شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
تلخ و شیرین

عبدالرسول وصال مديرمسئول

دیروز دو حادثه مهم اتفاق افتاد؛ یکی مرگ مرتضی پاشایی و دیگر، پایان نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها. درگذشت جانکاه و غم‌انگیز خواننده‌ای که مردم کوچه و بازار با طنین صدایش خو گرفته بودند، نه‌تنها عاشق پیشه‌گان بلکه همه را تحت‌تأثیر قرار داد و روز گذشته را برایمان تلخ کرد. خدایش بیامرزد.
اما رویداد پایانی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دو میهمان ویژه داشت؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی جناب آقای دکتر غلامعلی حدادعادل و دیگر جناب آقای دکتر سرافراز رئیس جدید سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی. حدادعادل با دغدغه همیشگی‌اش به‌عنوان پاسدار زبان فارسی آمده بود تا مطبوعات و خبرگزاری‌ها را متوجه پاسداری از این زبان کند  و  در این راستا دو روزنامه درست‌نویس ملی و محلی را حایز امتیاز اعلام کرد و در حوزه ملی این نشان به روزنامه شهروند تعلق گرفت. عمر کوتاه «شهروند» در برابر دریافت این جایزه بزرگ بسیار ناچیز است اما این عمر، سرمایه‌ای بزرگ در اختیار دارد و آن هیأت تحریریه حرفه‌ای و دانای زبان است. جا دارد کسب این افتخار بزرگ یعنی لوح پاسداری از زبان و ادبیات فارسی را به همه همکارانم تبریک گویم و یادآور شوم از این پس مسئولیت ما سنگین‌تر است. هرچند روزنامه شهروند هنوز در طی این مسیر باید سختی‌های زیادی تحمل کند اما توجه، دقت و مراقبت بیشتر خبرنگاران شهروند در درست نویسی و رعایت دستور زبان فارسی را نباید فراموش کرد. حفظ این ارزش نیاز به تلاش مستمر دارد و نباید خسته شویم.
 اما دیگر میهمان مراسم پایانی نمایشگاه جناب آقای سرافرازبود.  فال نیکی که بر زبان همه رانده شد و بر دل ما نشست. مردی که با این‌که 20‌سال در صداوسیما خدمت کرده ولی زبانش از جنس مطبوعات است و تصادف اولین حضور بیرونی او در مراسم پایانی نمایشگاه مطبوعات، خبر خوشی است برای ارتباط صلح‌آمیزتر صداوسیما با مطبوعات.
مطبوعات محرومیت‌های زیادی تحمل کرده‌اند. درحالی‌که موادغذایی نامطلوب برای کودکان روز و شب تبلیغ می‌شد، مطبوعات حق حضور در «رسانه ملی» را نداشتند! سوژه‌ها و گزارش‌های آنها مورد استفاده صداوسیما قرار می‌گرفت بی‌آن‌که نام و نشانی از آنان به میان آید. صداوسیما جولانگاه مسابقات بخت‌آزمایی شده بود اما مطبوعات حتی با پرداخت پول نمی‌توانستند در صداوسیما خودشان را به مردم معرفی کنند.
 اتفاق میمون دیروز، زبان ساده سرافراز با مطبوعات بود که از همکاری سخن می‌گفت و بدینوسیله گذشته قهرآلود سازمان صداوسیما را با مطبوعات به دوران همدلی مبدل کرد. امیدوارم این فصل جدید بتواند رکود شمارگان را به رونق تبدیل کند.


تعداد بازدید :  341