شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
با اختصاص بودجه 500 میلیاردی صورت گرفت
آغاز فاز اول فیلترینگ هوشمند از ماه آینده
پنهای باند امسال به 2‌هزار گیگابایت می‌رسد

شهروند| در حوزه فناوری اطلاعات این روزها بحث داغ اول هوشمندسازی فیلترینگ است و بعد از آن سرعت اینترنت؛ در هر دو مورد نیز دولت وعده‌هایی به قوه‌قضائیه و مردم داده است. در حوزه زمان اجرا، ظاهرا اهمیت بیشتر است چون ضرب‌الاجل قوه‌قضائیه چند روز پیش به آخر رسید. هرچند جزییات چندانی از چگونگی اجرا اعلام نشده اما دولت باید هرچه سریع‌تر این سیستم جدید را برای فیلتر راه‌اندازی کند؛ حتی اگر توجه لازم به هزینه‌های راه‌اندازی آن نشده باشد.
بر این اساس می‌توان گفت که به صورت دقیق، هنوز معلوم نیست با چه فرآیند و موازینی قرار است دستور فیلترینگ اجرایی شود تا بگوییم فیلترینگ هوشمند شده و از این پس فیلتر برمبنای مفهوم است و نه کلمه! در تازه‌ترین اظهارات در جهت شفاف‌سازی هم واضح‌ترین توضیح درخصوص زمان اجرای این طرح اعلام شده است. محمود واعظی در حاشیه بازدیدش از نمایشگاه مطبوعات از اجرای فیلترینگ هوشمند سایت‌های اینترنتی در سه مرحله خبر داد و گفت: فاز اول این پروژه از ماه آینده کلید می‌خورد. او با تأکید بر این‌که این وزارتخانه محدودیتی برای هزینه در حوزه فیلترینگ هوشمند ندارد، افزود: دولت مصمم است وضع اینترنت را به نحوی بهبود بخشد که مردم بتوانند از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان به نحو مطلوب و مناسب  استفاده کنند.
این گفته وزیر احتمالا می‌تواند به این معنا باشد که با فیلتر شدن بعضی شبکه‌های اجتماعی دسترسی به کل این شبکه‌ها امکان‌پذیر خواهد شد.
محدودیت برای سایت‌های مخرب
واعظی معتقد است  دراین خصوص خانواده‌ها هم با دولت همراه هستند. به گفته او خانواده‌ها مانند دولت معتقدند شبکه‌های اینترنتی و سایت‌های غیراخلاقی که به کانون خانواده‌ها آسیب می‌رساند نباید در دسترس عموم قرار گیرند بر این اساس قصد داریم با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند، تنها سایت‌های مخرب را مسدود کنیم.
او در تشریح جزییات طرح فیلترینگ هوشمند تأکید کرد: در مرحله اول این طرح که از یک ماه دیگر اجرایی می‌شود به صورت هوشمند محتوای بخشی از سایت‌های اینترنتی مراقبت می‌شود. فاز دوم این طرح از 3ماه بعد به اجرا درمی‌آید و در نهایت در فاز سوم تا 6ماه آینده کل شبکه اینترنت تحت پوشش فیلترینگ هوشمند قرار می‌گیرد. او ادامه داد: فیلترینگ هوشمند به صورت کلی از «گیت وی» در سه مرحله انجام خواهد شد و ارتباطی به دسترسی کاربران نخواهد داشت.
اختصاص  بودجه  فیلترینگ
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که نمی‌خواهیم برای عده‌ای متخلف همه را از استفاده از اینترنت محروم کنیم، افزود: فاز اول فیلترینگ هوشمند ماه دیگر اجرایی می‌شود و بنای ما در استفاده از اینترنت محدودیت نیست، بلکه صیانت است موضوع صیانت اجتماعی هم برای ما به‌عنوان دولت یکی از سیاست‌های جدی محسوب می‌شود. واعظی بر این نکته هم تأکید کرد که در وزارت ارتباطات اعتقاد ما بر این است مردم نباید برای استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دغدغه‌ داشته باشند چون اینترنت امکاناتی در اختیار مردم قرار می‌دهد که نمی‌توان از این امکانات صرف‌نظر کرد.
او با اشاره به بودجه 2‌هزار ‌میلیارد تومانی وزارتخانه متبوع خود تأکید کرد: حدود یک‌ماه است که بخشی از بودجه را که حدود 500‌میلیارد تومان می‌شود اختصاص داده‌اند و ما هم به سرعت دنبال متمرکز کردن این رقم با اولویت اول روی شبکه ملی اطلاعات و فیلترینگ هوشمند  هستیم.
قیمت‌ها چه می‌شود؟
در مورد وعده‌هایی که به مردم داده شده یعنی درخصوص پهنای باند و سرعت اینترنت هم با بیان این‌که پنهای باند اینترنت در گذشته 500گیگابایت در ثانیه بود و طی ‌سال گذشته به 1300گیگا در ثانیه رسیده، از افزایش این پنهای باند به 2‌هزار گیگابایت در ثانیه تا قبل از پایان‌ سال‌جاری خبر داد. او با بیان این‌که مردم در گذشته مدت طولانی در نوبت استفاده از اینترنت قرار داشتند، اظهار داشت: با اقدامات به‌عمل آمده امروز هر فردی در هر کجای کشور می‌تواند به راحتی از اینترنت استفاده کند. او ادامه داد: در بخش هزینه استفاده از اینترنت نه‌تنها افزایش قیمت تعرفه نداریم، بلکه 20‌درصد هم از تعرفه استفاده از «ای‌دی‌اس‌ال» را کاهش داده‌ایم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این را هم گفت که هفته آینده در مورد تعرفه‌گذاری «تری جی» تصمیم‌گیری خواهد شد.


تعداد بازدید :  146