میکنید گفت مبارزه با آمریکا فقط شعار دادن نیست وقتی رئیسجمهوری آمریکا روی میزش تلفن پاناسونیک است و باید با تلفن پاناسونیک حرف بزند این میشود مبارزه با آمریکا. سینمای ایران پرچمدار مبارزه جهانی با آمریکا است. سینمای آمریکا بسیار قدرتمند بود و با تهاجمی که به سینمای دنیا و کشورهای اروپایی مانند سینمای مستقل انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، سوئد، کرد، سینمای مستقل این کشورها را از بین برد. بهشتی زمانی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بودند، به ژاپن سفر کردند و موقعی که برگشتند، میگفتند در ژاپن وضع اسفباری درباره سینما وجود دارد زیرا در استودیوهای ژاپنی یا فیلم آمریکایی ساخته میشد یا فیلمهای غیراخلاقی، درحالیکه تا سالها قبل در همین استودیوها فیلمسازانی همچون کوبا یاشی، میزو کوچی، فیلم ساختهاند و عین همین کار در کشورهای اروپایی نیز اتفاق افتاده است وکل سینما نابود شده است. در سینمای ایران یک قطاری راه افتاد به نام موج نوی سینمای ایران. از دهه ۵۰ این اتفاق افتاد به نام سینمایی انسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این سینمای درست از طرف جمهوری اسلامی حمایت شد زیرا فیلمهایی که در آن دوره ساخته شد به نوعی طلیعهدار حتی انقلاب شد. امروز سینمای ایران درجهان مطرح شده است و تمامی جشنوارهها اگر در زمان برگزاری فیلم ایرانی نداشتند یک چیزی کم داشتند زیرا خود اروپاییها سینمای خودشان را از دست داده بودند و در قبال سینمای آمریکا زانو زده بودند اما میدیدند که سینمایی قد علم کرده است که با فرمولهای سینمای آمریکا سازگار نیست اما موفق است و آلترناتیوی بود در برابر سینمای آمریکا و به همین دلیل سینمای اروپا در جهت مقابله با سینمای آمریکا از سینمای ایران حمایت کردند و کار به جایی رسید که حتی خود آمریکاییها نیز مجبور شدند به فیلمهای سینمای ایران اهمیت بدهند و حتی جایزه بدهند. این کار یعنی مبارزه با قلدری آمریکا اما این مسأله را بسیاری از مسئولان ما نمیبینند و فکر میکنند که حتما باید یکسری فیلمهایی درست شود که حتما شخصیت اول در آن نماز بخواند درحالیکه این مبارزه با آمریکا نیست. سینمای ایران در تمامی جشنوارهها آلترناتیو سینمای آمریکا بود، اما در ۸سال گذشته این سینما دچار ضعف شد و حضور سینمای ایران در جشنوارههای جهانی کمرنگ شد و جریانی که در قبال این موفقیت ایستاده بود سعی کرد که موفقیت سینمای ایران را در جشنوارههای جهانی فقط به حساب سیاهنمایی بگذارد. امروز رژیم صهیونیستی با فرمولهای سینمای ایران شروع کرده است به فیلم ساختن و صندلی سینمای ایران را در جشنوارههای جهانی گرفته است و تاخت و تاز میکند، اگر کمی دست و پای سینمای ایران را باز بگذارند بازهم ما جایگاه خود را در سینمای جهان پیدا میکنیم.
منبع: ایلنا