شماره ۴۲۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از دورگه‌های جدیدی که دل کی‌روش را ربوده‌اند
گنج‌یابی به سبک پرتغالی

 شهروند| قسمت جدید سریال علاقه کارلوس کی‌روش به دورگه‌ها و ترک وطن کرده‌ها با سکانس‌های ویژه‌تری روی پرده می‌رود. چهره ویژه احتمالا «لوتز فانشتیل» خواهد بود. این دروازه‌بان 41ساله آلمانی که بازنشسته شده، هرچند در هیچ‌یک از باشگاه‌های بزرگ دنیا بازی نکرده اما با پوشیدن لباس 25 تیم از 6 قاره جهان، نمونه منحصر به فردی محسوب می‌شود. دلیل علاقه او به فوتبال ایران، داشتن مادری ایرانی‌الاصل و البته این جملات است: «خیلی دوست دارم در ایران بازی کنم. مردم ایران برای فوتبال زندگی می‌کنند و به خاطر آن می‌میرند.»
اعتماد به اعتمادی
عقیل اعتمادی اخیرا به خاطر آن مهارهای کم‌نظیر در بازی اخیر تیمش، آلمره سیتی مقابل آیندهوون در لیگ هلند، نظر کارلوس کی‌روش را جلب کرده است. دروازه‌بان 27ساله در تهران به دنیا آمده و پدر و مادری ایرانی دارد. پسر متولد پنجشنبه سوم اردیبهشت 1366 با وجود کوچ به هلند در روزهای کودکی، بنا به گفته اطرافیانش می‌تواند به زبان فارسی هم صحبت کند. عقیل پس از این‌که در 18سالگی، دوران حرفه‌ای خود را در تیم دوم هیرنوین شرکت کرد، خیلی زود به تیم اول پیوست و 3‌سال را بدون انجام حتی یک بازی پشت سر گذاشت. انجام 12 بازی در فصل 2010-2009 به‌عنوان بازیکن قرضی«امن» اولین خاطره هلندی‌ها از دروازه‌بان ایرانی را رقم زد. او در سال 2012 به هوای حضور در وطن، لباس تراکتورسازی را به تن کرد تا بلکه خاطره دیپورت شدن از استیل‌آذین بدون انجام یک بازی در‌ سال 2009 را از خاطرات پاک کند. پس از یک فصل، قرارداد قرضی او با تیم تبریزی قطعی شد اما فرصت زیادی برای درخشش به دست نیاورد و با انجام تنها 7 بازی، سه‌شنبه 14 خرداد 1392 از سوی تراکتورسازان بازیکن آزاد اعلام شد. چندی بعد با «آلمره سیتی» قرارداد بست و از ابتدای فصل 2013-2012، عضوی از این تیم شد. حالا پس از درخشش در بازی با آیندهوون که تحسین رسانه‌های گروهی هلند را در پی داشت، نظر خیلی‌ها ازجمله کی‌روش به او جلب شده است.
با عشق از بروکسل
قطعا تابه‌حال نامی از نیکولا‌ هاتفی‌مفرد نشنیده‌اید. پسری که 23‌سال و 10 ماه و 6 روز پیش در چهارشنبه روزی به تاریخ 9ژانویه 1991 (19 دی 1369) در یوسل بلژیک به دنیا آمد، پدری ایرانی و مادری بلژیکی دارد و هرچند عضو تیم‌ملی زیر 19‌سال بلژیک محسوب می‌شود اما بارها اعلام کرده به خاطر ملیت پدرش ترجیح می‌دهد به جای ماندن طولانی‌مدت زیر سایه کورتوآ و مینیوله در اردوی تیم بزرگسالان ایران برای پیراهن شماره یک تیم‌ملی ایران با رقبایش بجنگد. این دروازه‌بان یک متر و 83 سانتیمتری هرگز مدت زیادی از بروکسل، پایتخت بلژیک خارج نشده و پس از شروع دوران حرفه‌ای در فصل 2008-2007 با تیم جوانان «اف‌سی بروکسل» در «شارلوآ» و «استاندارد لیژ» هم بازی کرد و سپس در تیم بزرگسالان شارلوا حضور یافت. او پس از این‌که مدتی از‌ سال 2012 را در «یو آر» گذراند از 2‌سال پیش در تیم «بی‌ایکس بروکسل» حضور دارد و تا به حال 30 بازی برای این تیم انجام داده است.
نام عجیب، شوت قدرتمند
«علی مانوئل منوچهری مقدم کاشان لابوس» پدری ایرانی و مادری شیلیایی دارد و چند سالی بعد از تولد در روز 2 آگوست 1986 در وین، فوتبال حرفه‌ای خود را شروع کرد. در پرونده او بازی در تیم‌های یونیدو، لوانته و آنتوفاگاستا (قرضی)، سانتیاگو، نوبلنسه و کونسپکیون دیده می‌شود. او حالا در یکی از ایستگاه‌های دوران حرفه‌ای به یونیدو، تیم دسته دومی شیلی پیوسته و سابقه بازی در تیم زیر 23‌سال شیلی را هم دارد. درباره علی منوچهری چنین توصیفاتی به کار رفته است: «قوی در هوا، چند منظوره، سریع‌الانتقال و با دقت در شوت‌های از راه دور.»


تعداد بازدید :  382