شماره ۱۳۶۳ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
پای صحبت کارشناسان سینما درباره جوایز اعطایی در اسکار
سیاسی بودن اسکار توهم یا واقعیت

حمیدرضا عظیمی| مراسم جایزه اسکار که از آغاز‌ سال جدید اهالی سینما منتظر برگزاری آن بودند، بالاخره برگزار شد و جوایزی که برمبنای رأی‌گیری از میان بیش از 6‌هزار نفر (گفته می‌شود جدیدا این تعداد به 8‌هزار نفر افزایش یافته‌اند) به نامزدها اعطا شده، باز هم در ایران، حرف و حدیث به وجود آورد گفته شد باز هم جایزه به فیلم با موضوع حمایت از دگرباشان داده شد جایزه به فیلم شکل آب هم به این دلیل که نوعی گزینش خارج از عرف جنسی را به نمایش گذاشت، حرف و حدیث به وجود آورد. در این میان کارشناسان نظرات مختلفی دارند. حمیدرضا صدر که با «شهروند» به گفت‌وگو نشسته، می‌گفت: اسکار را خیلی نباید جدی گرفت. این مراسم یک شو است و به‌نظرم در ایران بیش از حد نسبت به این مراسم و جوایز اعطایی آن حساس شده‌ایم. او معتقد است: نمی‌توان این‌طور گفت که این جایزه سیاسی است، اما مراسم آن به هر دلیل مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر من به جای دوستانی که روی سیاسی بودن اسکار، حرف دارند می‌خواستم آن را زیر سوال ببرم، شیوه دیگری انتخاب می‌کردم و اتفاقا، این مراسم ویژگی‌های دیگری دارد که باید از آن زاویه وارد شد.
صدر سیاسی‌بودن اسکار را نمی‌پذیرد و تأکید دارد که امسال به جای این‌که به سیاسی بودن یا نبودن اسکار بپردازیم بهتر است به سخنرانی‌های ارایه‌شده در این مراسم توجه داشته باشیم که موضوعات قابل‌توجهی در آن دیده می‌شود.
مضاف بر حمیدرضا صدر با تعداد دیگری از اهالی سینما این سوال را در میان گذاشتیم که «آیا معتقدید در جوایز اسکار داده شده با توجه به ترکیب برگزیدگان، سیاست بر هنر در اعطای این جوایز پیشی گرفته است؟» یا «آیا این جوایز را همراه با فشار سیاسی یا دست‌کم لابی کانون‌های قدرت در آمریکا می‌بینید؟»
رضا درستکار منتقد، فرزاد موتمن کارگردان و کتایون شهابی پخش‌کننده بین‌المللی فیلم به سوالات «شهروند» پاسخ داده‌اند:


تعداد بازدید :  473